mandag, desember 15, 2014

Mandag

Det er mandag morgen. Jeg har vært oppe grytidlig i dag. I grunnen har jeg sovet dårlig for i går kveld kom "kakelinna" innom. Jeg rett og slett hater sånt mildvær midt på vinteren. Usj! Men så gikk den jammen fort forbi og all min redsel for is og hålke var kanskje ganske ubegrunnet . Det går nok bra likevel.
Den siste uka har kommet og gått akkurat slik den pleier . Dagene renner mellom fingrene mine ser det ut som. Og det passer jammen dårlig når det snart er jul. Man burde jo være super effektiv og superhusmor og super ditt og super datt i disse tider. Jeg er ingen av delene jeg .
Onsdag morgen dro jeg tidlig av sted fordi dagen skulle tilbringes i Drammen. Der skulle jeg være i kraft av at jeg er plasstillitsvalgt og vi var kallet inn til samling. Jeg har ikke vært med på så mye sånt for det har jeg ikke tid til rett og slett men denne gangen tenkte jeg at det var greit. Den halvgale regjeringen vi har nå har nemlig varslet at de går for dramatiske endringer i arbeidsmiljøloven. Jeg er veldig bekymra for hvordan de jeg ser på skolebenken i dag skal kunne klare seg når de skal ut i arbeidslivet. Veldig mange av dem vil nemlig ikke kunne få seg en fast jobb hvis denne regjeringen får det som de vil. Bruk av midlertidige ansettelser vil gjøre hverdagen utrygg for veldig mange. Og det er skremmende. Pålagt overtid og det at man skal være nødt til å jobbe til man blir 70 vil ikke gjøre saken bedre. Tenk på alle de tunge yrkene hvor folk ikke orker å jobbe så lenge. Det er jo nettopp der det da vil være mulig å sette inn mange midlertidig. Og da får jo ikke folk fast arbeid. Nei her er det viktig at vi er våkne og at det blir sagt tydelig i fra at sånn vil vi ikke ha det . Så jeg dro på samling jeg da.  Drammen har blitt en veldig flott by. Jeg liker meg faktisk godt i Drammen jeg . Denne gangen var vi i et lokale rett ved Bragernes torg. Og her var det julepynta. Hele torget oste av jul ! Det var laget en flott skøytebane midt på torget og der var det sikkert 50 unger som kosa seg .

Og det var lys i trær og noen søyler som så ut som omvendte istapper men som likevel var ganske fine . Jeg hadde selskap i bilen nedover til Kongsberg  og den samme damen plukket jeg opp da jeg dro oppover igjen også. Da fikk vi oss en ekstra kjøretur fordi det hadde skjedd en stor ulykke sør for Skudsvik. Så vi måtte ned igjen til Kongsberg og kjøre Bevergrenda opp. Huff det er glatt .
Torsdag morgen var både gubben og jeg tidlig oppe for bilen min skulle på service og da måtte jeg haike med en kollega for å komme meg på jobb. Den dagen var det nullføre og på kvelden gikk vi en liten tur med bikkjene. Ellers var det vel ikke stort å melde. Fredag var det plutselig kaldt igjen og det kom noen snøfjon sånn nå og da.

Lørdag var det full fart fra morgenen av. Jeg dro ned til den lille damen på heimen ganske tidlig . Der rådet fred og ro egentlig . Vi fikk oss en koselig stund med kaffe og prat. Jeg har brukt kveldene denne uken til å ordne gaver og konvolutter og julekort. Både for mor og for oss. Noen ganger så lurer jeg litt på om hun har en form for selektiv demens. Hun kan nemlig plutselig glimte til å snakke om ting vi ikke tror hun husker i det hele tatt. Lørdag satt hun på toalettet og plutselig roper hun inn til meg; og så dere som skal bli besteforeldre da ! Ja, se det husket den lille damen faktisk. Ikke dårlig det . I Lien var det ikke kjøpt inn en eneste julegave ennå og midt på dagen på lørdag dro vi til Kongsberg for å se om vi fikk tømt litt av lommeboka. He he akkurat som om det er vanskelig liksom. Og vi var ganske effektive om jeg må si det selv. Vi var nede kvart over ett og innen klokka fire var det meste i boks. Litt småplukk er det igjen men det skal vi nok klare å fikse oppi dalen. Det tussa med folk på byen og ingen av oss liker egentlig slikt i det hele tatt. Men vi kom oss igjennom det med helsa i behold. Vi henta minstebarnet og haded med oss henne oppover igjen. Hun skulle på julesamling med alle sine gamle klassevenninnner fra ungdomsskolen. Det er flott at de klarer å holde kontakten synes jeg . Og når minstebarnet er på fest så betyr det at mor må ut å kjøre på natta så det ble en så som så nattesøvn da.
Søndag morgen var formen sånn passe. Ja en stund trodde jeg faktisk at nå kommer influensaen og tar meg ! Fyttikatta ! Vondt i hodet , tett i pappen, og vondt i magen også. Varm og kald om hverandre. Jeg skulle egentlig vært i kirken men måtte bare melde pass. I stedet ble det innearbeid med julekort og pakker som skulle sendes i posten. Og så hadde minstebarnet ønsket seg suppe til middag. Et par tre nisser sneik seg også inn fra stabburet og jeg fikk opp nye gardiner i et par glas. Joda dagen ble ikke helt tom liksom. Men til og med elgbikkja er forkjøla nå. Hun hoster og nyser og røyter . Så det er nok en litt høy kroppstemperatur. I tillegg til det så har minibikkja fått løpetid. Er så deilig att ! På dagen var det riktig så julestemning ute med snø i lufta og fullt av småfugler på brettet. Men utpå ettermiddagen slo det plutselig om. Regn og vind og en haug med dumme varmegrader . ÆSJ ! Så da Ingunn skulle dra med bussen nedover igjen var det nesten ikke kjørbart i Ligrenda. Og da begynte hodet mitt å jobbe med dagen i dag . Jeg parkerte bilen min nede ved veien for klok av skade vet jeg sånn omtrent hvordan gårdsveien kan bli seende ut i slikt vær. Så jeg er forberedt ! Mandag morgen skal jeg sitte prøvevakt for en klasse. Det er mye prøver nå før jul. Stakkars ungdommer. Og etter jobb tror jeg at jeg skal ta meg en tur til Rødberg. I kveld må det bakes en kake og det kan nok hende det er et par nisser som kommer snikende over tunet i kveld også. Hvem vet .

Vi har kosa oss med håndballkamp denne helga . Det er faktisk den eneste sporten jeg synes er morsom. Så det tar jeg med meg.  Ute i verden er det ikke bare juleglede det skal være visst. Kriger og gisseldrama overalt. I hvert fall virker det sånn. En veldig gledelig ting har vært utdelingen av Nobels fredspris. En veldig bra utdeling synes jeg . Men, samfunnet må nok være litt våken . Vi snakker om barnearbeid andre steder som den grusomheten det er , men vi godtar gladelig at et barn kan selges til en fotballklubb så lenge han er god til å sparke fotball. Dobbeltmoral ? Jeg bare spør.
Og nå er det bare en uke igjen så er det jul. At julaften er midt i uka gjør det egentlig til en lang god ferie. Neste mandag kommer sønnen i huset hjem også . Det blir stas ! Svigerbarna dukker vel også opp i løpet av juledagene. Dette er vel siste jula de feirer hver for seg tenker jeg . Det er spennende å tenke på at om et år kan vi bruke alle julepengene på barneleker og klær. Stas ! Den flinke svigerdattera i Trondheim bakte forresten tynnkake denne uka og vi får håper på en smakebit !
Men nå må jeg ikke glemme en veldig viktig ting som har skjedd . Jon har nemlig fått fela si ! Det ble et perfekt suplement til nissekoret i Lien !

Ingen kommentarer: