søndag, mai 25, 2014

Søndag


Det er søndag morgen. Ute er det grått, mildt og i det minste tørt. . Det er vel regn i vente etterhvert men forløpig er det bare grått. Faktisk såpass at jeg måtte slå på lys i stua her . Vi spiser frokost og Dina maser. Hun er på slankern stakkars. Ja, det er ikke sånn at hun ikke får mat altså, det er bare sånn at hun vil ikke ha den maten hun får. Den som hun faktisk skal ha. Ja , så blir det sutring da. Kan jo egentlig skjønne henne også . Vi sitter jo og knasker i oss det hun liker aller best. Men den lille primadonnaen må nok finne seg i å sutre. Hvis vi skal redde ryggen hennes må hun slankes . Gubben og jeg derimot. Ja, jeg sier ikke mer. Men så er det det da , at slanking også henger sammen med aktivitetsnivå. Og når primadonnaen nekter å gå tur så lenge ikke far er med , ja da stopper det seg selv da. Jeg kan bære henne borti skogen her og si at nå skal vi ut på tur. Da setter hun seg prompt ned og ser surt på meg og lengselsfult mot huset, der hvor far er !! Så inntil gubben er på beina igjen ser det dårlig ut med trim for henne også.  Vi starter alltid dagen med å male kaffe og i dag gikk selvfølgelig kaffekverna vår i stykker. Krise ! Så nå drikker vi kaffe traktet på kokemelt ferdigkaffe.  Hm.. smaker sånn passe, men kaffe er kaffe. Tror nok at førstemann til byen kjøper nny kvern.  Men nå får jeg ta et lite resyme fra uka som gikk. En hukommelsestrening.




Onsdag var en fin og varm dag. Starta med tåke i bånn men kom seg veldig fort. Det er ganske rart når jeg drar til jobb så kan det være ett slags vær her oppe og så kommer jeg ned til Høggerudsvingen og ser at det er et helt annet vær nede i bånn. Det skjer ganske ofte faktisk.  Dagen på jobb starta med infomøte og så gikk det slag i slag. Her hjemme klarte gubben å kreke seg ned til lege og fikk sjekka seg. Feberen herja men det er ikke anna å gjøre enn å ta tiden til hjelp.  På kvelden skulle jeg egentlig på to møter men avlyste hele greia fordi det var viktigere å være hjemme rett og slett. Men vi kom oss igjennom natta uten at feberen tok overhånd. Jeg gikk tur ned til Bøle med Luna på kvelden.  Det er eneste sted i Ligrenda hvor det vokser liljekonvall. Og nå står noe av den i vase her hos oss.  På vei opp igjen kom vi over en flott Aurorasommerfugl. En hanne med flotte farger.  Jeg tok meg også en liten kjøretur innover fjellet og i Kråkåsløken er det mye vann nå altså.



 Torsdag morgen regnet det . Det var en slik grå regnværsdag egentlig.  Hver morgen når jeg drar til jobb så synes jeg det er ganske spennende å følge med på veibygginga over Bogstrand. Det graves og sprenges og kjøres og ordnes. Men jeg lurer jammen på hvorfor brua ved Krosshaugkrysset er så smal ? Skal bli spennende den dagen jeg kan kjøre der . Å se om den er smal eller om jeg bare blingser.  Dimensjoner er ikke min sterkeste side kanskje.  Resten av torsdagen gikk å  i en fei. Vet ikke om det skjedde så veldig mye mer. Jo forresten , Ingunn hadde kommunestyremøte pog kom nå hjem utpå kveld.



Fredag starta jeg dagen ganske tidlig.  Den dagen var det nemlig tid for å ta seg av skroget. Dagen var disig og siden yr hadde meldt regn tok jeg jo selvfølgelig på meg altfor mye klær. Da jeg kom til Kongsberg sto lufta stille og svetten randt oppover ! Men hos tannlegen var det luftig og deilig. Nok en gang var det null hull, og jeg kunne trippe fornøyd ut igjen. Det er jammen mange år nå altså. Både lommeboa og jeg liker det sånn og tannlegen var egentlig ganske fornøyd hun og. Men gratis er det ikke likevel altså. 800 kroner betalte jeg for konsultasjon, to røntgenbilder og pussing. Men som sagt, så lenge det ikke er hull er det helt greit.  Etter tannlegen gikk ferden videre til Drammen og spesialist. Det var av en annen del av kroppen . Og det er bare en ting og si om det og det er at det er godt vi har spesialister og når man er over femti er man selv i stand til å vite hvem man vil stole på.
I drammen var det varmt og deilig og egentlig kunne jeg tenkt meg å bare slappe av resten av dagen men slik ble det ikke. I stedet dro jeg rett hjem til sjuklingen min.  Resten av den dagen gikk bare forbi men jeg fikk meg en gåtur innover med Luna på kvelden ihvertfall.



I går var det lørdag . Natt til lørdag regnet det noe vanvittig . I perioder. Og da snakker vi skikkelig skybrudd liksom. Jeg våknet faktisk flere ganger av at det kom et skikkelig sus og så bøtta det ned. Den ene gangen ble Luna redd og begynte å bjeffe. Og da snakker vi skikkelig regn altså. Så da vi sto opp i går var jeg spent på om veiene fortsatt var her. Men det hadde gått bra heldigvis. Det var en deilig soldag i går . Verandaen kom til sin rett da ja. Nå mangler vi bare den der leveggen. Det er ganske merkelig at det skal ta fire uker å vente på noe som blir bestilt. Lurer jammen på om vi skal kjøpe den et annet sted i stedet jeg . Går ikke an sånt altså. Og nå skulle vi gjerne hatt den.
Lørdagen ble også brukt til husvask, bytting på senger (ja nå er dundynene pakka bort for sommeren),masse klesvask, handling og en tur på heimen. Der fikk jeg lirka den lille damen ut i hagen. Men hun ville ikke sitte så lenge. Hun er liksom mest trygg inne i stua i stolen sin nå.
Hjemme igjen fikk vi litt besøk og så var det kveld. Jeg tok med meg Luna og gikk til toppen på Killingskard. Det var kjempedeilig. Endelig kunne jeg puste ! Hjemme var nemlig lufta gul av granpollen hele dagen. Faktisk så mye at det var plagsomt. Å komme opp på over 1000moh var bare deilig. Der er lufta rein. Resten av lørdagen tilbragte vi med å se to programmer om Beatles som har jubileum i år. Åra går men den musikken består !



Nå er det søndag og foreløpig er det lite aktivitet her på bruket. Jeg skal ha på meg støvler og ta en tur ut nå snart. Har noen bringebærplanter som ennå ikke har blitt putta i jorda og nå MÅ jeg . Vi har vel brukt uka på å bestemme hvor. he he  Og så skal jeg ha opp viltkameraet på en foreløpig plass. Vi får litt lenger opp i lia etterhvert. Uka som kommer blir i grunnen kort siden torsdag jo er fridag. Jeg har også bedt om å få avspasere fredag for da kommer det arkeologer hit og det gleder vi oss til. Blir
kjempespennende ! Ellers er det møter på tirsdag kveld. Det blir faktisk også spennende for nå skal vi igang med en høring på noe jeg tror folk skal få merke konsekvensene av.
Ute i verden er det tragiske drap og kjedisbryllup. Kontraster som viser hva som virkelig betyr noe . Det var et lite barn som vant Norske talenter og  vi får håpe hun får fortsette å være et barn selv om hun er veldig flink. Det er kanskje betenkelig at barn får være med på sånt i det hele tatt.  Og som sagt, kontrastene er store .



Dagens bilder er litt fra de siste dager. I fjellet tiner det bra nå og det er mye vann som skal ned. Det gjør jo også at det er høy vannføring i Lågen. Men i det minste er det vel ikke akkurat flom ennå. I andre deler av norge begynner det å bli ekkelt . La oss håpe vi slipper det her . I dag så jeg fluesnappere for første gang. Jeg har hørt han før så han har nok vært her en ukes tid men i dag er første gang jeg så han. Han har slått seg ned i fuglekassa på låveveggen og han synger så utrolig fint når han hekker.

Ingen kommentarer: