lørdag, september 07, 2013

Lørdag

Det var en lørdag aften, lalala... Nei nå tuller jeg, men altså, det er lørdag kveld. Dagen i dag starta litt våt og grå men da jeg dro på butikken i tykke busker og tykk jakke så kom selvfølgelig sola. Og det er bra ! Vi spiste frokost med den lille politikerdamen før hun dro på valgkamp i Rollag. Jeg synes de er flinke jeg selv om det sikkert var noen idioter der ute som kasta dritt og. Sånn er det alltid. Det er nettopp derfor det er så tøft at noen gidder ! Jeg bestemte meg for å utnytte det fine været jeg .  Så mens gubben streva med noe grøfting rundt huset her så dro jeg til skogs. Nå var planen å sikte seg inn på tyttebæra. Inn midtlivegen bar det og jammen fant jeg bær ja. 6 liter ble med hjem.  Og det er så mye bær i skogen ennå . Jeg har aldri sett maken jeg ! I morra må jeg bort igjen for jeg fant et sted med de største blåbæra i år. Og de var så gode . Så jeg får bare plukke dem og. Mens jeg surra på i skogen der så så jeg den største firfisla jeg har sett også. Ja jeg tror det var det i hvert fall. Helt kull svart og sikkert 35 cm lang for den gjennom lyngen, under ei rot og blei borte. Rakk bare så vidt å ta kamera opp av lomma. Kanskje like godt. Jeg var vel borti skogen en par timer og når spanna var fulle skulle jeg som vanlig gjerne hatt fler. Men i lomma på ei jakke som lå i bilen hadde jeg en plastpose. Den ble også fylt med tyttebær før jeg dro hjem. Traff en gammel nabo inni veien der og så det ble en koselig prat i skogen det .  Vel hjemme igjen Hadde gubben gjort seg nesten ferdig og han hadde vært så flink. Huset her har virkelig fått et skikkelig løft i sommer. Nybeisa, pussa murer, satt inn nye ventiler og nå er altså en meter ut fra muren drenert og fylt med pukk. Ser veldig pent ut !

Da jeg kom hjem hadde politikern kommet hjem også . Jeg rensa bær og hun fant oppskrift og så kokte vi tyttebær syltetøy av en kilo. Resten ble rørt og putta i frysern. Kokesyltetøyet ble så bra og nå står det til avkjøling. Det var tid for kveldens trim og den sto Luna, Daisy og jeg for.  Inn til Årset i raskt trav. Jeg tror det er litt lemenår i år for det ligger noen døde småkryp etter veien innover her.Og nå er det kveld. Vi har akkurat proppa oss med lasagne og tandorikylling. Ingunn har dratt for å treffe Vegglinger og vi gamlingene slapper fornøyde av i godstolen. Tre bikkjer ligger og sover . Harmonien råder.I morra er planen å koke komle faktisk. Den første komlemiddagen i år tror jeg ! Blir ikke dumt det . Og så skal den firfisla få et nytt besøk tenker jeg . Dagens bilder må bare bli litt tyttebær i skogen bilder.




Men nå får en blogge litt da og i dag skal jeg ta for meg dag 9 . Den aller siste hele dagen på båten. Den aller siste dagen var en grå og trist  dag men det ble i grunnen nesten den mest spennende hva vær og natur gjaldt. Da vi dro oppover opplevde vi Lofoten i sol og varme og på tur ned nå så fikk vi vind, regn, tåke og skikkelig ruskevær. Og det var så utrolig kult !! Nå fikk vi med oss begge deler . Mens vi starta på frokosten ankom vi Harstad. Men det som egentlig starta dagen på dekk var at vi kjørte gjennom Risøyrenna. Dette er en passasje hvor båten går igjennom en oppmudret kanal mellom Hinnøya og Andøya. Utrolig spennende og jeg sto på dekk hele tiden. Har var det ikke mye klaring på hver side av båten. Neste stopp var Sortland. Ingen lange stopp her men innom var vi. Neste havn gikk vi imidlertid i land. Da var vi på selve stedet hvor Hurtigruteeventyret starta. Stokkmarknes. Her grunnla Hurtigrutens far, Richard With ,Vesteraalens dampskipselskap i 1881. Her ligger også Hurtigrutemusset. Og det måtte vi selvfølgelig besøke. Så dro vi gjennom det lange Raftsundet før vi kom til Trollfjorden igjen . Og Trollfjorden er uten tvil mer trollsk og vill i dårlig vær. Det var bare så vidt vi kom oss inn for det blåste så at kapteinen var litt skeptisk. Men vi kom oss inn og vi drakk vår trolldrikk med behag !  Etter Trollfjorden begynte vi virkelig å merke bølgene og været. Så da vi kom til Svolvær var gubben litt skeptisk til hvordan turen over Vestfjorden skulle gå. Jeg merka ingenting og syntes vel i grunnen det kunne gynga mer ! Dette var jo så spennende ! Men vi bestemte oss for at vi begge to skulle ta en reisesyketablett. Og så valgte vi oss en lett middag i en av kafeene i stedet for en tre retters. Vi hadde rydda ut i kabinen vår og all bagasjen var pakket. Vi skulle gå i land i Bodø kl 02 etter planen og da var det liten vits i å legge seg til å sove. Men overfarten gikk kjempefint. Og vi fikk også en lang god prat med noen av de ansatte på båten som vi var blitt litt kjent med. Og været gjorde oss ganske forsinka , så klokka var over 03 før vi gikk i land. Det var to trøtte landkrabber som stupte i seng på hotellet i Bodø klokka 03.30 Og da var vi altså langt inn i dag 10 av ferien vår.  Og her kommer bildene :

 Siste båtdag var grå og våt.



Risøyrenna var spennende  !



 I Risøyhamn var det underholdning på kaia


 Lugarnøkkel, handlekort og identifikasjon om bord.



 I Sortland skal vi under brua akkurat når bussen med alle båtfolka som e på utflukt kjører over brua. Her er det "timet" og tilrettelagt ! Og Hallgeir ble plutselig ballongutt !


 Jeg lurer på hvor mange broer vi har seilt under på turen ?!


   Sortland. Stedet med blå hus.



 Dette er den gamle Finnmarken. Den ligger utstilt i Stokkmarknes.


  Richard With Hurtigrutens "far".


 Det var ikke like mye luksus før nei.

 Det er smalt i Raftsundet men det smetter en båt eller tre .




Hallgeir koser seg med både troll og trolldrikk.
 
Her er det smalt !



   Ute på luftetur på tørt land før det bærer ut på bølgete hav.


Svolværgeita ligger i tåke denne kvelden.

Men Jack Berntsen synger ufortørnet videre på torget.
 Så ble det litt bølger og vi er på siste stopp før Bodø. Stamsund.

 Så forlater vi Lofoten og natta blir blå.


Og slik gikk nå den natta


Vi nærmer oss Bodø og en ny dag ser ut til å jage det dårlige været vekk. Båtreisa er over !

Ingen kommentarer: