søndag, september 15, 2013

Søndag

Det er en grå søndag formiddag.  Ute er det vått og det kommer stadig noen regnbyger i regnet . Men vi trenger litt væte nå så det er helt greit. Og vi får vel være glad  det regner litt og ikke ekstremt mye slik som i USA. I går hadde vi en sånn rangledag som bare gled forbi. Jeg våknet ganske sliten og støl etter bærturen på fredag kveld. Vet ikke hvorfor men kanskje kroppen var litt sliten fra før og da ble det litt for mye. Etter frokost (som for øvrig ble litt sein) så dro vi på besøk hos til den lille damen på heimen før vi dro på  butikken . Og så dro vi på kaffe-besøk. Det er alltid koselig og så slapp jeg å være hjemme å vaske hus. he he

Hjemme igjen venta det 8 liter tyttebær . De skulle renskes, kokes, røres og ordnes. Men så fikk vi besøk. Kaffe og prat , koselig ! Når de var reist så var det blitt ettermiddag og siden det regnet måtte jeg sette meg under verandaen og renske bær. Der var det et yrende fugleliv. Nå trekker småfuglene til foringsbrettet . Vi har to store melkespann stående under der som er fulle av solsikkefrø. I går morges hadde et eller annet dyr tippa spannet og fått opp lokket. Det skal faktisk ganske mye til så gud vet hvilket dyr det har vært.
Men mens jeg renska bær kom det enda flere gjester . Så ble det mere kaffe og mere prat. Men, etter hvert fikk jeg nå ordna vekk bæra. Det ble 6 glass tyttebærgele og full hylle med rørt syltetøy. Jeg er ikke sikker men jeg trenger vel egentlig ikke mer bær nå. Fryseskapet er fullt ! Men skogen er jo også full av bær så jeg vet ikke om jeg klarer la være . Stopper seg selv om det blir dårlig vær da..

Lørdagskvelden ble tilbragt i sofaen med pizza og tv. Og nå er det søndag. I dag har vi ingen planer og det er deilig. Jeg skal lage kjøttkaker og god gammel brun saus i dag . Må jo få testa noe av tyttebæra. Men foreløpig er dagen blank. Jeg var ute i sted og sjekka i drivhuset . Dagene er litt for korte nå til at agurkene drives godt. Men det slenger nå en og annen. Men tomatene modnes. Masse !  Og de er store og fine. I år har det vært bare topp å ha drivhus !  Og huset er blitt så bra ! Nybeisa, nypusset mur og nye ventiler. Singel rundt muren og nye vannbord. Nå mangler det bare nytt tak så er det topp. Og det får vi håpe kommer neste sommer.
Verandaen skal også ryddes nå. Solstolene får nå komme i kjelleren og så beholder vi et lite bord og noen enkle stoler som tåler å stå ute. Det kan jo i realiteten bli vinterlig fort.
Men nå får jeg slutte av her. Legger ut noen bilder og sier , god søndag !

Ingen kommentarer: