søndag, september 22, 2013

Søndag

Så var søndagskvelden her alt. Søndagen starta våt og grå men utpå dag be det sol og faktisk så varmt at det var verandaliv -vær.  Helga er nesten over og den har som vanlig gått veldig fort. Helgedagene må da være kortere enn andre dager , eller ?? Det kjennes slik. I går starta vi dagen med at gubben dro for å hente vår nyinnkjøpte beitepusser. Og mens han gjorde det vasket jeg hus og så dro jeg på bygdeheimen. Der kom det fler og så hadde mor besøk av begge døtrene sine på en gang. Det ble ei koselig stund på heimen.
Gubben kom fort i gang med pussern og den dura og gikk i hele går. Og det ble veldig bra ! Og det var jammen godt han ordna det i går for i natt har det regna og da er det klissete å drive med sånt arbeid. Men nå er jordene vare klar for vinter og det uten at vi gror inn ! 
Jeg tok med meg Luna og stakk til skogs. Planen var å tusle litt i skogen nedover mot bygda og så gå veien opp igjen .


 Planen var ikke å plukke mer bær men det er ikke alltid ting blir som en planlegger nei.. Jeg må vel ha hatt en bitte liten tanke i bakhodet for jeg kneip med meg tre plastposer i rompetaska før jeg gikk. Og det er godt jeg har en tålmodig hund for innen vi kom til veien var posene fylt . Vi har hatt frostnetter så noe av tyttebæra var frosset men mesteparten bare står der og hyler, "plukk meg "!!!! Ja ja så måtte jeg bare finne meg i å bære alt sammen hjem. Resten av lørdagen gjorde vi ingenting annet enn å spise og spise og spise .

I dag starta vi dagen med et brak eller, med mye bjeff ! To hunder storma ned trappa mens de bjeffa av full hals. Og det var ikke rart for våre nye naboer var på leit etter hunden sin og det var nesten våre hunder og. ja ja så kom vi oss i hvert fall opp. Jeg hadde oppdrag i kirken i dag og kunne ikke sove lenge likevel. I kirken var det Sprell levende messe . Kirkekaffe og koselig som alltid.
Da jeg kom hjem var gubben ferdig med vask av både pusser og traktor. Vi dro til fjells for å se på noe høgging ved ei hytte. Dette var sør i fjellet. Vi har ofte sånne henvendelser. Og hvis folk skal hugge kjørr og kratt og gran så er det ganske fritt frem . Men er det furu vi snakker om , ja da er vi strenge. Fjellfuru er ganske freda på våre eiendommer. Det var så nydelig på fjellet i dag. Masse farger og ennå har ikke lauvet sluppet taket eller blitt blåst vekk. Vi gikk en liten runde med bikkjene før vi dro hjem igjen. Resten av dagen har gått med til bilvask, og gjester. Og nå er det altså kveld. SÅ det var den helga. Vi har akkurat ledd oss igjennom tv programmet Alt for Norge. Og nå er det Åndenes makt. Søndag kveld er min Tv kveld, liksom...

Dagens bilder er litt fra de siste to dager. Et fra skogsturen i går. Et av de tre nydelige rådyra som bor her og som kom på gubbens nypussa jorder i går. Et av noen nydelige søndagsskolebarn som sang i kirken i dag og et som jeg tok da vi sto på en av de flotte tomtene våre på Sundtjern.
Og så avslutter jeg og lader opp til innsats den siste uken før høstferien. Den gleder jeg meg til !

Ingen kommentarer: