søndag, juni 01, 2014

Søndag

Det er søndag kveld. En lang langhelg er snart slutt . Ute har sola skint i hele dag og det har vært et flott sommervær hele den lange langhelga faktisk.  Lørdag som da altså var i går starta med sol den og. Litt kaldt var det fra morningen men det kom seg fort. Det var i hvert fall absolutt verandafrokostvær . Etter en god frokost dro vi for å besøke den lille damen på heimen. Hun satt i stua da vi kom og har det vel så godt hun kan ha det tror jeg . Vi satt og pratet en stund før vi dro på butikken og sånne vanlige lørdagssysler. Da vi kom hjem ble vi på mirakuløst vis grepet av arbeidslyst og vips, så var vi i gang med beising  og vedrydding Det ble ei god økt faktisk. Jeg fikk beiset verandaen og nå er det blitt så bra der. Mens gubben rydda litt nede på jordet hvor vi grov opp grøft i fjor. Men man kan ikke jobbe hele dagen heller.

Metallsøkermannen dukka opp igjen utpå dag . Og etter hvert fikk vi oss ei god pratestund . Det er mye filosofering men ingen konkrete bevis for noe som helst. Litt frustrerende men også veldig spennende. Og vi gir oss ikke så lett nei. Når kvelden kom bestemte vi oss for å ta en kjøretur. Vi hadde et telegram å levere og så hadde vi litt lyst til å kjøre Verjedalen. Kanskje håpa gubben på å se elg ? Men vi kom aldri så langt . I stedet landa vi hos Åse og Harry. Det ble en veldig koselig kveld men vafler og god prat. Bikkjene kosa seg også.

Så det ble jammen kvelden før vi kom oss hjem. Resten av kvelden var viet korrekturlesing. Og nå er det gudskjelov ei som snart kan gjøre noe annet enn å være student. Er nok egentlig på tide å begynne å tjene penger . Men flink har hun vært altså.








I natt har det vært kaldt. Jeg hadde satt en grønn plante som pynt på bordet på verandaen i går og jammen hadde den frosset i natt. Men så kommer sola og så blir lufta fort varmet opp og jammen ble det frokost på verandaen i dag og. Etter hvert dro vi bort til Toen og der var det i hvert fall varmt. Det er alltid ganske lunt der borte synes jeg . Og uansett så har vi her oppe en kald trekk fra fjellet .  Da vi kom hjem prøvde vi å steike oss litt i sola . Vi har jo hørt om hvor viktig det er å la kroppen få disse solstrålene. Men i dag var det ganske intenst så det orka vi ikke så innmari lenge. I stedet smurte vi niste og så stappa vi en sekk full med en stor tung saltstein og så gikk vi til skogs !

Ja jeg glemte å si at vi også selvfølgelig hadde viltkamera med. Da vi var på vei opp til der hvor vi pleier å ha saltstein var det tydelig at det nettopp hadde vært dyr der. Dina tok helt av og for som en vind over stokk og stein mens hun kvinka og peip som en liten gris !Var ikke noen vond rygg der da nei. Og det var nok dyr like i nærheten. Nesa til Luna sto omtrent rett opp hele tiden mens vi var der.  Da alt var på plass gikk vi tilbake til veien og så gikk vi opp til Glanarberget. Der spiste vi nistelunsj før vi tusla hjem igjen . En deilig tur !









Dina var kanskje ikke fullt fornøyd for hun ble nemlig badet da vi om hit igjen. Men det stoppa ikke der for min del. I kveld skulle gubben på et møte og jeg benytta tiden til en liten sykkeltur . Jeg sykla ut til Rollag kirke g underveis plukka jeg markblomster som jeg satte på fars gravsted. Det var en kjempefin sykkeltur selv om jeg hadde masse mot vind opp igjen. Spørs om disse beina er rimelig støle i morra.

Og nå er det altså kveld og noen har jammen alt gått og lagt seg . Jeg følger snart etter . Ny uke nye muligheter. Jeg vet det blir travelt men det går fint. I dag har jeg faktisk tatt noen bilder og de kommer vel her ... etter hvert..

Ingen kommentarer: