fredag, september 06, 2013

Fredag

Så er det fredag kveld og starten på helga. I dag har det vært en våt fredag i Numedal og det er i grunnen helt greit. På jobb hadde jeg planer om å gjøre et par store jobber men i stedet ble det sånn ca tusen små. Det er full fart til og med på fredager i år. Og det er moro det . Her hjemme var Ingunn husmor og laget fårikål til seg og far før hun dro og drev valgkamp. Fårikål er ikke middag for meg så jeg tok turen innom bygdeheimen før jeg dro hjem. Den lille fruen der har det bare bra. Hun har hatt besøk denne uka og mer blir det vel. Det er i hvert fall koselig å besøke en som er så tilfreds. Det er sikkert. Når jeg kom hjem måtte jeg rett og slett ta en runde med husvask. Alltid noe som må gjøres. Og når det var gjort tok jeg med meg to bikkjer og gikk på tur. Og vi gikk innover Vegglifjellveien. Det angra jeg nesten på for makan til trafikk og makan til kjøring !! Jo større bil jo mere fart. Ble nesten skummelt syntes jeg . Så vi gikk til bommen og så snudde vi. Langt nok.  Og nå har politikern kommet hjem og bikkjene lagt seg . Så nå er det kveld. På TV er det beat for beat. Og eller så er det valg eller fotball. Det ene like gæli som det andre. Så da får man blogge litt da . Men seinere i kveld er det noe jeg skal se på så det er helt greit. Jeg håper på bedre vær i morra og tenker meg en liten tur til skogs for å snuse litt på tytttebærmarkedet . Og så får vi vel passe på Daisy mens politikern står på stand. Hm.. lurer på hva jeg skal stemme jeg ? he he  dagens bilde er slett ikke fra i dag men får nå klare seg likevel.


Da er det vel bare å suse videre med dag 8 fra Hurtigruten Finnmarken . Nå har vi satt nesa sørover igjen. Det ble ei ganske kort natt til denne dagen og for det er neimen ikke lett å sove når sola skinner og en helst vil ha med seg alt.Men til slutt så sier hjernen god natt og noen timer på øret ble det likevel. Havøysund var derfor det første vi fikk med oss den dagen. Det var sånn til frokost omtrent. Jeg synes huske jeg skyndte meg ut og knipsa noen bilder før vi satte oss til bords.  Så kom vi til Hammerfest og det var liksom den dagens lange stopp. Hammerfest er tydelig en by med god økonomi for her var det fint. Nytt og oppussa alle steder .  Men med Melkøya utenfor byen så melkes det vel penger både her og der . Det var en varm og fin dag og vi rusla litt i byen og sånn før båten gikk videre. Kirken i Hammerfest er ganske spesiell. Men vi kom ikke inn for det var visst noe som foregikk der . I løpet av dagen var vi innom Øksfjord og Skjervøy før vi utpå ettermiddagen fikk en ekstratur innom en liten del av Lyngenfjorden. Det fikk vi se de mektige Lyngsalpene. Det var spesielt. At skyene lå nedpå og det var litt gråvær akkurat da gjorde det bare enda meg vilt og vakkert. Ved midnatt ankom vi Tromsø. Og der hadde vi meldt oss på til midnattskonsert i Ishavskatedralen. Og tenk , da vi kom inn i katedralen akkurat klokka 12 så lyste midnattssola inn i mosaikkvinduet. Utrolig vakkert. I tillegg var det en super konsert så det kunne vel ikke blitt bedre. Klokka var 01.30 da vi dro fra Tromsø igjen og sola skinte ennå. I løpet av natta møtte vi litt dårligere vær men det skriver jeg om i morra.
Her er bildene fra dag 8 :
Jeg har ikke telt men vi møtte mange av Hurtigruteflåten underveis.


 Melkøya. Et gassanlegg utenfor Hammerfest





Ser dere båten vår ! Må være nypussa glas her ja.




I Hammerfest måtte vi jo hilse på isbjørnene utenfor kommunehuset.


 Det er ikke en liggende kirke i Hammerfest men det hadde jo vært kult.....



 Posering, posering, posering....

 Hallgeir har nå hilsa på sin tredje isbjørn på turen . Godt ingen av dem var i live....


Første stopp etter Hammerfest er Øksfjord.


 I farta ! På dekk !



 Flagget gikk omsider til toppps. Det hang litt halvt på en stund...


Lyngsalpene var bare mektig og det gjorde ikke noe at skyene hang ned på fjella.


Rekebåten kommer !


Sola kommer også !


Jøss, dere står jo kapteinen ! Hvem styrer båten ????

 Lyngsalpene, en fiskebåt og ei sol som kommer tilbake bak skyteppet.



Ishavskatedralen i Tromsø og vi er klar for konsert. Klokka er midnatt og sola kommer inn i glassveggen

 Båten vår ligger og venter på oss.


Utrolig vakkert bygg med en akustikk det knapt finnes maken til.


 Så dro vi videre og inn i nok ei natt med sol.
 

Ingen kommentarer: