torsdag, september 05, 2013

Torsdag

Det er torsdag kveld og selv om dagen har vært flott så har kvelden blitt bitte litt våt.  Egentlig helt ok. Jeg har tilbragt dagen på jobb som vanlig.  I dag har det vært fotografering av elever og ansatte. Og det blir sikkert så bra så. I hvert fall det med elevene.  Ellers er det fortsatt travle dager . Jeg synes folk springer mer enn de går. I hvert fall noen da..
Ute i verden er det valgkamp og der er det ikke alle som har like mye vett i skallen. Gamle Carl I burde vel nesten fått munnkurv. Makan til prat på den mannen. Men vi får trøste oss med at han kanskje er med på å dra partiet sitt mer ned enn å bidra til å løfte dem opp.  Og det er noe rart med oss mennesker for det viser seg at selv om mange gjerne er enig i politikken til disse gærningene så er de mer skeptiske til å stemme på dem. Forstå det den som kan . Er vel mange som er mest tøffe uttapå da.  Da jeg kom hjem fra jobb møtte jeg den unge politikeren vår nedi Veggli. Hun hadde vært hjemom med bikkja si og en pose med noen små fine glass hun hadde kjøpt for meg på byen. Så etter en lett salat ( slankeuke !!) stakk jeg til skogs for å hurtigplukke 1,5 liter bringebær. Og jeg hadde et sted jeg visste det var noe så det gikk raskt . Hjalp også litt at det var de største bringebæra jeg noensinne har plukket ! Etterpå fikk jeg renska ripsbusken vår også og da var det akkurat 1,5 liten rips og. Så var det tid for trim og det ble 5 kilometer jogge/gå-tur med Luna og Daisy. Det går fint med dem så lenge de er på tur. En ting som virkelig forskrekka meg på turen var at jeg flere steder langs veien så ganske ferske sneiper. Tenk at folk virkelig kaster brennende sneiper ut av bilvinduet. Det er jo så tørt !!Folk er ikke riktige ! Og nå er det altså kveld. Bæra står til siling og likørglassene er snudd.  Politikern kommer vel hjem snart også. Og tenk i morra er det fredag . Og så er det helg. Håper jeg kan få begynt å plukke litt tyttebær etter hvert nå. Får ta meg en tur i Midtlivegen og kikke litt først.
Dagens bilde er et som viser at nå er høsten veldig ,veldig nær ! .

Jeg fortsetter bildebloggen fra turen i sommer og nå har vi kommet til dag 7. Dette er den dagen vi vender østover og kommer til reisens snupunkt. I løpet av natta passerer vi både Vardø og Vadsø og vi ankommer Kirkenes til frokost rett og slett. Gubben og jeg tok det ganske med ro for nå var det mange som skulle av og vi hadde jo god tid. Våre venner fra Holmenkollen skulle også sette seg i bilen og kjøre sørover. Vi tusla innover til byen og konkluderte vel tilsluttt med at Kirkenes var rimelig dødt og kjedelig. Men vi har nå i hvert fall vært der. Vi Satte oss til lunsjbordet når båten gikk igjen. Og så starta turen sørover igjen. På sørgående er ikke båten innom Vadsø men vi fikk i hvert fall se flotte Vardø . Vi var innom Båtsfjord og tilslutt var vi gijen i Berlevåg. Der sto koret på plass og venta men ikke på oss. De sang bare for nordgående båt. Så da så.  Denne natta ble også ei natt i sol. Og nå ble Gubben nærmest trua til å holde seg våken . Lenge !
Men altså , her er bildene :


Disse bildere er tatt natta før vi kom til Kirkenes dan 7 dagen. Nydelig midnattsol ! 


Vadsø før frokost dag 7.




Så kommer vi til Kirkenes. Her er kaianlegget helt nytt og det er en travel havn !


I Kirkenes gikk mange av og noen nye kom på. Mange russere som kom på faktisk. 


Litt av hvert fra Kirkenes

  Kirken i Kirkenes. I hvert fall den vi så...

 Alt var skilta både på norsk og russisk. Til og med biblioteket !

 Dette var noen slags merkelige teiner.  Fanger kongekrabbe kanskje ?

Så sa vi farvel til Kirkenes og dro sørover igjen.





 
Vi ankom Vardø. Et sted fullt av kunst skjønte vi fort.



  En fargerik og spennende by.


Havet var så vakkert !

Langt borte gikk en byge.

 Båtliv !

 Soldekk.

 En av de flotte salongene.


Berlevåg manssangkor venter på nordgående.


Inn i midnattsola møtte vi en annen Hurtigrute
 Sånn ser vi ut i midnattsollys. Det lyset er veldig gult og helt spesielt !

En båt i det fjerne under sola.


   Deilig å stå og sole seg klokka halv to om natta !!

Myser mot sola !


Ikke like lett å sove når lugaren er så lys ved tretiden om natta !



Ingen kommentarer: