søndag, februar 02, 2014

Søndag

Det er søndag og det er den første søndagen i februar 2014. Den tyngste vintermåneden er altså forbi og vi nærmer oss vår. Det err ingen dum tanke og holde fast på . Ute skulle det i dag etter meldingen på yr.no,  være lettskyet og sol. Hm, i stedet har det snødd og blåst på tvers siden vi sto opp. Så det vil egentlig si at jeg tror det har snødd i tre uker sammenhengende . Mer og mindre. Det er ihvertfall nok snø da. I dag er det forresten null grader så kanskje det er et tegn på et vær skifte.



Torsdag var jobbdag og på kvelden gikk tiden med til snømåking og en tur med Luna rundt Kjørkjebygde. Fredag var også jobbdag . Og den dagen var litt travel også. Men det er bare fnt det . Da jeg kom hjem hadde jeg kjøpt med meg kylling . Og så hadde jeg bestemt meg for at jeg skulle prøve ut å bruke søtpotet. Har tenkt på det lenge. Søtpotet kan brukes som potet. Men det er egentlig en rotgrønnsak. Den kan kokes eller bakes eller stekes. Jeg valgte å lage en mos. Brukte søtpotet og litt sellerirot. Kokte og moste og hadde i krydder, smør og bittelitt fløte. Det ble overraskende kjempegodt ! Siden søtpotet er noe som diabetikere kan spise kommer vi nok til å bruke dettte endel ja. Moro å finne nye smaker og løsninger. I tillegg til å være godt ser det jo veldig lekker ut . En nydelig orange/rød farge.  Ved siden av hadde vi wookede grønnsaker. Et riktig herremåltid !






 Lørdag morgen dro jeg nedover for å handle inn snøskuffe og ordne stige for å få måket taket på huset i Landrud. Men jeg må nok bare stole på at leieboeren klarer det selv for jeg måtte få gubben til lege i stedet. Og nå knasker han antibiotika og har en slitsom lungebetennelse. Ikke noe moro. Vi måtte til Rødberg til lege og der satt vi i tre kvarter og venta. Så var det inn til legen i ti minutter og ut med oss. Så får vi håpe medisinene virker fort. Men i dag er han verre . Blir vel det før det snur seg til det bedre ofte.  Resten av dagen gikk med til mer snømåking , vedbæring,bikkjetur, husvask og matlaging. Var det noen som sa fri ? Men takmåking ble det altså ikke. Og det burde det vært. Vi får bare håpe det går bra. Og at det ikke kommer mer snø nå. Kvelden ble tilbragt i sofaen med Tv og pizza. Så vi kan jo egentlig ikke klage.
Nå har vi to bikkjer som er i løypa med løpetid snart og det er ganske masete. Ihvertfall den grå har vært veldig urolig noen dager. Mye ut og inn og spiser alt hun kommer over. Håper det snart kommer i gang så vi blir ferdig med det .



Og i dag skulle det da altså vært ganske fint. Jeg hadde håpet vi kunne fått oss en tur ut Luna og jeg. Ja , vi har vært ute på en liten tur da men det ble med det . Frister ikke å være ute når det snør på tvers !Dina hun synes egentlig det er veldig greit at far holder senga hun. Ja for da kan jo hun være der også. Den bikkja vet å kose seg .
Ute på foringsbrettet til fuglene har det i dag vært full aktivitet. Og jammen dukka det opp noen grønnfinker og et par gråsisiker også. De har vi ikke sett før i vinter . For noen år siden vaSola som ble lovet har ennå ikke vist seg så den tror r det så mye grønnfink at de andre fuglene nesten ikke kom til. Nå er de helt borte.  Men jeg leste på ornitologisk sine sider at de blir så mange at de nesten utrydder seg selv. I sted kom det en litt stor fugl forbi her i full fart og da forsvant alle de små. Jeg rakk ikke å se hva det var men det kan jo ha vært en som liker småfugl. Nå er de tilbake igjen og nå kryr det av gråsisik også. De er så fine ! Sola som var lovet har ennå ikke vist seg så den tror jeg ikke noe på. . Så vi får bare smøre oss med tålmodighet og finne på andre ting i stedet .



Kanskje tar jeg en tur nedover men Luna. Jeg tør ikke gå etter fjellvegen når det er så høye brøytekanter. Folk kjører som gale også . Får vente til det blir litt mer vår innover her . Jeg er egentlig veldig glad det er februar ! Hurra ! Denne uka har jeg kurs i Drammen en dag . Og så må jeg få klippet meg og hentet brillene mine. Akkurat det gleder jeg meg til !! Jeg pleier alltid høre på Radio Norge når jeg drar på jobb. Men nå skal jo alt over på digitalt og jeg har ingen dabradio i bilen. Så , når jeg kommer på toppen av Bogstrandkleiva så sier den kanalen takk for seg . Og da må jeg over på gode gamle P1 for i det hele tatt å ha radio i bilen. En morgen braste jeg da rett inn i et program som jeg ikke aner hva var egentlig . Men , jeg er jo glad i ord og der kom orden tidsoptimist fram. Har aldri hørt det før men føler vel litt at jeg ble litt truffet av det . Det er nemlig betegnelsen på en som tror han skal få tid til alt. Selv om det ikke skjer , gang på gang , ja så tror man det likevel. Det er vel ikke det verste man kan være men dog. ..
Dagens bilder blir nå mye snø da for det er jo det dagene for det meste har bestått av. Og... nå ser jeg jammen en stripe blå himmel i det fjerne ! Jøss ! Ja ja bedre enn ingenting .

Ingen kommentarer: