onsdag, juli 03, 2013

Onsdag

Det ver dag 6 ombord på Finnmarken.  Gårsdagen var en heller våt dag på turen vår. Den våteste hittil ja. Men det gjør slett ingeting.  Så får man opplevd landsdelen på det viset og. Vi gikk i land i Tromsø . Tenkte rett og slett å kikke litt i byen. Gubben shoppa sko og jeg shoppa skjørt. Men så bøtta det ned og vi gikk bare gågata ned og sveipa innom kirken såvidt før vi satte nesa mot kaia igjen. Nede i kaiområdet ligger Rorbua, stedet hvor alle "Du skal høre mye" programmene er spilt inn. Vi rista regnet av oss og gikk inn i verdens kosligste pub !! Bygget i gammelt mørkt tømmer. En vegg var dekket med ølflasker og en av plakater fra elle kjendisene som har spilt her . Ogt midt i det hele ; den berømte Tromsø isbjørnen i egen person ! Ingen har vel egentlig vært i Tromsø uten å ha hilsa på den . Vi ble sittende der sammen med noen andre fra båten . Tok en øl , kosa oss og skravla. Vi mennesker er veldi8g forskjellige, men du så like vi likevel er . Ombord i båten igjuen valgte gubben og jeg å slappe av i jazzucien en times tid. OOg når man sitter i boblebad mens det regner blir man ihvertfall garantert skikkelig våt da. he he . Det forundrer meg hele tiden at ikke måkene som flyr over oss skiter i boblebadet. Enten er de redd den kokesaken ellers så er de dårlig presisjonsskitere.  Til middag i går kveld fikk vi løksuppe, ovnsstekt sei med kryddersmør og potetmos og sitronterte med krem. Og jeg gjentar ; maten her er så full av smak !!! På kvelden og litt utover natt satt gubben og jeg i frontloungen på dekk 8 . Da kjørte vi over Lopphavet . Regnet piska på rutene så sikten var sånn passe. Men det var altså en så trolsk stemning da man bare kjører rett inn i tåkebanker og svarte skyer. Vi klarte rett og slett ikke legge oss !!
I dag sov vi lenge . Ja faktisk orka vi ikke stå opp og bese Hammerfest klokka 06.45. Det får vi gjøre på returen i stedet . Vi sov til vel 8 og hadde ikke frokost før over 9. Deilig !! Og mens vi spiste frokost kom vi til Havøysund. En idyllisk plass. Når vi dro derfra sto vi på dekk 8 og drakk kaffe og plutselig sprakk himmelen opp og sola lå som en glorie over Havøysund da vi dro . Gubben og jeg bestemte oss sporenstreks for å forsøke å være med på dagens utflukt fra Honningsvåg. Et besøk på Nordkapplatået. Gubben løp i resepsjon og hørte om det var plass mens jeg begynte å ordne oss til utflukt . Og det var plass !! Det kostet oss et par tusen derfor ville vi ikke være med i ruskevær. Men i dag skal jeg si vi fikk valuta for pengene !! Når viii kom til Honningsvåg var det bare å løpe til bussene som sto linet opp. Jeg tror det var sånn ca n30 busser der . Vi lå nemlig til kai samtidig som to andre gedigne cruise-skip. Ja faktisk ble Hurtigruta en liten båt i forhold til disse to. Og det kom en strøm av folk fra alle skipene. . Som små maur på vei til dagens dont gikk de i rad og rekke til anviste busser. Og jeg bøyer meg i støvet fro en bussjåfør , som forøvrig banna som en bryggesjauer på en fargerik finnmarksdialekt, men som med en fantastisk presisjon manøvrerte bussen mellom folk, bobiler, trange veier og høye grøftekanter . I tillegg hadde vi en sjarmerende ung dame som guide og hun ga masse spennende informasjon om Magerøya på norsk og tysk og med masse humor !! Vi nådde Nordkapplatået i SOL !! Riktignok blåste det i harde kast og det var i per4ioder vanskelig å puste men du verden så fantastisk !  For et land vi har !! Det eneste regnværet i dag var i øya mine. Jeg har blitt ei ordentlig sippe over norsk natur . Men det er vel lov er det ikke ?
Nå er vi tilbake på båten igjen og her sitter jeg og knotter mens gubben på ny er og laugar seg i boblene. Formen er ikke helt på topp men varme og bobler hjelper. Vi søker om boblekar på blå resept når vi kommer hjem tror jeg . Neste stopp for oss er Kjøllefjord . Så har vi igjen Mehavn og Berlevåg innen midnatt.  Og nå skal jeg avslutte her og komme meg ut i sola på dekk. Livet er ikke det verste man har omdagen...