tirsdag, september 03, 2013

Tirsdag

Det er tirsdag kveld. Ute er det slutten på nok en fantastisk flott høstdag. Sol, varme og klar, klar luft. På våren gjør det meg ikke så mye å jobbe inne i fint vær , men på høsten er det helt pyton !! I dag skulle jeg gjerne vært bare ute og plukket bær og ordnet rundt huset og ryddet litt på staburet både her og der og vasket i gamlestua. I stedet har jeg jobbet inne hele dagen. Jo da jeg er glad i jobben min altså men slike dager som i dag ... hm... 4
Dagen i dag starta med at vi kjørte i rekke og rad opp til Rødberg. Der ble den ene bilen puttet inn på bilsykehuset for litt utskifting av en del eller to.  Og så nikjørte vi ned igjen til Nore og jeg dro på jobb mens gubben dro hjem og la seg . Han er nemlig invadert av en skikkelig forkjølelse. Og når vi andre hoster og harker i en uke eller to, ja da blir han skikkelig syk ! Trasige greier og jeg antar at å ligge inne og være syk en flott høstdag tross alt er verre.

Denne uka er vi veldig sunne for det har vi slett ikke vært på en stund. Derfor var det fiskewook til middag . Ikkeno potet og stæsj.Bare rein fisk og grønnsaker surra i smør. Men det smaker godt og mette blei vi. Etter middag var det en bitte liten dupp før Luna og jeg tok oss en tur til fjells. En god times gåtur ble det . Det er så utrolig deilig ! Og vi kom oss helt opp på toppen min også. Der kan jeg virkelig pust ! Og fargene i fjellet nå er nesten ikke til å beskrive. Tenk så heldig jeg er som kan oppleve slikt ! Og nå er det kveld. Kveldene blir forresten merkbart kortere for hver uke nå. Kjennsgjerning nummer en : vi går mot en vinter , igjen ! Men med all sol og blåbær i kroppen tåler vi det nok. I morra er det en flott dame jeg kjenner som har fødselsdag. Og så er det trafikksikkerhetsdag på skolen. Altså nok en dag som kommer til å rase av sted og forsvinne fort.
Dagens bilde er tatt på fjellet og viser i hvert fall at nå er det høst ja !Og så er det bilder av fotomodellen Luna ! Den bikkja vet å posere .

Hurtigruteturen har kommet til dag 5 . Den dagen kom vi til Harstad grytidlig og siden vi jo var oppe halve natta fikk vi ikke med oss Harstad i det hele tatt. Men vi vet vi har vært der. Akkurat dag 5 seila vi forresten inn i litt vått vær så da vi kom til Tromsø utpå dag regna det som om himmelen var åpen. Men det gjorde slett ingenting for vi endte opp på Rorbus og drakk en god øl sammen med nye bekjentskaper. Riktig koselig ble det . Og da vi dro fra Tromsø kom godværet tilbake så kvelden ble flott og med midnattsol så det holdt ble natta bare magisk. Og her kommer bildene :




Men før vi kom til Tromsø var vi innom Finnsnes. Der var det ordfører og presse. For  dette var nemlig dagen for burtsdagsfeiring til Hurtigruta. Derfor var det presse og ordførere og sang og greier overalt. Men moro var det jo.

 Ikke verdens beste vær i Tromsø denne 5 dagen. Men storslagen ankomst likevel. Musikk og halve kommunepampen tror jeg !


 

Vi tok en tur inn i kirken i byen , mest for å bli tørre.


 Det ble stopp på rorbua sammen med våre venner fra Holmenkollåsen. (gud jeg er dårlig på å huske navn !"!)

 Selvfølgelig måtte vi posere ved isbjørnen på Rorbua !
Jeg fant masse spennende bilder på veggene og ble veldig blid ser det ut til.


Og når det regner som verst tar man seg en tur i boblestampen !
 
 Det er faktisk mye kunst om bord. Mye bra kunst !

 
Etter en bedre middag med denne menyen var det tid for kaffe og kaker og litt godt til i baren . Er det burtsdag så er det burtsdag !Baren var også full av ballonger og ikke bare kake.
 
 

 Så forlot vi Tromsø på nordgående.

Med vind i flagget i baugen !



Etter middag, kaker, litt bading og kaffe kom vi til Skjervøy utpå kveld. Der var det mange fine hus og vi tror vel det var et sted med god økonomi.



Så dro vi videre og da så vi godværet igjen.


 Da dagen nesten gikk over i natt var det tid for å fra på Lopphavet.

 Og der kom midnattsola til syne igjen.




Dagen ble avsluttet på dekk 8 i "lounsjen" med utsikt og noe godt på bordet. Man kan ikke ha det stort bedre. Gubben syntes Lopphavet var litt gyngete men jeg syntes det gynga vel lite. Vi la oss før vi fikk se sola i full figur. Og dag 6 ble en opplevelse som skal dokumenteres i morra.

Ingen kommentarer: