søndag, februar 09, 2014

Søndag (igjen)

Da har det gått en uke siden sist jeg blogga. En litt travel uke så da skulle det vel være mye å skrive om da. Men neimen om jeg vet om det er det heller. Dagene har bare rasa avsted i en slags snødyssende hvit verden. For bortsett fra lørdag har det snedd jevnt og trutt denne uka også. Litt mildere har det vært men snødd har det likevel.  Men jeg får ta dag for dag og så kan det vel vise seg at dagene har hatt ganske mye innhold likevel.



Natt til mandag var det litt mildere vær. Og da kom takraset. Jeg våknet av at det smalt som et børseskudd. Luna var livredd og måtte ha nærkontakt for å roe seg. Det tok tid før raset gikk og mens snøen flyttet seg nedover taket bråket det fælt. Så gikk det på ene siden av huset . Da lå Luna og jeg nede i stua. Huset vårt har skråtak i annen etasje og lyden blir ganske sterk. Det tok et par timer for raset kom på andre siden. Så den natta ble det dårlig med soving. Men, ingen bønn, opp og på jobb må man. Gubben fikk mer og mer feber utover dag, og vi begynte å lurer på om medisinene han fikk på lørdag var de rette. Så jeg dro hjem tidlig fra jobb og fikk av ned til lege nummer to. Kom ikke så mye ut av det og utpå kveld dro gubben på sykehuset. Voffene og jeg stupte tidlig i seng og slokna som lys etter lite soving natta før. Tirsdag sto jeg opp tidlig .



 Full fart med lufting av hunder og rensking av bil. Ja for snøen lava ned , som vanlig kan vi vel si. Og da klokka var 07 var jeg på vei til Drammen på kurs. Gubben var feberfri etter natta på sykehus og utpå dag fikk jeg melding om at han ville hjem. Så da kursdagen var over dro jeg innom og hentet han. Ingunn hadde dratt oppover for å se etter bikkjer og hun hadde NMR møte på kvelden. Så det var en lang og ganske slitsom dag . Jeg fikk ikke gjort alt jeg hadde tenkt i byen den dagen men jeg fikk ihvertfall hentet brillene mine. Og det var artig for de passa faktisk godt ! Onsdag var det jobb som vanlig . Og det snødde. Også som vanlig. Ingunn og gubben dro nedover for ny kontroll på sykehuset . Greit å ha en stødig sjåfør . Og Ingunn er det .



På kvelden hadde jeg et møte og slik for den dagen forbi. I mars skal vi markere grunnlovsjubileet. Det blir en stor feiring og slikt krever planlegging det .
Torsdag kom med snø og snø. Jobb og ikke så mye anna. Gikk meg en tur på kvelden og mer ble det ikke. Fredag dukka plutselig opp og jeg lurte på hvor resten av uka egentlig hadde blitt av. Og selvfølgelig snødde det ! Skulle  bare mangle ! Den dagen starta OL. Som i år er i Russland. Og på kvelden satt vi nå der og så på åpningssermonien. Mange meninger har det vært rundt dette arrangementet . Mye negativt . Og det kan sikkert diskuteres ihjel. En ting er ihvertfall sikkert og det er at et slikt arrangement kan i det minste sette litt press på det som kan forbedres. Og så får man vel bare gjøre det beste ut av det .

Lørdag morgen kom med blå himmel og en soloppgang som var utrolig fin. Ja nå ville vel alt som har med sol å gjøre være fint når man ikke har sett sola på år og dag ! Og typisk nok så måtte jeg sette meg i bilen og kjøre ned i tåka ! Milde altså. Jeg hadde nemlig en klippetime på Kongsberg tidlig på formiddagen. Det var bare å bite i det sure eple og kjøre det . Det var vondt å kjøre nedover men jeg rakk det . Utrolig deilig å få av seg hår ! Nå er jeg meg selv igjen.  Måtte en kjapp tur innom plantasjen før jeg for oppover igjen. Og vel hjemme var det selvfølgelig slutt på sol for denne gang . Ja ja .. Men Luna og jeg fikk oss nå en tur før kveld. Jeg rakk og så å vaske gulv og skifte på senger. Hm... var det noen som sa helgefred !?. Gubben hadde sett mye sport denne dagen og det var visst blitt både gull og anna. Jeg er ikke så veldig opphengt i det der . Det har jeg ikke tid til. Men moro er det jo at de vinner. I dag sto jeg også opp tidlig. Vi ventet middagsgjester og jeg stekte opp masse kjøttkaker , hakket kål og skrelte poteter. Greit å ha alt klart.



Så dro jeg på morsdagsrunde. Besøkte bygdeheimen først. Alltid koselig å komme dit. Fikk en god prat både på rommet og i stua. Så dro jeg til Toen. Sånn bortsett fra mine første 15 år så har jeg vel nesten hatt to mødre . Og takk og pris for det !! Så de fortjener hver eneste blomst begge to.
Vel hjemme igjen kom det Kongsberg fremmen. Og det var de som hadde bestilt mors kjøttkaker . Veldig koselig å få besøk. Og den ene ble også utsatt for svigersønntesten. (ja vi sa ikke det til han da, he he ) men det var kjempefint å få hjelp til å måke av taket på tilbygget . Det var nødvendig ! Og nå kan vi ihvertfall slappe av med det. Jeg kan huske det var en vinter rett etter vi flytta opp her som det var sånne mengder snø. Da lagde ungene huler og ganger overalt i snøhaugene. Og så har vi noen bilder fra vinteren 1952 som visstnok var den store snøvinteren. Da så man nesten ikke veslestua i Lien. Nå er det nesten litt sånn også tror jeg . Og neimen om det ser ut til å gi seg heller.



Og snipp, snapp, snute så var den uka ute !
I skrivende stund snør det mer enn noensinne og jammen lurer jeg på hvor dette skal ende.  Jeg har nettopp snakket med sønnen i Trondheim og der er det ikke snø i det hele tatt. Norge er et merkelig land. Noen bilder har det blitt men jeg må innrømme at det stort sett blir vær og vær og enda mere vær !

Ingen kommentarer: