søndag, mai 11, 2014

Søndag

Det er søndag morgen. Ja, det vil vel heller si, søndag formiddag . Jeg har kokt meg kaffe og fått i meg frokost og nå er det vel tid for å skrive litt om de siste dagers hendelser. Det er helt stille i huset forresten og det er nesten litt rart for det sover to mennesker og tre bikkjer i annen etasje. Ingen morgenfugler der nei. Ute er det skyet og ganske kaldt men det kommer vått og kaldt eller tørt og kaldt ned fra himmelen og da kan man vel ikke klage. Men at det er noen større fremdrift i våren kan vi vel ikke si nå. Påskeliljene mine blomstrer kanskje til sankthans. Men så var det siste uka da. Tirsdag kvelden var jeg på dugnad i sansehagen på bygdeheimen.




Der kom det faktisk hele 15 stykker og det meste av det som skulle fikses ble vel gjort. En flott hage er det men jeg lurer nå på hvor lenge de klarer å holde det så fint. Uansett så hølja regnet ned og vi ble så våte og kalde  som det overhodet lar seg gjøre å bli. Jeg var innom mor og sa hei før jeg dro hjem og da lurte hun fælt på om jeg hadde bada.  Onsdag starta jeg dagen ganske tidlig. Jeg skulle nemlig på årets lånekasse-samling i Drammen. Det varte sånn omtrent hele dagen og det forgikk på Åsiden videregående. Masse nyttig informasjon . Og jeg er så glad de har sånne samlinger for dette er en av de viktigste jobbene jeg har på jobben min. Lånekassen er norges største bank egentlig og jeg jobber jevnt og trutt med å få ungdommene til å forstå akkurat det . Og ikke minst så er alle elever i videregående skole i dag kjempeheldige som kan få stipend og klare seg gjennom skolen selv om man kanskje ikke har så god råd. Men, så må man også overholde lover og  regler da... Så alt i alt et nyttig samling. På vei oppover igjen stoppet jeg i Kongsberg for der hadde jeg en klippetime utpå ettermiddagen. Da var jeg så sliten i hue at jeg rett og slett gikk på kafe, satte meg i et hjørne og kobla verden litt vekk. Ikke ofte jeg gjør slikt men det var veldig godt. Godt var det også å bli kvitt litt hår ! Så nå er planen for hårstell lagt frem til bryllupet i september . Gubba, tiden går fort ! Da jeg kom hjem var den lille lange bikkja skikkelig dårlig. Hun har nok fått en prolaps i ryggen sin og var knapt nok i stand til å gå. Hun hadde så vondt at hun skrek stakkars. Så vi måtte på bygda og få tak i smertestillende .Og nå har dyrlegen sagt at slike lange gåturer som vi hadde med henne på søndag er det slutt på. Ikke noe å gjøre med det .



 Det eneste jeg shoppa i byen den dagen var en vekkerklokke. Jeg stoler ikke helt på telefonen min lenger så en god gammeldags vekkerklokke måtte gjøre susen tenkte jeg . Jo da. Torsdag morgen kom og klokka ringte. Blid og fornøyd sto jeg opp og ordna meg. Det var først ved frokosten at jeg skjønte at noe ikke stemte. Det var nemlig litt tidlig. Så viste det seg at dette surrehue (meg!) hadde stilt selve klokka en time feil ! Ja ja , jeg kom meg tidlig på jobb den dagen. Men da kvelden kom var jeg også tidlig i seng.  Det tar på å stå opp kvart over fem !! Det var forresten også hvitt av snø hjemme den morgene. Akkurat som om det gjorde saken bedre ...



Fredag morgen var jeg også ganske tidlig i farta. Denne dagen var jeg ansvarlig på jobben og det er alltid litt spennende det . Jeg tar mitt ansvar på alvor nemlig ! Det var regn i lufta da dagen starta selv om snøen fremdeles lå hvit på tveitåsen .  Men fredag er nå ellers alltid hyggelig og denne fredagen ble ekstra hyggelig også. Utpå formiddagen ble nemlig kontoret mitt stormet av 15 ungdommer . Jeg ble overraskende kåret til årets æresruss og fikk russelue og klemmer og godord og jeg vet ikke hva !! Jeg ble både rørt og stum og det skal som kjent litt til for denne damen . Men du verden så koselig !! Det er en flott gjeng ungdommer og jeg har jo kjent dem en stund. Så jeg takker og bukker altså !!  Nå håper jeg de får en super,duper avslutning på russefeiringa si også.
Utpå dag kom det telefon fra bygdeheimen at den lille damen hadde hatt et lite møte med gulvet igjen. Hun hadde rett og slett satt seg ved siden av stolen i stedet for på stolen. Slikt kan skje. Men ihvertfall måtte jeg innom der på vei hjem. Jeg hadde jo låsing og alt før jeg dro fra jobb så det ble kvelden før gubben og jeg kunne synke ned i sofaen med fredagskyllingen vår.



Lørdag morgen var jeg spent da jeg våkna. Denne dagen skulle jeg nemlig igang med dugnad nummer tre denne uka og dugnader er best i godt vær !  Men tenk, dagen kom med sol ! Det var jo bare en fryd. Så da klokka var halv ni var jeg i full gang med kaffekoking i kirken. Denne dugnaden har vært litt sånn at det har blitt mindre og mindre folk men tenk i år kom det 40 stykker !!Fantastisk flott ! Og så er det både koselig og sosialt . Så det ble en god dag ja. Ingunn kom også hjem utpå dag for hun skulle ut med noen venninner i går kveld. Og jeg var innom bygdeheimen og konstaterte at den lille damen er like hel og i farta igjen. Her hjemme var verandaen full av fugler da vi kom hjem. Det var nesten en liten invasjon av  bjørkefinker og et par av dem var faktsik ringmerket. Jeg lurer litt på hvorfor det egentlig.



 Utpå kveldinga dro Åse og jeg og to spreke gråbikkjer innover Verjedalen på tur. Vi skulle på Kanadagås-safari. Og vi så gjessene vi ! Jeg fikk tatt masse bilder og vi skravla og gikk og plutselig hadde vi gått så langt at vi måtte snu gitt. Vi gikk i to og en halv time og det merket jeg i beina da vi kom hjem ! Men en kjemefin tur var det . Verjedalen er fin!  På vei hjem så jeg også en kjemefin stor hare som ennå har vinterpelsen på.



Så gikk nå kvelden og den årlige Eurovisjon song contest skapte som vanlig glede og forargelse. Jeg skjønte at kvinner med skjegg er in i tiden og skal ihvertfall slutte å nappe de håra jeg har under haka ! Mye tull her i verden altså. Midt på natta måtte jeg hente hjem minstebarnet og så var det søndag. I dag er dagen ganske planløs men jeg har en bitte liten plan om å komme meg opp på Glanarberget.  I går bestilte jeg ryggsekk til å ha minibikkja i når vi skal på tur men enn så lenge får hun være hjemme.  Dagens bilder er litt av hvert sånn som det pleier.

Ingen kommentarer: