mandag, desember 22, 2014

Mandag

Det er mandag morgen og det er bittebittelille julaften. Ute har det vært en fantastisk flott perlemorshimmel og det blåser. Men kuldegradene holder seg så vidt og det håper jeg det fortsetter med. I natt snudde sola og nå går vi mot vår og lysere tider. Det er herlig å tenke på !
Fredag var siste skoledag og det er alletid en sånn blanding av masse stress og masse kos. Ungdom er utrolig tradisjonsbevisste selv om de helst ikke vil innrømme det . Men vi hadde tradisjonell avslut ning med grøt og sang og konkuranser. Slik må det være. og når elevene dro var det tid for lunsj og avslutning for oss ansatte også. Mat og godord. Ei skulle gå av med pensjon og da måtte det jo være litt ekstra. Men så stuper man tilslutt ut kontordøra og låser for siste gang i 2014. Ingen vond følelse rundt det nei.  Fredag kveld ble det en liten tur med Luna og så var det full punktering i sofaen rett og slett. Lørdag morgen tok vi oss tid til lang frokost før jeg satte igang med litt seriøs rydding . Vi ventet nemlig de årlige førjulsgjestene på en enkel kveldsmat. Det er en koselig kveld det er helt sikkert. Det er liksom akkurat som om jula starter med det besøket . Veldig koselig ! Jeg fikk også en blomst av noen av gjestene som jeg er veldig spent på . Det var en julerose og det har jeg aldri hatt før. Blir spennende å se om jeg klarer å holde liv i den !

Akkurat nå har vi en bikkje som røyter og en som har løpetid. Det harmonerer lite med et reint og ryddig julehus men vi gjør så godt vi kan. I går kom alle kassene med julepynt inn og litt etter litt kommer vel alt på plass. Gubben sa på lørdag at normale folk ville sikkert sagt at huset var ferdig pynta og vi har egentlig ikke begynt ennå. he he  Men Jon og koret hans har fått både scene teppe og bakgrunnsbilde og det har blitt så bra . Jeg er visst ikke for gammel til å leke med dokker ennå jeg .

 I går kom også min gamleste julepynt frem. Nemlig spilledåsenissehodet mitt. Det nissehodet fikk jeg den jula jeg var åtte år. Jeg fikk det av gamle Harald Ruud. Han eide gården mor og far forpaktet og han var min lille bestefar-erstatning. En veldig snill mann. Jeg glemmer aldri når jeg pakket opp den flotte spilledåsen. Den lå i en rød og hvit eske med utenlandsk skrift. Det var gjennomsiktig plast forran ansiktet og den så veldig amerikansk ut. På 60-tallet var alt amerikansk veldig flott og fint. Nå er den litt gul i skjegget og lyden er langsom og hopper nok over noen toner også . Men det er liv i den ihvertfall. Da jeg var liten plaget spilledåsen omtrent livet av familien min og jeg kan huske jeg hadde kvote på hvor mange ganger den fikk spille pr. dag . Nå blir den bare dratt opp en gang i løpet av jula men det skaper ihvertfall god julestemning. Og den blir hengt høyt oppe på veggen slik at ingen skal få ødelegge den . Gleder meg veldig til å spille den for et lite barnebarn etterhvert.

Søndag morgen våknet vi til en fantastisk flott soloppgang som slett ikke rakk å bli noen soloppgang i det hele tatt. Men himmelen sto skikkelig i brann en times tid før skyene vant og sola måtte gi opp.I går dro vi til Landrud etter edelgran så på kvelden fikk jeg laget dørkrans og alle granbukettene til kirkegårdene. Godt med alt som er gjort. Vi fikk også vært på kaffebesøk hos noen naboer og det var veldig koselig. Søndagen ble avsluttet med spennende håndballkamp på tv. Ingen dum greie det.

I dag skal jeg til Kongsberg etterhvert. Jeg har en klippetime utpå ettermiddagen og så skal jeg hente Amund som kommer utpå kveld. Det gleder jeg meg til. På vei nedover skal jeg innom en to-tre steder og dele ut litt av hvert så det blir nok en lang dag . Jeg må en tur innom på heimen til den lille damen også. Får vel stoppe der først. Gubben har dratt avsted med  bilen min for å fikse den og etter det får han bli hjemme og passe dyr og hus. Han skal også prøve å besøke en annen gammel nabo i løpet av dagen.  Og så nærmer jula seg med stormskritt. Det blir nok litt pynting utpå natt i dag også. Og ja da, jeg ser nok selv at det er litt vel mye kanskje .. Så jeg får holde fast på drømmen om ei kjellerbu med golv og håpe at det kan skje slik at nissene kanskje kan bu der etterhvert. vi får se.
Men nå må jeg komme igang. Nytter ikke sitte her og surre skal en få noe gjort.

1 kommentar:

Mormor sa...

Koselig lesing, er innom titt og ofte...
Veldig bra med gamle juleting
Som det jo er med alt gammelt en har :)
Ha ei god jul, og et godt nytt (blogge)år