mandag, september 22, 2014

Mandag

Det er tidlig mandag morgen. Ute tegner det til å bli nok en flott høstdag . Men i natt har det blåst ganske godt . Sånn typisk høstblåsing. Egentlig helt greit det . Skogen  er nå full av vakre farger og løv som skal vekk . Greit at trærne blir helt nakne før snøen kommer. Vi nærmer oss nemlig den tiden med stormskritt. Vi vet jo aldri hvor tidlig snøen kommer men på nyhetene i dag ser jeg at den har i hvert fall kommet lengst nord i landet så en får bare være forberedt.
Sist uke var i hvert fall en flott høstuke. Varmt og sol og masse flotte farger. Mandag var jeg jo som vanlig på jobb og på kvelden ble det både en liten fjelltur og en tur på heimen til ho mor. På fjellet hadde jeg en flott opplevelse hvor jeg støkte opp 7 fine ryper som jeg først så satt på en fjellrabb. Det var litt av et syn !

 Tirsdag var det litt skyet men det gikk over til onsdag. Onsdagen fikk jeg meg en fjelltur også. Torsdag morgen dukket trillinggeita opp med alle de fine ungene sine. Jeg ble så glad for at hun i hvert fall hittil har overlevd jakt og anna..Torsdag var det varmt og fint og etter jobb dro jeg en tur til Kongsberg . Måtte ha meg nye sko for sommerskoa var plutselig blitt veldig luftige. Fredag var enda en flott dag . Eller flott og flott. Stakkars lille Daisymor havna på operasjonsbordet den dagen og en stund var det jammen ganske så kritisk. Ikke akkurat moro når det lå 7 små valper igjen hjemme mens mamman lå og ble operert. Men det gikk bra. Livmoren ble fjernet og nå håper vi hun kommer seg . Hun er i gode hender i hvert fall og hun er ei tøff ei ! Men de nygifte fikk jammen føle litt på hvordan det er å ha syke "barn" !

 Akkurat som tidligere uker føles det som om uka egentlig bare besto av mandag og fredag . Dagene i mellom forsvant så fort.
Lørdag var gubben opptatt med jaktforvaltning mens jeg dro på besøk til svigervenninna. Koselig formiddagskaffe  ! Resten av dagen brukte jeg til fjelltur og bunadskjortestryking. I tillegg fikk jeg pakket vekk en del sommerklær og jeg fikk tatt inn kassa med vinterklær fra i fjor. Som sagt, best å være forberedt ! Og nå prøver jeg slett ikke å være pessimistisk da.

Søndag morgen var jeg oppe og i gang før halv sju ! Ja da , du leste riktig , før sju på en søndag . Usjamei det er tidlig det . Men denne dagen skulle to blad Kari dra på vigslingsferd til Tunsberg. Vi var invitert på veldig høytidelig vis. Og til og med Kongen hadde tilsagt sitt nærvær.  Det var en flott dag for en flott gudstjeneste. Nå har vi jo fått med oss vigsling av vår egen prest i Rollag kirke for noen år tilbake og vet jo at det er en spesiell sermoni. Her var det geistlige fra inn og utland, proster og biskoper så en kunne gå seg vill i dem .

 Stortingsfolk, kulturminister, og masse andre såkalte selebre gjester . Og midt i haugen satt det da altså to Karier fra Numedal. Tøft ! Det var dessverre forbudt å fotografere inne under gudstjenesten så noe håndfast bevis på vår tilstedeværelse kan vi ikke fremvise. Men tro meg , vi var der !!  Og til tross for at den ene Karien nesten mista skjørtet og den andre Karien mista bunadsbeltet , så gikk det bra.  Det var en høytidelig , men også personlig . Etter messa var det mat og mere taler og underholdning på Hotell klubben. Vi var ganske fulle av inntrykk når vi prøvde å komme oss hjemover igjen. Prøvde ja, joda såpass forvirra var vi at denne sjåføren tok feil fil i andre rundkjøringa og visp, så var vi i en laaaang tunell og havna ut mot Tjøme igjen. SÅ det ble en rundtur i byen og nytt forsøk før vi endelig var vendt mot Numedal.

Og nå er det mandag igjen. Jeg håper jeg kommer meg ut på en liten tur i kveld . Det har nok både jeg og bikkja godt av. Og så skal vi ha fisk til middag for på vei hjem i går kveld stoppet vi på Kongsberg og kjøpte en hamburger som var så godt krydra at leppene mine og smaksløkene mine fremdeles er i sjokk ! Noen bilder ble det jo denne uka også . Sånn er det jo alltid..

Ingen kommentarer: