mandag, februar 24, 2014

Mandag

Det er mandag 24 februar. Det er 34 år siden en ikke så veldig liten fyr kom til verden på Kongsberg sykehus. Han hadde da vært betegnet som virus en  stund men viste seg jo å være en flott fyr i stedet . Egentlig er det ganske merkelig at det bare er hans osm blir eldre og ikke jeg ... he he Gratulere !!
Men det var i dag , jeg får vel starte litt på siste ukes hendelser i stedet .  Onsdag var det jobb som vanlig og som vanlig så snødde det også. Nå har det nesten blitt slik at det er mer rart at det ikke snør. Jeg var innom den lille damen på bygdeheimen på vei hjem . Hun har det etter forholdene bra men sier at hun nå er rett og slett gammel og trøtt. Realt nok det .
På kvelden var det menighetsrådsmøte og fellesrådsmøte. Det er alltid Givende å være på disse møtene for det er gode diskusjoner, mye gode løsninger, resultater og mye latter . Nå har vi akkurat fått ferdigstilt mye av det som skal gjøres i Veggli kirke. Brannvarsling er på plass og mye at det elektriske er også ordnet. Nå venter vi bare på nytt sikringskap. Ellers så gikk diskusjonen ganske aktivt rundt valg av ny biskop. Da stat og kirke skilte lag var det nettopp det vi opplever nå som var mitt motargument . Jeg liker ikke at biskopene sitter og ansetter seg selv. Og jeg liker enda mindre at de spør menighetene om deres råd men velger å ikke følge de rådene de får. Det er en hån mener jeg . De skal nok trå litt varlig fremover hvis ikke medlemstallene skal stupe.  Vel , uansett så kom vi i mål med møtene våre. Nå er det grunnlovsfeiringen den 23 mars som venter. Jeg tror det blir veldig bra. Edvard Hoem kommer , biskopen kommer , prosten kommer og jeg håper hele menigheten kommer.
Torsdag var det faktisk opphold. Tenk det ! Men det var kaldt . Minus 9 her hjemme da jeg dro på jobb. På kvelden snødde det igjen og Luna og jeg gikk kjørkjebygde. Besøk på heimen var det da og.
Fredag hadde jeg tatt meg fri. Denne dagen skulle jeg i begravelse i Flesberg . Det var morne til en av mine barndomsvenninnner og en gammel nabo som skulle begraves. Det var litt rart nesten å være med for det kom mange som jeg ikke hadde sett på veldig lenge. Men det var veldig godt også. Jeg kjenner vel sånn innerst inne at det å være Flesberging sitter i ryggmargen ennå. Kanskej vil det gjøre det alltid.. Og med det i bakgrunn synes jeg det er tragisk at presteboligen i Flesberg står tom. Det synes nok alle i Flesberg også. Jeg mistenker sterkt at dette er et ledd i spillet om å få slått sammen menigheten og putta oss innunder Kongsberg . Men vi får vente å se.


Etter begravelsen dro jeg ut til Lampeland og besøkte en annen god venninne. Vi har ikke hatt en sånn koselig skravlestund på veldig lenge og det var så fint !!  Været var forresten ogs ikke så verst denne dagen og utsikten fra øverst i Skartumlia en solskinnsdag er flott !!
På kvelden gikk Luna og jeg tur igjen og denne kvelden var det så mye trafikk at jeg hadde utstyrt voffen med en ekstra lysende refleks . Det likte hun sånn passe så den prøvde hun å springe fra hele tiden . Vi fikk jammen trimma oss den kvelden ja.



Lørdag morgen kom med sånn litt av og på vær. Gubben var oppe ved 06 tiden og satte opp bomanlegget inn til fjellet. Denne dagen var det nemlig Vegglifjellrennet for tredje gang. Og det ble et flott arrangement. Over 500 deltagere og jammen så vi sola sånn innimellom også. Jeg var fotograf den dagen og gubben han styrte parkeringa. Jeg må si jeg synes det er godt gjort at de klarte å få så bra parkering i all snøen ! En annen ting er at jeg er full av beundring for alle de ildsjelene som finnes i denne bygda vår. Noen stiller opp og gjør en jobb gang på gang !  Etter 8 timer i frisk luft var vi ganske slitne på kvelden . Jeg nøys hele kvelden og var sikker på at nå kommer årets forkjølelse men , søndag morgen kom helt uten snørr og tette bihuler. Flott ! 
Ja , jeg har jo helt glemt å nevne at det har jo vært OL hele uka. Det har vel sin naturlige forklaring fordi jeg rett og slett ikke har hatt tid til å se på det heller. Og det lille jeg har sett har ikke gitt mersmak. Det er mye syting og mye synsing og mye unskyldninger. Orker ikke alt det der jeg . Ute i verden fryser små unger ihjel og det viktigste for oss er at Nortug ikke fikk gull. Stakkars......  Ikke at jeg er en som hele tide har fokus på å redde everden altså men jeg blir allikevel litt småkvalm av at vi liksom alltid må være best ellers så har vi tapt. Men det var herved mitt siste ord om OL 2014.
Søndag  var det mildvær. Det regnet og blåste og det er et vær jeg ikke liker noe særlig på vinteren her oppe i bakkene. Men vi dro over til andre siden og fikk oss en koselig og god gåtur inn til Teonsetera sammen med folket i Toen. Håper det blir flere slike turer utover våren nå. Dina stakkars var så sliten da vi kom hjem at gubben var redd vi hadde sprengt henne helt. Den lille kortbeinte saken har ikke akkurat trimma så mye i vinter . Ikke så lett det i all snøen . Men hun fikk litt masasje i går kveld og etter en god natt søvn er hun i farta igjen.  Vi tobeinte tok det også veldig med ro resten av dagen i går. Ja faktisk fikk jeg lest en hel bok !! Hurra ! Nå er det så lenge siden jeg har lest at jeg nesten trodde jeg har glemt det gitt.



I dag våknet vi opp til gode forhold på "Lien stadion" ! Hadde det bare vært flatt hadde vi kunnet arrangere kretsmesterskap i Lien skøytekrets. Men , her kan man egentlig så på begge sider og det eneste sted hvor det er flatt er det 1,5 meter snø. Tunet vårt er et mareritt under slike forhold. Men vi må nå bare leve med det . Jeg melder pass . Nekter egentlig å begeve meg utendørs. Blir verre og verre for hvert år.  Men det er jo noen positivt og sa. Snøen på verandaen har nok krympa men ca 30 cm siden i går. Og det er jo deilig . Jeg har begynt å måke og det får bli dagens trening. Og så får man gjøre inneting i stedet . Har fått vaska glulv og skifta på senger og jammen ble det en liten opprensk i kjellern også. Jeg får vel moe meg til å våge meg nedover til den lille damen på heimen etterhvert.  Sånn etter middag etterhvert. På menyen i dag står fisk og søtpotetmos. Det har vi virkelig fått sansen for. Og så sies det å være sunt i tillegg. Så det betyr at det er ikke alt som er sunt som smaker høgg !
Så slik har de sista dager vært . Noen bilder har det jo blitt også så jeg slenger nå ivei noen av dem her .  Og som en bonus (he he ) legger jeg ut lenke til film av fellesstarten på lørdag . Ja... på Vegglifjellrennet da.. Ikke OL. 
http://youtu.be/QiXuqk0ZJHA

Ingen kommentarer: