torsdag, juli 10, 2014

Torsdag

Det er torsdag kveld og jeg er nesten ferdig med den første ferieuka mi. Ute har det vært en varm god sommerdag . Akkurat slik vi ønsker det og akkurat slik at vi kan klage litt over hvor varmt det er. Ja for vi liker jo i grunnen å klage litt.

Nå har det vært skrivetørke her ganske lenge. Jeg vet i grunnen ikke helt hvorfor men jeg kan jo i hvert fall prøve å skylde på travle dager. Tror jeg dropper hele greia og bare sier som så at tiden har gått og dett var dett.  I stedet skal jeg ta for meg denne uka og så får jeg prøve å heller skrive litt i ferien da. Jeg sliter som vanlig med å komme i feriemodus. I grunnen så har jeg vel bare to uker ferie jeg. Ei uke bruker jeg til å lande og komme i ferieavslappingsmodus, så er det to uker med full ferie og så til slutt en uke hvor hodet stadig jobber seg mer og mer inn på jobb igjen. Og vips så er ferien slutt. Ja ja en får nå nyte det så lenge en kan.


 Mandag starta med regn. Akkurat som helga hadde regn. Og når det ikke regner så var lufta svart av kott. I år er det et knotteår . Det er nesten ikke til å være ute her på kveldene.  Mandag morgen dro gubben ned til Kongsberg for å få inn ny rute i bilen min. Den ble nemlig utsatt for litt steinsprut forrige uke og det var dumt. Jeg ble hjemme med voffene mine for det var lummert i regn været og kloke værhoder hadde spådd tordenvær. Midt på dagen dro jeg på butikken og så drakk jeg kaffe med Åsemor på Vertshuset. Resten av dagen ble viet regn, sofa, doctor Who og et bittelite tordenvær sånn utpå natt.

Tirsdag dro vi til Rødberg for å se om vi fikk tak i hundefor til den bortskjemte lille divaen. Det fikk vi ikke tak i men vi fikk nå handla litt anna da. På vei hjem var vi bortom bestemor som skjemte bort HT med mandelkjernepudding og rød saus. Det er visst veldig godt . Det regnet den dagen også.
I går starta vi dagen seint for det er jo ferie da..


  Det var en veldig klam og varm dag. Lang frokost på verandaen er deilig når man har ferie det . Behagelig er det . Men du verden så lummert og klamt. Og utpå dagen begynte det å brumle litt. Vi hadde koselig besøk fra Valdres og satt og kosa oss på verandaen. Gjestene hadde akkurat dratt da det plutselig kom ei kjempehard skur. Det bøtta virkelig ned . Alt som var på verandaen ble vått. Selv om det var under tak ! Men da jeg snakket med folket på fjellet utpå kveld hadde de nesten ikke fått en dråpe . Jammen er det lokalt. Vi dro til fjells en tur og klatra oss opp på en topp til en fantastisk flott solnedgang.

I dag var det nok en dag med veldig varme. Men kanskje ikke så klamt og lummert. Håper vi er ferdig med torden for en stund. Vi smurte oss picnickurv og dro til Sundtjern i dag . Var innom Landrud og ordna litt før vi dro til fjells. Planen var å sette opp nye plakater og merker på tomtene vi har ledig . Og så tenkte vi å teste badevannet i Sundtjern. Men den gang ei. Det var altså så grusomt med unå i lufta at vi ga opp ganske fort. Det var sånne gigantiske klegger og noen store andre greier. Ligna på hestebrems men jeg tror det var noe anna. Vi sloss med kleggen i kaffekopp og på brødskiva så vi ga opp. Vi fikk merka alle tomtene da og er fornøyd med det.  Vel hjemme var  bikkjene så varme stakkars at jeg tok like godt å bada dem med ganske kjølig dusj. Det var visst deilig !


Resten av dagen har vi sløva i varmen . Luna og jeg fikk oss en liten fjelltur seint i kveld men ikke noe å skryte av egentlig.  Så det var nå den første feireuka da. Nesten... Ja , forresten , jeg klarte jo da selvfølgelig å knuse telefonen min i dag . Ikke bra. Men den funker så den får nå holde til jeg får tak i en ny.

Ellers så har vi vært på noen fjellturer siden sist. Noen bilder er tatt også. På tv er det mye fotball og sykling og jeg bryr meg vel egentlig katten om alt sammen . Vi har også vært på stasjonsfest i Rollag og vi har testa Rollag og Rødberg øl. Vi kommer nok ikke til å bruke mye penger på det mer.  Det ene smakte ingenting og det andre smakte vondt. Men smaken er jo som baken så... Kvelden på stasjon var i hvert fall artig. To nye kokebøker har jeg også kjøpt meg. Begge med lokalmat som tema.  Oppskrifter og historier fra tradisjoner rundt mat i Numedal. Tror jeg skal få glede av dem begge to.

Ute i verden er det mye uroligheter og jeg antar at vi burde skamme oss over å i det hele tatt klage over været. Men jeg lurer også på om det noen gang vil bli fred i den delen av verden. Det verste er vel at de banker bibelen i bordet alle sammen og sier de har rett. I grunnen burde de alle bare skamme seg. Ingen har lov til å oppføre seg slik. Primitive greier.

Av mer hyggelig art er at vi fikk bryllupsinnbydelse i posten i går. Riktignok en som var underfrankert med det overlever vi. he he . Nå tror jeg brudeparet begynner å få kontroll på sakene så vi begynner å glede oss. Det skal bli koselig . Innimellom alt så har det tikket inn bilder fra saltplassen oppi skogen. Elgkua og de to små kalvene har stadig vært innom. Spennende å følge dem .

Nå får jeg slutte av her . Gubben og fanklubben hans har tusla til sengs og klokka er bare en time unna en ny dag . Jeg plukker litt bilder fra den siste måneden og så får alle ha meg tilgitt om det gir lite mening.

Ingen kommentarer: