søndag, mai 05, 2013

Søndag

Det er søndag formiddag . Og nå skal jeg starte med en sånn glad start. Det er nemlig sol og det er 7 varmegrader i skyggen på fremsiden av huset. Men litt godvilje kan vi si det ikke blåser stort heller. Du verden sier jeg bare . Våren er full av kontraster. I går snødde det nemlig halve dagen og det var skikkelig surt og kaldt. Men jeg får vel ta de siste dager i kronologisk rekkefølge her . Torsdag var det jobb igjen etter en fridag på onsdag . Og som en kollega sa ; det var noe dritt med sånne uker som hadde to mandager ! Det føles jo litt sånn når man har hatt en fridag . he he  Torsdag kveld hadde gubben og jeg møtekveld.  Årsmøte i et veiglag . . Utrolig hvor mye rart en må bry seg med hher i verden . Og vei koster penger fra A til Å ! Det er det ingen tvil om. Det som forundrer meg er hvilken likegyldighet folk har til å bidra . Alle vil bruke men ingen vil betale. Så slike møter gjør en stakkar litt frustrert en gang i året . Men men ..
Fredag var det jobb og den dagen starta jeg med å knuse noe og det gjør ihvertffall at en får nok å gjøre. Men det får en bare glemme. Etter jobb dro jeg ned på heimen til den lille damen . Brillene hennes hadde nemlig kommet og det passet bra. Hun har litt vanskeliig for å huske at hun har dem men med litt hjelp går det nok bra. Resten av fredagen ble brukt til en tur rundt Kjørkjebygde og sofaliv. Satt jo klistra og så på IIdol ! Har tross alt en tremenning i finalen og det må stemmes kan vite !!! Neste lørdag vil det nok gå noen kroner der ja. Men hun er jo søt og kjempeflink . Håper hun vinner jeg .

Lørdagen kom med snø og skikkelig grisevær. Det passet veldig dårlig for det skulle jo være dugnad på kirkegården. Det er første gang jeg har opplevd at vi ikke fikk gjort noe som helst ute den dagen. Men vi hadde også planlagt litt vaskejobbing innendørs så det var litt hell i uhell. Kirken ble nemlig vasket og pusset og ryddet i kriker og kroker ! Nå er den fin til 17 mai og konfirmasjoner og alt som skal foregå. Bårehuset ble også vasket godt. Og det trengtes. Det er i hvert fall en koselig sosial dag . Og jeg er veldig imponert over disse damene som kommer med kaffe og flotte smørbrød år etter år. De er neimen ikke unge lenger men stiller opp likevel. Utpå dag forsvant snøen og det ble regnbyger i stedet . Vi har vært barnepiker siden torsdag og da er det tre bikkjer som vil ut på tur. Men i går ble det ikke lange turen altså. Ingunn hadde eksamen på fredag og jobb i går. Og i dag kommer hun hit. Hun savner nok bikkja si . Men vi har kosa oss veldig vi da. Hun ligger trofast ved siden av meg hver natt og ser ut som om hun hører hjemme her.

Og nå er det altså søndag . Helga er snart over og da starter vi på ei ny uke som er litt amputert fordi vi får kristihimmelsfartsdag midt i.  Men det er helt greit det.
Elgsteika står og godgjør seg  og jeg håper vi kan få tatt oss en tur ut i dag . Akkurat nå prøver gubben og få vekk et hav av fuglefrø fra verandaen. De stakkars trekkfuglene måtte fores godt i griseværet i går. I dag kan de vel klare seg litt mer uten.
Dagens bilder er tatt på fjellet, i kirken og litt bikkjer. Vegen over Vegglifjell tørker sakte opp men blir nok ikke åpnet på en stund ennå.

Ingen kommentarer: