søndag, januar 26, 2014

Søndag

 
Det er søndag ettermiddag. Ute er det minus ti grader og det snør lett. Det er en ganske så sur trekk her oppe og det er skikkelig vinter.
Hele siste uke har egentlig hatt samme været. Snø og kuldegrader. Egentlig har det vel vært stabilt vintervær ganske lenge nå. Og selv om snøen som kommer ned er ganske så lett så bygger den i høyden ihvertfall. Denne helga er det nok mange som har måka tak. Ihvertfall er det det på fjellet.



Torsdag ettermiddag og kveld var jeg til Kongsberg. Jeg var redd jeg hadde feilberegnet tiden litt så jeg slutta en halv time før tiden og dro nedover. Jeg skulle nemlig til optiker. Jammen begynner man å bli gammel når man er både langsynt og nærsynt på en gang.  Nå har jeg brukt linser og så har jeg kompensert med lesebriller utenpå linsene. Nå klarer jeg ikke det lenger . Så, torsdag kveld måtte jeg ta meg ut to par nye briller. Et til avstand og et til å bruke på jobb og PC. Billige greier. Faktisk så var det så dyrt at den handlinga jeg hadde tenkt å ta etterpå var jeg lite inspirert til . Kom hjem med tre nye truser og en flaske parfyme. he he . Torsdag kveld var det et stort show ved Kongsberg kirke. Et tredimensjonalt lysshow som jeg veldig gjerne skulle sett men som jeg jo da ikke rakk . Synd.
Og det snødde og snødde så det var en ganske slitsom kjøretur hjem på kvelde faktisk.
Fredag var det jobb som vanlig og vel hjemme var det igrunnen bare tid for tv-kos. Ikke noe fristende å gå ut når det er mye trafikk etter veien og så mye snø.



Lørdag hadde vi opplegg på kvelden . Jegerfest med middag på Fjellstua. Vi starta dagen med måking av snø og husvask. Selv om vi er bare to voksne mennesker her hjemme så trengs det en vask iblandt. Midt på dagen dro vi bort og besøkte nevøen til Luna. Det var veldig stas for begge to. Og mens hundene kosa seg i hundegård sammen drakk vi på to bein kaffe og kosa oss med prat. Det gikk et par timer og da vi kom hjem ville gubben ut og brøyte mens jeg måka veranda . Igjen...
Gubben presterte å nesten kjøre traktoren nedi bratthenga og måtte ha litt hjelp til å komme seg på veien igjen. Men det gikk bra. Han har brøyta her oppe i over 40 år og det er første gang han kommer utfor kanten akkurat der. Uflaks. Utover dag blåste det ganske kraftig her oppe og samtidig med at snødde ble det nesten snøstorm. he he



Kvelden ble koselig.  Veldig god mat. Elgsteik med tilbehør og hjemmelaget is. Fjellstua har blitt så trivelig ! Nye vinduer og fine møbler. Veldig bra. Det ble en trivelig kveld  med mye jaktprat selvfølgelig. Men , siden laget nå stort sett består av folk over ten-åra var det nok lurt å slutte ved midnatt. Akkurat passe synes jeg .
Vi fikk en liten jobb å gjøre da vi kom hjem i natt for Luna stakkar hadde vær skikkelig syk i magen. Sånn kan det gå iblandt.
I dag starta vi dagen litt seint og ute var det kaldt og det snør. Etter en litt rolig formiddag kledde vi oss godt og dro til fjells. Dina hadde termodekken og det trengte hun nok for inne i Votnedalen var det nok ned mot 15 kalde faktisk.Men fantastisk flott lys og all snøen gjør også at det er reine kunstverkene i naturen nå.  Vi tok en kaffekopp på hytta før vi tusla hjem igjen. Og nå sitter vi her og fyrer så ovnen hopper. Det blir hustrint og huskaldt .



I dag er det også hagefugltelledag i Norsk ornitologisk forening. Og siden jeg er registrert som teller så har jeg jo selvfølgelig gjort det . Fuglene trenger mye mat nå i kulda og  vi forer godt .
Så slik har de siste dager vært. I dag ville gamle høvdingen fylt 92 år hvis han hadde levd . Åra går fort. Dagens bilder er litt i går og litt i dag .

Ingen kommentarer: