søndag, september 01, 2013

Søndag

Det er søndag kveld og vi er faktisk på den aller første dagen i den niende måneden , september. Jeg har hatt en måned skrivetørke og skal ikke engang prøve å si så mye om den måneden annet enn at den har vært rimelig travel. Skolestart er ingen spøk. Jeg merker godt at det er full jobb å mye å gjøre ja. En annen ting er at det har vært en måned med usedvanlig flott vær . Og på toppen av det hele har bærplukkegenet mitt slått inn for fullt . I år bugner det av bær i skogen. Det er nesten fælt å tenke på all bæra som ikke blir plukket men som bare vil stå å råtne bort. Jeg skulle gjerne hatt en uke fri for å bare plukke og safte og sylte ! Men, jeg har nå i hvert fall fylt opp et splitter nytt fryseskap med bær i alle farger så jeg skal slett ikke klage . Ja i dag har vi faktisk starta med årets første juleforberedelse. Ingunn og jeg har satt årets julelikør. Dronninglikør med bringebær og blåbær. Blir nok godt om noen måneder det . Jeg hare også fått kokt mer gele og den er riktig bra om jeg så må si det selv. Oppdaget at vi jo hadde masse fin bringebær rundt fjøset og stalen. Den måtte bare plukkes ! Men på den annen side så er det søren meg bær overalt i år.
Denne helga har vi hatt besøk av trønderne og en ung flott dame fra Rendalen. Veldig hyggelig ! Og i går fikk vi jammen vært på skytestevne igjen også. Det er lenge siden sist det ! Kjempemoro . Og Ingunn og jeg var mye mer nervøse enn skyttern. Men det gikk jo veldig bra da.
I dag starta vi dagen litt seint for alle var ganske trøtte. Gjestene pakka seg ut i bilen etter frokost . Han som nå har blitt utflytter hadde litt han ville ha med seg og bilen var ganske full da de for. Men så er det litt bedre plass på lille rommet her og da.  Litt bær og kjøtt fikk også plass i bilen. Nå blir det vel en stund til vi sees kanskje men hvem vet. Ingunn blir fortsatt et par dager og det er kjempekoselig . Er ikke sikker på om Luna synes det samme for hun er fremdeles ikke på nett med Daisy men det får bare så være . De holder behørig avstand og Luna er ganske morsk.

Uka som kommer blir sikkert minst like travel. På jobben begynner det vel å sette seg litt . De elevene som er der nå blir vel de som skal være der i vinter. Men man vet aldri. Onsdag skal vi ha en Trafikksikkerhetsdag . Det er egentlig noe kommunens trafikksikkerhetsutvalg arrangerer for 10 klasse og våre elever. Et flott tiltak og ikke minst veldig viktig tror nå jeg .
Jeg har masse jeg må prøve å komme i gang med nå i høst og kanskje er dette uka for oppstart. Hvem vet . Jeg vet i hvert fall at jeg har klart å sortere de vel 2500 bildene fra i sommer inn i mapper . En for hver dag. Nå må jeg bare plukke de viktigste  og fineste til å lage et fortellende album av. Altså et stort prosjekt som kommer til å kanskje være i mål til jul. Men det er flott å ha mål !
Og så er det jo snart valg. Hm.. og jeg har vel kanskje bestemt meg men likevel krever det tenking og ergrelser. Min første valgergrelse kom på butikken på lørdag hvor det var valgstand så og si bokstavlig talt på trappa ! Det vil jeg vel egentlig ha meg frabedt.  Men bortsett fra det er jeg vel fremdeles full av beundring over de politikerne som virkelig gidder. Noen må faktisk styre dette landet og det er ikke lett.
Men nå skal jeg se på "Alt for Norge" på tv. Det ewr vel egentlig stygt av meg å kose meg på bekostning av noe jeg egentlig oppfatter som dumme amerikanere men skitt au ! Det er moro !
Bildene i dag er først noen bilder fra helga. Og så kom jeg ikke lenger enn til dag to og Ålesund før skrivetørken slo inn så jeg fortsetter med dag 3 og den dagen starta i Trondheim på morningen . Der spiste vi frokost på båten med Amund og Gina.
 Innseiling til Trondheim havn. Der ligger Hurtigruten Loofoten. Blir litt liten mot Finnmarken, men en flott båt !



Frokostgjester om bord !
 Utseilinga ut Trondheimsfjorden var magisk. Strålende vær og varm vind. Vi nikosa oss !!


 Vi ble begge veldig forundret over hvor flott Trøndelagskysten. Vi ante ikke at det var så flott !!


 Slaraffenliv på båt er deilig det !


Det røde fyr ! En turistattraksjon . I hvert fall på Hurtigruta.


  Det var så mange flotte småsteder  å se på .


Fantastisk flott søndagsvær !


Så kom vi til Stoksund. Der er brua lav og det er bare så vidt klaring. Masse folk på brua. Flagg, båter , sol og hav. Kan vel ikke bli bedre da.

   En blir litt satt ut over dette vakre landet !




Jeg skjønner ikke at folk synes vindmøller er så gæli. Synes de er fine jeg !

 Fiskeoppdrett så vi mange av. Her nærmer vi oss Sandviksberget.


 Sånne småplasser var det mange av langs kysten.



 Det ble mange timer med kikkert.

Her nærmer vi oss Rørvik. Vi kjenner noen som har hytte der men vi visste ikke hvor ??

I Rørvik lå det også en Hurtigrutebåt . Det var båten Midnattsol. Vi skulle møte mange på vår seilas.

 Her er Rørvikbrua.


  Det begynte å bli kveld men sola skinte og vi seila jo mot midnattsolens del av Norge !

Noen kosa seg og ble aldri lei utsikten !

Mens andre tok seg en dukkert og nøt luksus!

 Seint, seint kom vi til Brønøysund   Det var et utrolig flott sted ! I et utrolig flott nattvær !

Blikkstille vann ga fantastisk speiling. Brønnøysund er et sted som er et lappverk av øyer. Vi seilte nesten i hagen til folk .



  Så ble det natt. Og med Torghatten i det fjernbe forlot vi Brønøysund og seilte inn i natta.


1 kommentar:

Mormor sa...

Hei !Så moro at du har begynt å blogge igjen ! Har savna den ...:)
Så mange fine bilder fra turen deres, får lyst til å reise der en gang til.
Det er jo soleklart at Norge er verdens vakreste land !!!