tirsdag, mai 20, 2014

Tirsdag

Så var vi kommet til tirsdag. 17 mai er vel overstått og sommeren kan bare komme.  Og det har den jammen nesten gjort også. Søndag ettermiddag  brukte vi på å spise middag på vertshuset sammen med noen Uttakleivinger. Sola steikte og det var utemiddag med utsikt til søndagstrafikk. En riktig så koselig stund. Jeg var innom den lille damen på heimen på veien ned og hun hadde en heller dårlig dag med feber og dritt. Men de starta med antibiotika den dagen. På kvelden tok jeg med meg Luna og Daisy og gikk kjørkjeb ygde. Det var så varmt og deilig og grønt og blomster og fint. Til å bli glad av !
Mandag morgen starta litt sakte . Gubben hadde visst fått samme forkjølelsen som sin svigermor og det var mye hosting den natta. Men man tasser på badet , spruter litt lunka vann i fjeset , får opp øya og så er man liksom igang. En ganske så vanlig dag på jobb.



Jeg var innom damen på heimen på vei hjem og da var formen heldigvis på bedringens vei. Hun satt oppe i stua og hvis jeg ikke hadde spurt hadde hun kanskej glemt hele greia. Heldig sånn. For som hun selv sier så er det enkelte ting man med fordel kan glemme. Etter middagen hadde jeg en avtale med Åse og Loke om å ut på tur. Målet denne kvelden var å gå opp på Killingskardet. Jeg liker så godt å gå opp der en gang før veien åpner. Vi for til fjells og parkerte ved Lauvhovd. Så gikk vi opp til Killingdalen og da så vi at bak oss , tvers over dalen kom det et forferdelig uvær !  Men vi gambla på at vi skulle komme åde opp og ned før det nådde oss. Det var så deilig i fjellet. Jeg gikk i t-skjorte hele veien og det var varmt og fint. Ikke et vindpust ! Og jammen har det tina i fjellet den siste uka altså. Vegen hadde også tørka fint opp. Da vi kom til topps og så bak oss så vi at det der uværet hadde kommet ganske så fort . Skummelt fort . Vi grua oss litt til turen ned igjen faktisk. Og plutselig så smalt det . Skikkelig dundresmell ! Tordenvær. Huff, da var det to damer og to hunder som sto litt i uvisse noen sekunder . Det er ikke moro å være på høyeste toppen når slikt vær kommer . Etter en liten vurdering bestemte vi oss for å gå ned på Telemarksiden.



 Ned til Skjervedalen . Og så ringte vi etter vegsjefen som kom å henta oss. Og jammen klarte vi å unngå hele uværet. Ikke ble vi våte heller. Og vi gikk i sol hele tiden . Det virket som om uværet fulgte fjellet nordover og i dag har jeg hørt at i Nore ramma det hardt. Regn og hagl og torden og lyn. Fytti katta !



. Da vegsjefen hadde inspisert vegen og kjørt damer og hunder trygt ned fra fjellet igjen , var det tid for å synke ned i sofaen på verandaen med glovarm kaffe. Det smakte godt. Tror vi kommer til å like den utestua vår. Men det gikk byger rundt oss hele tiden og jeg pakket alt godt inn før vi gikk til sengs. 



Dagen i dag opprant med sol og varme. Det er akkurat som om kroppen suger til seg energi lenge før man våkner når det er sånn. Slike dager smiler man faktisk til dama i speilet på badet (hvem hun nå er ??).  Den dama blir forresten eldre stakkars. Noen blir visst bare det .
Det er alltid slik at når jeg kjører til jobb så ser jeg forskjell på være hjemme og nedi bygda. I dag lå det et tåkeslør i bånn av dalen. Da må jeg stoppe i Høggerudsvingen og ofte må jeg knipse et bilde eller to også. I går da jeg dro brøyt sola igjennom skyene og laget en soldusj over Kongsjorden omtrent. I dag så det ut som pm noen hadde lagt bomull i kriker og kroker av bygda vår. Det er vakkert.



Resten av dagen er viet jobb og så håper jeg at jeg kanskje får meg en tur i kveld og.  Jeg trodde jeg hadde noen møter i kveld men da hadde jeg visst blingsa på kalenderen så det er først i morra. Fint !



Ute i den store verden er noen fortsatt opptatt av å sy puter under armene på fyllekjørerforbryterskikjendis. Kvalmende ! En annen kjendis uttaler at hun følte seg som ei ku da hun nettopp gikk med sitt første barn.  Jeg har jo ikke sett damen i virkeligheten men bildene av henne rett før fødsel viser en ualminnelig sylslank  popartist. Dama hadde knapt nok mage ! Så den kua der sitter vel mer i hodet enn i kroppen forøvrig.  Mer interesant er det at bøndene i dag valfarter til Oslo med mer eller mindre spreke traktorer. De ønsker å markere sin vrede rundt årets forslag til landbruksoppgjør. Jeg håper det vil gå for seg i sånn noenlunde siviliserte former. Men tøft er det ihvertfall.



Dagens bilder er stort sett fra turen i går. Og så er det et av den lille voffen min som var i skogen og trena ryggen sin. Den er ikke god...desverre..

Ingen kommentarer: