onsdag, mai 14, 2014

Onsdag

Det er onsdag kveld. Ute har det vært en ganske så grå og våt dag men ifølge yr.no skal det visst snart bedre seg. Enten det eller så driver de å bløffer oss til litt 17 mai optimisme.  Hvem vet ? Det er ihvertfall en kjensgjerning at akkurat nå skinner sola.
Siden siste blogginnlegg var søndag morgen kan jeg rapportere at vi kom oss opp på Glanarberget den dagen . Det var ganske mye snø igjen på veien oppover så vi var temmelig slitne da vi kom opp. Men det er jo så flott ! Riktignok har snøen vært lei mot skogen på toppen så i år er det ennå vanskeligere å komme seg utpå , men vi gir oss ikke. Kanskje burde grunneierlaget tatt en dugnad ? Etter turen var vi bort til bestemor på kaffe og kaker,  selvfølgelig. Og på kvelden dro Ingunn hjem til seg selv igjen. Vi fikk overraskende masse besøk på kvelden og det av folk vi sjelden har på besøk. Ekstra koselig da ! Kom gjerne igjen !






Mandag morgen starta jeg dagen med litt tunge øyelokk og trøtte gjesp. Det må bare innrømmes. Men så drar man nå trøstig avsted til jobb og så letner liksom trykket både her og der og vips, man er i gang ! Gubben min dro på kontroll på sykehuset . Med seg nedover hadde han også bestemor og de skulle på en bruktbilrunde rett og slett.  Dagen var grå og ganske kald. Etter jobb og middag hadde jeg og Luna en avtale med turvennenene våre Åse og Loke.  Vi gikk fra kirken og opp til kulturstien på Kjemhushaugen. Så gikk vi hele runden ned til Veggli , over jernbanen bort til badedammen og opp igjen til kirken. En fin tur. Nørsteåa er stor nå og steinbrua kom virkelig til sin rett . Ekstra stas for meg at Åse , som faktisk har bodd lenger i Veggli enn meg , ikke hadde gått denne runden før.



Tirsdag morgen var jeg tidlig i farta . Da var det Drammensdag for meg igjen. Denne dagen skulle jeg på oppstart av nettverk for merkantilt personale. Jeg må innrømme at jeg kanskje ikke var topp motivert før jeg dro for det er nå nettverk for det meste nå , men det var virkelig verdt det. For det første var relasjonsbygging en viktig del av dette og det har jeg virkelig sansen for. Vi er liksom litt alene her oppe i kroken vår og blir lite kjent med de andre. Og for det andre så hadde vi en fantastisk flink foredragsholder den siste delen av dagen. Hun het Anne Gerd Samuelsen og hun snakket om å ha en god dag på jobben. Dette var en dame som kalte en spade for en spade og vi lærte hvordan vi skulle se både oss selv og andre. At jenter er jenter verst var hun også ganske klar på . Og tenk da , hvor viktig det er å ha en god dag på jobb ! Det eneste jeg ikke hadde sansen for var når damen skulle ha oss til å ta en kollektiv time out . Sånn der gruppeavslapning er ikke min greie rett og slett. Jeg klarer bare ikke å ta det seriøst når man skal slitte å slappe av sammen  sånn. Nei, da går jeg meg heller en tur i frisk luft , alene for meg selv. he he  Men god underholdning er det når man som eneste i en flokk på 40 personer sitter å ser at de andre 39 føler hender og tær og liksom slapper av. De ser jo unektelig teite ut. Bare så dere vet det hvis dere gjør det selv en gang. Husk da på at det alltid finnes sånne som meg som har det ustyrtelig morsomt på nettopp din bekostning. he he Huff den var stygg...
Det er ganske krevende å være på sånne samlinger. Det er nemlig ikke bare bare å sitte å være som et tent lys en hel dag. Sikkert derfor damen var så ivrig på timeouter. Da klokka nærma seg tre var vi alle slitne og dagen var slutt. Jeg tok en rask tur oppom sjuende etasje før jeg dro hjem. I sjuende etasje råder nemlig utviklingsavdelingen i fylke. Der sitter også den mannen som skal komme og si noen avgjørende ord om steingardhaugen. Det blir ustyrtelig spennende ! Jeg gleder meg veldig. Med stor fare for å bli skikkelig skuffa jobber fantasien stadig på høygir.  Tenk så moro hvis en eller annen farende fant har slengt fra seg noe spennende som ligger gjemt under torva der.


På hjemvei hadde jeg en stopp på Plantasjen i Kongsberg. Jeg hadde et jobboppdrag der og så var jeg litt på privaten også. Ja, faktisk så dristet jeg meg til å gå til innkjøp av to fine bringebærbusker og en peon. Jeg mener bestemt at en gård med litt respekt for seg sjøl bør ha en peon ett eller annet sted. Nå er det nettopp det da, hvor skal man plante herlighetene ?? De får stå på vent noen dager så ordner det seg vel det og. Jeg fikk også kjøpt inn stemorsplanter så i morra får vi ordne på kirkegården før 17 mai.  Da jeg dro fra Kongsberg møtte jeg noe jeg først trodde var ei skikkelig fæl regnbyge . Men nei da, det var hagl så store som erter ! Og nå juger jeg ikke altså. Jeg tenkte først at jeg måtte stoppe for jeg var redd for frontruta. Men så tenkte jeg at å stoppe var jo bare idiotisk så jeg ga gass i håp om å komme meg fort igjennom.. Ingunn kunne på telefon fortelle at i hennes nabolag gikk det alarmer på biler overalt og Daisy stakkars sprang og gjemte seg . Makan !! Hele veien hjem møtte jeg til dels kraftige regnbyger. SÅ det gikk smått oppover . Resten av kvelden ble tilbragt i en stol før jeg krabba tidlig til sengs. Og i dag er det altså midt i uka alt. Dagen har gått fort og jeg har hatt mye å gjøre. Beste som finnes det ! Jeg kom hjem til halvferdig middag . Har en flink gubbe gitt. Og nå er vi mette og gode. En liten hvil nå så skal vi til fjells og inspisere veien over fjellet. Jeg tenker jeg tar med meg Luna og går hjem . Så jeg legger nok ut noen fjellbilder i løpet av kvelden tenker jeg .




 Nå går dagene fort til 17 mai og i morra er det sånn praktisk ordne ting kveld etter jobb. Jeg må også begynne ekstra tidlig i morra for det kommer masse folk på en samling på skolen.. Godt med litt æksjen ! Her er bilder av litt av hvert. Da vi gikk ned fra Glanarberget kom det to lavskriker  (eller tømmerhoggerens trøst) og fulgte oss nedover. Lenge siden jeg har sett dem nå. . Kjempefin fugl ! Et bilde blir også lagt ut som en sympatiærklæring til bøndene på denne dag . Så da så.


Jammen ble det fjelltur på oss. Mye snø igjen på fjellet men veien over åpner kanskje før en skulle tro likevel. Da vi kom oss hjem igjen kom årets første flotte regnbue over Senhovd i kveldssola.

Ingen kommentarer: