søndag, mai 18, 2014

Søndag

Det er søndag morgen. Ute skinner sola og temperaturen en veldig akseptabel. Det blir nok en fin dag . Jeg har spist frokost på verandaen men som det pleier så kom formiddagsvinden og jaga meg inn igjen. Nå gleder jeg meg veldig til å få opp leveggen og få stengt vinden ute.
Våren er ihvertfall her nå, ingen tvil om det !
Torsdag var en travel dag. Jeg starta tidlig og var faktisk igang på jobb kvart over sju. Denne dagen skulle det nemlig være stor samling og mye som skjedde på skolen. I hallen skulle både skoleledelse og fylkesutdanningssjefens gruppe og nettverksledere og jeg vet ikke hva være samlet til jobbing med pedgogisk planverk. Og det skal bare alle vite at slike arrangementer gjør seg ikke selv . Noen må nemlig få bord og stoler på plass. Riktig antall på riktig plass. Og 100 stoler er tunge å flytte på. Så skal bord pyntes og ordnes, kaffe skal kokes og kopper skal frem. Etterhvert skal mat lages, serveres , ryddes, vaskes og ryddes ennå mer. I tillegg skjedde det ting på flere steder på en gang så det var egentlig bare å brette opp ermene og sette igang. Klokka var over halv fem før jeg dro hjem igjen den dagen og kvelden ble tilbragt i ro for da orka jeg ikke noe som helst. Men alle var fornøyde og det er jo det viktigste. Ja forresten det er jo ikke sant at jeg bare satt her å sløva hele kvelden. Jeg var nemlig på kirkegården og planta og jeg var på heimen hos den lille damen og fant frem 17 maiklær . Litt blomster og 17 mai pynt ble det også. Mor har altid pynta til alle slags høytider og det skal hun få fortsette med. Hun var en smule forundret over at hun hadde så mye fine klær for hun kommer ikke inn i klesskapet sitt selv. Disse rommene på heimen er ikke akkurat praktiske. Men hun hadde kanskje ikke gått i dem likevel hva vet jeg .. Uansett så hang finstasen klar da jeg dro.



 Elevene hadde eksamensopprop denne dagen og noen ble nok litt lei seg mens andre var strålende fornøyde. Sånn er det alltid. Torsdagen var det forresten fint vær og man ante at vi gikk inn i en god vær periode.
Fredag var litt kald man yr.no lovet godt 17 maivær og jeg valgte å tro på det. Utover dag ble det heller ikke så verst.. På jobb kom årets russeavis i salg og det må bare innrømmes at det er litt stas å bli gjort stas på altså. Russen hadde kiosk i kantina hvor det var salg av russe avis, kondomer og glidemiddel. Noe for enhver smak altså. he he I tillegg er jo fredag vaffeldag så jeg trenger vel ikke si mer. Da jeg kom hjem fra jobb var det tid for handling før jeg satte igang med å forberede til 17 mai. Vi har jo en tradisjon med besøk den dagen vi. Og i år hadde jeg bestemt at vi skulle ha grillparty. Men da var det tilbehøret som skulle lages mest mulig på fredag. Gubben hadde vært til Drammen denne dagen og henta utemøblement til verandaen vår. Nå mangler vi bare den berømte leveggen så blir det veldig bra. Men den kom altså ikke denne uka selv om det er en stund siden den ble bestilt. Så, fredagskvelden pakka vi møbler ut, vi vaska og laga mat. (pavlovaen ble faktisk bra i år også !!)  Alt sammen mens himmelen ble mer og mer blå og lovet godt for 17 mai været. Det siste innsatsen gjorde jeg ved midnatt for da strøk jeg bunadskjorter.



!7 mai kom med strålende sol og vi drakk faktisk kaffe i det nye møblementet uten å fryse nesetippen av oss. Slike morgener er deilig ! Jeg skulle være kirkevert så vi visste vi måtte komme oss til kirke tidlig. Halv elleve var vi i finstasen og på plass i kirken. I år var det ikke Audun men prostipresten som skulle ha messa. Og det kom så mye folk ! Kje mpebra. Tror nok barnekoret trekker endel men uansett så ble det en flott messe . For meg så er det liksom det som er 17 mai da. Når vi står og synger ja vi elsker sammen alle inne i kirken. Har alltid vært sånn .
Da toget gikk dro vi ned på bygdeheimen for å møte barnetoget sammen med mor. Men det var en stusselig greie ved heimen i år. En skoleklasse sa litt , med ryggen til beboerne , og så spilte korpset og dett var dett. Ja ja , det er vel ute på idrettsskolen det meste skal skje. Men da er det liksom nesten ikke noen vits i at de stopper .  Men vi fikk oss nå en koselig stund sammen med noen flere av familien . Tvillingutta var det lenge siden vi hadde sett så det var ekstra koselig . Jammen har de vokst !! Oldemødrene satte stor pris på de små selv om de ikke helt hadde styringa på hvem de egentlig var disse små karene.



Da vi kom oss hjem hadde minstebarnet og turbobikkja kommet også. Og vi rakk både å pynte pavlova og grille kjøtt akkurat til gjestene våre kom. Alle ble mette tror jeg selv om gubben mente jeg hadde kremert og ikke stekt kjøttet. Han får nå mene hva han vil . I travle tider får det bli som det vil også. Vi fikk en veldig koselig efta syntes jeg .










 Og mette var vi alle sammen når kvelden kom. Utpå kveld kom jammen svigersønnen en tur også. I sin gamle bil som visstnok er et  viktig prosjekt i mannens liv. Med ny motor dura det ihvertfall godt. Trondhjemsfolket tror jeg feira med bunad og venner og god mat. Vi fikk mange fine bilder og meldinger . Koselig det !!



Siste oppvasken orka jeg ikke ta i går så det ble det første jeg gjorde i dag i stedet. Og nå er det da altså søndag. Det er stille i huset . hm... forresten litt mistenkelig stille , når jeg vet at turbohunden finnes et sted. Det pleier ikke være et godt tegn nå hun er helt stille. Må visst sjekke det...... neida hun lå ute og kosa seg i sola. I dag er dagen ganske blank men jeg skal ihvertfall ut og bevege meg litt. Gubben og jeg har visst fått oss en liten vårforkjølelse men vi overlever nok. Jeg håper vinden løyer litt utover dag så vi kan kose oss på verandaen litt og så har jeg et prosjekt med en peon og noen bringebærbusker som skulle vært i jorda. Spørsmålet er bare hvor ... ordner seg nok.


På nyhetene ser jeg en artikkel om at parkene i Oslo er helt fulle av søppel etter feiringa i går. En dame som er intervjuet er mest fortørnet over at ingen har begynt å rydde opp ennå. HALLO !!! Folk får enten la være å rote eller så får de da jammen rydde etter seg selv. Snakker om bortskjemtgenerasjon ! Jeg er ikke hverken rød eller blå eller grønn politisk men her tror jeg vi har fostret en generasjon som mener at det offentlige skal rydde opp i det meste. Skremmende er det ! Nei folkens , har dere rota får dere jammen rydde opp sjøl !
Jeg er også en smule sur på Numedalsnett som har en flott reportasje fra Flesberg sin grunnlovsfeiring i kirken i går. Ja, ikke at jeg synes det er noe galt altså, veldig bra er det egentlig. Men da vi hadde vår feiring og besøk av Hoem og greier, ja da kom det ikke et  ord ! Og det enda vi både sendte bilde og inviterte . Ja det var endatil en journalist der. Så det er siste gang jeg gidder tipse det nettstedet om noe som helst. Kaller de seg Numedal får de dekke hele dalen. Basta !
Men nå kan jeg ikke bruke mer av denne flotte dagen til å sitte her å skrive. Opp og jopp og ut i frisk luft. Dagen er ikke lenger enn den pleier.
Bilder i dag også . Må jo det kan du vite. noe fra her og noe fra der. Ha en flott dag alle der ute i den vide verden !

Ingen kommentarer: