mandag, september 02, 2013

Mandag

Det er mandag kveld. Det er 2 september og jeg observerer at åra har gått fort men er samtidig langt unna. Sånn er bare livet.  Ute har det vært en dag med flott høstvær. Klar luft og sol. Men i natt var det ganske kaldt faktisk. Jeg dro tidlig på jobb og siden har det gått slag i slag. Det er travelt. Jeg får liksom aldri gjort alt men prøver å tenke at javel, dette var det jeg fikk gjort i dag . Resten får jeg ta i morra.
Vel hjemme igjen var Ingunn klar for politisk møtekveld . Etter det dro hun og Daisy hjem til Kongsberg igjen noen dager. Ja det var en meget motvilligliten Daisy som dro. Når hun skjønte at hun skulle ut å kjøre gjemte hun seg i gresset oppe på tunet og ville helst ikke.
I morra skal vi ha en bil på verkstedet , igjen ...sukk.. så derfor dro vi nedover for å vaske fillebilen. Jeg gikk en tur med de to damene og så gikk jeg opp at til lien med Luna. Det var kveldens trim . Her hjemme hadde det vært gjester og det er jo typisk når en ikke er hjemme. I hvert fall lå det koselig pakke her med to flotte bøker. Forsinka bryllups og 50 års gave til oss begge to. Kjempekoselig !!
Nå er liksom høsten her litt sånn på alvor. Det begynner å bli mørkt om kveldene og det er vel et tidsspørsmål før en må begynne å fyre. På TV er mandag fortsatt gubbens tv-dag. Da ser han på slikt som jeg ikke liker i det hele tatt. Men så får jeg gjort andre ting da. I kveld har jeg laget en porsjon gele av bringebær og blåbær. De bæra som ble til overs etter likørblandinga i går. Det ble kjempegodt !! Jeg fant noen ganske spesielle glass i kjelleren. Det er masse norgesglass her men dette er noen andre. I hvert fall var det fine og jeg brukte dem. Og den gelen fikk en aldeles nydelig farge ! På nett har jeg lest at det går an å fryse gele så jeg sjanser på det . Nå er det fullt med bær overalt og litt plass må jeg ha til tyttebæra. Men den er ikke moden på en uke ennå tror jeg . Men vi skal ihvertfall være sjølberga med bær i vinter . Dagens bilde er litt gele og litt natur.

Og så går jeg videre til å legge ut bilder fra dag 4 på turen i sommer. Det var den dagen vi kom til Bodø i 22 varmegrader og sol. Vi reiste over Vestfjorden i like fint vær og vi så en havspeiling. så ankom vi Lofoten , Trollfjorden og Raftsundet før vi møtte midnattsola og alt var bare flott ! Ja se selv !
Akkurat så vakkert kan det være til sjøs !





 I godt vær er det mye liv på dekk. Vi nærmer oss Bodø !




  Det er utrolig mye båter som ferdes på dette havet . Stor og små !




Innseilinga til Bodø. Og været er flott . Her måtte vi gå i land fordi minnebrikken i fruens kamera var allerede fullt !



 Shopping in Bodø. Her lå båten til land i et par timer.


 Det er ingen liten båt vi er på.


 Så bar det over Vestfjorden mot Lofoten.

Noen nøt det gode været mer enn andre. Er vel dette som kalles ferie !



 Man må jo ha skrytebilde av hvor man har vært ! Og vi knipsa for hverandre.

Havet var nesten blikk stille og plutselig fikk vi se en havspeiling. Eller en mirage som det vel egentlig er da.. Det var i hvert fall innmari spennende.

    Så vi Lofotveggen og dette utrolige øyriket vi hadde hørt om var akkurat så flott som vi trodde.




 Stamsund er noe av det peneste stedet jeg noensinne har vært ! Drar gjerne dit igjen .


 Svolvær var også et fint sted som vi skulle stifte litt bedre kjennskap til på vei sørover igjen. Men denne dagen lå Svolværgeita i sol !

 Tørrfisk !

 Den berømte Trollfjorden var mye mindre enn jeg trodde. Men vakker . Og utrolig at den store båten klarte å snu inni der !

  Og mens båten lå inne i Trollfjorden begynte plutselig en av kelnerne å synge. En vakker nordnorsk salme runget mellom mektige fjell. Da ble det stille på dekk da !


 Det ble kveld og vi seilte gjennom Raftsundet. Vannet var så blikk at man knapt visste opp og ned . Hva var vann og hva var fjell !

 Og da båten seilte under Raftsundbrua kom midnattsola og viste seg for oss for første gang . Det var bare helt rått ! Vanskelig å sove i slikt lys.






Ingen kommentarer: