tirsdag, juli 15, 2014

Tirsdag

Så var vi godt i gang med uke to i ferien min. Altså snur det snart. he he . Jeg kan visst egentlig bare glemme det i år for jeg har ennå ikke klart å komme i feriemodus. Og snart går jeg inn i forberedesegtiljobbigjenfasen.  Ja ja ,  en kan i hvert fall sove lenge på morningen. Men å bare tusle her hjemme føles ikke som ferie rett og slett. Har visst blitt bortskjemt jeg . 

Uansett, søndag var det en flott varm dag igjen .  Vi spiste middag på vertshuset før vi dro på bygdeheimen. Den dagen skulle nemlig jeg og mor i 95 årsdag på  Lampeland. Selv om vi hadde snakket om det mange ganger og jeg hadde vært ned på lørdag og hengt frem finklær, ja så kom det som en stor overraskelse på den lille damen. Hun var både dårlig i form og dårlig kledd visstnok. Men vi blåste alle argumenter vekk og fylte på med smykker, parfyme og hårlakk og vips, så satt hu i rullestolen og ut døra vi for ! På vei nedover ble hun riktig så fornøyd og vi tok en snaravstikker bortom Donavollen også faktisk. Stas ! Selv om hun syntes Olaf hadde vært sparsommelig med sommerblomster i år som hu sa.

 Vel nede på Flesbergtunet var det masse kjente fjes og den lille damen smilte blidt for hver eneste en hun så. Et par stykker syntes hun imidlertid var litt stusselige av seg og det er nå ikke nødvendig da i følge henne. Selv om en er gammal behøver en ikke være trist sier hun. Dama si det ! Jubilanten var vel av de sprekeste. Ei flott dame som bærer sine 95 år med stor stil !! Vi fikk med oss prat , varm mat og god underholdning i form av Prøysenviser fremført av Inger. Utrolig dame det ! Men så var det liksom litt slutt. Da ville mor heimatt. For som hun sa så skyet det til og hun hadde jo ikke huska å trekke ut noe før hun dro. Da skjønte jeg at det var på tide å dra. Den lille damen var tydelig sliten da vi kjørte opp igjen og da ble det mye rør men hun var også strålende fornøyd. Og alle på heimen fikk høre at nesten hele syklubben hadde vært der. Jeg var også ganske sliten for det er litt styr men det gikk heldigvis veldig bra . Resten av kvelden ble det litt frisk luft og det gjorde i hvert fall ikke vondt etter en heller varm dag blant de gamle damene.

Mandag morgen var det fortsatt fint og det regnværet som var spådd for forbi om natta. Ingunn og jeg dro til Rødberg og kjøpte nye joggesko til meg . Det trengtes. Under frokosten ringte bestemor og inviterte oss på klotsuppe utpå dag og det var det i hvert fall ingen som protesterte på ! Og den suppa var så god ! Vi spiste alt for mye og det er jo også helt som det skal være. Da vi kom hjem satt vi bare her og gapte en stund men så stramma jeg meg opp og fikk på meg joggeskoa. Så ble det en liten trimtur for Luna og meg. Bakkene opp til Votnedalen fikk blodpumpa i gang og klotsuppa landa langt nede i magen. En deilig kveldstur.

 Nesten modne molter så jeg også. Men det er en stund igjen før vi kan plukke noe her på fjellet. Da jeg kom meg ned til bilen igjen tenkte jeg å kjøre en tur innover for å se litt og litt sør for Persbu oppdaget jeg to fugler jeg aldri har sett før. De ble fotografert selvfølgelig og da jeg kom hjem og fant boka mi så jeg at dette var to vintererler. Aldri sett sånne før så det var moro. De hekker tydeligvis inni der. Veldig fine og fine farger.

I natt har det ogs regna men nå er det varmt og sol igjen. Vi skal ut å lø opp ved og så blir det vel litt jobbing resten av dagen. Ingunn er fortsatt hjemme og i går ble bikkja hennes paraet første gang.  I de kretser skal de visst ha tre paringer på noen dager før de er fornøyde. Dette blir i hvert fall spennende.
Ute i verden er det fortsatt slike grusomme krigshandlinger i Israel og Palestine at vi kan nesten ikke forestille oss det . Jeg kan ikke nok om dette men jeg synes vel at ingen uansett skal ha lov til hverken å ta land eller drepe for å forsvare land. Alle minst med  bibelen i handa. Her må da vel folk kunne sette seg ned og snakke sammen. Det er primitivt og forferdelig er det .


Fotball og sykkel er gudskjelov en saga blott. Ikke at det har plaga meg så veldig men likevel.
Men nå må jeg ut å jobbe. For nå er Ingunn og HT i gang. Bare jeg som sitter her og har jobba litt på hjemmekontor. Selv om en har ferie er det ting som må ordnes på jobb. Så tar man en time på hjemmekontor og ferdig med det .
Men nå er det ut i dagen og sol . Ut på arbeidsleir !

Ingen kommentarer: