mandag, oktober 27, 2014

Mandag

Det er mandag morgen. Ute er det grålysning og det blåser. Mange varmegrader så det er ingen snø i vente i dag i hvert fall. Men det har blåst så jeg har våknet av det i natt. Liker ikke vind jeg . Det merkes at klokka er stilt en time tilbake også. Mye lysere ute enn det var sist uke da jeg dro på jobb. Men så blir det jo desto mørkere på kvelden så jeg liker det ikke helt nei.
Fredag avspaserte jeg en time på job for å være hjemme når det på nytt kom en fyr fra fylket for å ta en titt på Steingardhaugen. Dette var vel egentlig en som da har med tilskuddsordninger og freding og gjøre. Han var en ganske lite sympatisk fyr og det er i grunnen smittsomt. Så jeg tror ikke jeg var så innmari sympatisk selv heller etter hvert. Uansett så ble vel konklusjonen hans at jo da, det finnes penger men, neida, det er lite trulig at noe av det drypper på oss. Steingardhaugen har heller ingen stor verdi i følge han men det er jo et kulturminne som vi må ta vare på. Vi kunne også søke midler via kommunen . Men det frister lite når man vet hvordan det i såfall må ordnes. Så vi får ordne oss sjøl som vi alltid har gjort. Og som jeg sa til denne fyren så tror jeg bestemt at en vakker dag så er det noen som finner mer interesse for Nordmannsslepa og som da kanskje ser en sammenheng her . Resten av fredagen ble gudskjelov mye triveligere for den ble tilbragt i Stuvstadgrenda. Koselig å treffes igjen etter bryllupet. Vi får prøve å være litt flinkere fremover til å dra på besøk.

Lørdagen kom med et flott høstvær ! Vi dro på bygdeheimen på formiddagen. Der var det sein frokost så vi fikk lura oss til en kaffekopp i stua med mor og Peder. Alltid koselig det. Vel hjemme igjen dro vi til fjells og gikk tur med bikkjene før vi havna på Fjellstua til en kaffe og koselig prat. Ved firetiden dro jeg nedover til Kongsberg. Jeg hadde litt som skulle fikses og så hadde jeg en middagsavtale med Ingunn. Vi skulle nemlig på krimkveld på Gyldenløve hotell. Der spiste vi en tre retters med et fem akter teaterstykke innimellom rettene. Det skjedde et mord og vi løste et mysterium. Veldig artig konsept !! Vi skrev notater så blekket spruta og Ingunn fant morderen lenge før vi andre rakk å tenke ferdig.  Det var bare amatørskuespillere men de var så flinke. Koselig selskap hadde vi også ved bordet. Artig å treffe folk en ikke har kjent fra før.  Det ble natta før jeg kom meg hjem. Mørkt å kjøre men det gikk bra.

Søndag våknet vi også til sånn noenlunde vær men vinden hadde begynt å dra på. Vi brukte formiddagen på å dra til fjells og finne mose til gravene. Så nå er kirkegården klar for vinter. Godt å få det gjort. På ettermiddagen var vi ute og feira en sprek 83 åring. Først med middag på vertshuset og så med kaffe og kaker his svigervenninna. Veldig koselig.! Resten av kvelden gikk med til å fyre og se på tv og strikke. Strikkeprosjektet nummer 1 er snart i mål. Moro !

Ute i verden er det som om hele Norge holder pusten mens alle venter på ei fjellside som skal rase ut når som helst ! Naturen er ganske uforutsigbar. Håper den kommer snart så folk kan få flytte hjem igjen. Og så er det valg i mange land og det er vel så som så men rettferdighet og kontroll i mange av dem. Julereklamen begynner å poppe opp i aviser og blader. Grøss ! altfortidlig jo. Men det er ikke mange ukene fø julebordene er i gang nå.
Men nå må jeg komme meg ut døra snart. Ny uke , nye muligheter .

Ingen kommentarer: