onsdag, september 04, 2013

Onsdag

Det er onsdag kveld. Ute er en veldig varm septemberdag i ferd med å ta slutt.  Sol fra så og si skyfri himmel og mer varmegrader enn man kan forvente . Uvanlig? Unormalt ? Ja ikke vet jeg men deilig er det i hvert fall. Men nettene er ganske så kalde. I dag tidlig da jeg sto opp var det bare 4 små varme. Så vi fyrer i drivhuset hver eneste natt. Og tomatene blir langsomt røde en etter en. I dag plukka jeg inn 5 store fine. Dagen i dag starta tidlig. Jeg hadde avtalt at jeg skulle være med å gjøre klart til Trafikksikkerhetsdagen. Men jeg var visst den eneste som kom tidlig. he he ja ja så fikk jeg gjort masse før alle kom da.  Dagen ble ganske så bra. Mye å gå på men det kan nok ordnes neste gang. Etter jobb var det en kjapp butikktur og middag før vi dro på burtsdagsfeiring hos svigervenninna. Kaffe og kaker. Og nå er det kveld.  Ja og så må jeg jo ikke glemme at noen hadde gjort ferdig rundt murene på huset i dag. Dritbra !! Mer er det ikke å melde om denne dagen for mer har jeg ikke rukket. Derfor blir dagens bilde fra gårsdagen og så fortsetter jeg under her med dag6 på reisa vår.

Dag 6 var en begivenhetsrik dag. Det første stedet vi fikk med oss var Havøysund. Og nå merket vi godt at vi var kommet langt nord. Et mektig landskap men fjellet var mer rundt i kantene. Ikke disse spisse fjella lenger. Neste stopp var Honningsvåg. Vi hadde på forhånd ikke meldt oss på noen utflukter og denne dagen gikk turen til Nordkapp-platået. Men da vi sto opp skinte sola fra blå himmel og vi bråbestemte oss for at jo, vi skulle det ! Det måtte vi bare. Og det er jeg glad vi gjorde . En flott tur over Magerøya. Og en god guide som lærte oss masse om øya og Nordkapp. Blant annet lært vi at 71 grader nord slett ikke er på Nordkapp men derimot på Shellstasjonen på Honningsvåg.
At det også lå to gedigne cruiseskip i Honningsvåg så vi var slett ikke alene på Nordkapp nei.
Netse stopp varKjøllefjord og der kom det om bord en kjendis. Han tulla litt rundt og et filmteam lagde vel et stunt før han gikk av igjen i Mehamn.  Siste stopp denne dagen var Berlevåg. Og der ble vi møtt av Berlevåg mannskos. Stas ! Akkurat før innseilinga møtte vi også en annen hurtigrute og så var det vinkekonkurranse . Og dagen gikk over i ei natt med sol.  Så slik var den 6 dagen kort fortalt. Bildene kommer her !:

 Frokostutsikt !


 Det lå noen "små" skip i Honningsvåg.

 Her er det faktisk 71 grader N  !!



 Ganske mye vind . Godt å ha en solid kar å holde seg fast i !


  Vi skal i hvert fall aldri delta i 71 grader nord. De krabber nemlig over denne renna i et rep. Grøssss!



En del folk kan du si !



Norges nordligste punkt ligger utpå det neset der og ikke på platået !

 Måtte jo kjøpe champagne
 







 Flotte farger på båten.

Og mye bilder fra gamledager.

















Katedralen i det fjerne.



 
Vinkekonkurranse !




 
Berlevåg manssankkor !


Selvportrett i midnattssol



 
Siste stopp  på dag 6 er Båtsfjord




Ingen kommentarer: