lørdag, juli 06, 2013

Lørdag

Dag 9 og siste dag på reisa vår.  Det passer kanskje bra og blogge akkurat nå når båten er i Stokmarknes. Det var jo Hurtigruteeventyret starta.  Her ligger også Hurtigrutemuseet og det har vi akkurat vært inne å sett på. Den forrige Finnmarken ligger også på land her og den kunne vi gå inn i og se på. Det ble litt skummelt syntes jeg så jeg gikk fort ut igjen . Kummerlige greier !! Var ikke mye luksus på den tiden nei.
Men jeg får vel ta for meg ettermiddag og kveld i går først av alt . På ett eller annet mirakuløst vis fulgte sola oss så og si hele dagen i går også. Det var en liten periode på ettermiddagen hvor alt skyet til . Siden vi er på en jubileumstur fikk vi en liten ekstratur inn Lyngenfjorden . Det var akkurat da det hadde skyet til. Vi var ikke så langt inn i fjorden men rundet en øy ytterst uti. Der er det et fredet handlssted hvor det kun er 40 fastboende mennesker. De skyndte seg å heise flagget når vi kom men sleit nok litt i vinden så en stund så det ut som om det hang på halv stang gitt. he he  Men det flotteste av alt er vel utsikten deres. Lyngsalpene er storslagent ! Og det gjorde slett ikke noe at været var litt dårlig for det skapte bare en ekstra trolsk stemning i de majestetiske fjella det . Og utrolig nok så kom sola og lyste på alpene akkurat da vi svingte vekk fra dem . Veldig bra sett fra et fotografisk ståsted.  Helt i munningen av Lyngenfjorden kom det en liten fiskebåt opp på siden av oss og Finnmarken gjorde full stopp. Denne svære båten kan faktisk stoppe på en femkroning. Nesten.
Vel, det ble heist to kasser ombord før fiskebåten tøffa vekk igjen . Og så ble det musikk, hvitvin, glade mennesker og ferske reker på dekk 8.  For en som ikke spiser reker er det kanskje ikke så interesant men en får da unne andre alt godt. HT fikk ihvertfall en smakebit. Når sånne ting skjer på båten så er hele crewet med. Gud vet hvem som styrer båten imens men det går nå bra. Det sitter vel noe høyteknologisk stæsj i denne balja ja . Middagen i går kveld er noe av det beste jeg har smakt . Til forrett var det gravet reinskjøtt med rømme og tyttebær.Så tynne skiver at jeg skjønner ikke hvordan de har klart det enggang ! Hovedrett var ovnsbakt havrøye med rødbetpure, rå asparges, friterte potetskiver og bolongesesaus. Og til dessert fikk vi brødpudding med rosiner,vaniljekrem og jordbærsaus. Tror aldri jeg har spist så god dessert noen gang og det med brødpudding må testes hjemme!!
Ved midnatt ankom vi Tromsø. Der hadde vi biletter til konsert i Ishavskatedralen. Gubben var heldigvis såpass i form at han orket å være med. Og tenk, midnattssola skinte i Tromsø i natt. Akkurat da vi kom opp til katedralen skinte den i glasset i den høye gavlen. Fantastisk ! Og bedre ble det . Det er elever ved musikklinjene på universitetet som underholder hver natt. Vi fikk nydelig sang, piano og fløyte. Var så pent att !! Og en god måte å avslutte dagen på . Vel verdt det !
I dag gikk vi glipp av Harstad for vi kom oss ikke opp til 08 nnei. Så Harstad er det eneste stedet på ruta vi ikke har bilder fra. Hverken opp eller ned. Ja ... tror jeg da.. Jeg var først oppe og mens gubben våkna til live pakket jeg kofferten min og rydda sammen en ukes ting og tang. Vi har gudskjelov ikke kjøpt noe underveis så kofferten ble ikke noe fullere nå enn da vi dro. Etter frokost fikk vi med oss et par steder som vi besøkte på natta på nordgående. Og i dag regtner det og er veldig grått. Helt til vi kom til Stokmarknes altså. Da vi kom til Sortland var det også vinking på dekk. Akkurat idet vi passerte under Sortlandbrua passerte nemlig to busser med båtgjester over brua. Gubben min var ballongholder i eb kjempevind og et lite øyeblikk var jeg nesten redd alle ballongene skulle fly avgårde med hele gubben !! Men det gikk bra og det blir jo litt liv og moro av sånt.
Nå sitter jeg i kafeteriaen på dekk 4 og skriver . Her er det internettdekning og kontakter. Jeg har kaffe og sjokolade så livet kunne vært adskillig verre . Gubben hviler og så får vi håpe formen kommer seg utover dag . Vi skal innom Trollfjorden klokka 17. Vi var jo der på opptur også men skal bli spennende å reise dit igjen. Neste lenger stopp er i kveld og det er i Svolvær.  Ved 22 tiden i kveld setter vi over Vestfjorden . Og klokka 02 er vi i Bodø. Da er reisa vår over, nesten  . Vi skal sove på hotell i Bodø i natt og så vender vi nesa hjemover igjen . Turen til Kjerringøy blei det ikke noe av denne gangen. Men vi har hatt en flott tur så da er det ingen grunn til å klage. Og barnepiken blir nok lykkelig når vi kommer hjem tidligere enn planlagt . Jeg håper det blir riktig mange kalde regnværsdager når vi kommer hjem for jeg har en masse bilder å kose meg med. he he , mente ikke det altså. Er vel egentlig nok å gjøre hjemme også. Og ferieuker har en tendens til å gå fort. Den siste uka går jeg som regel i jobbmodus likevel.
Blir spennende å se hvordan lille Golfen har hatt det i bånn av båten på turen. Spørs om den er sjøsyk eller .

Ingen kommentarer: