tirsdag, desember 02, 2014

Tirsdag

Tidlig tirsdag morgen . Ute begynner det å bli lyst og det er noen små kalde grader. Heldigvis holder det seg kaldt nok til at snøen ikke forsvinner. Jeg er litt seinere enn vanlig i dag men det er bare fordi jeg skal innom legen og ta en blodprøve før jeg drar på jobb. Og legekontorer er ikke oppe før ni de. SÅ da kunne jeg sove en time ekstra i dag da. Deilig det og. I går sto jeg nemlig opp klokka halv seks , men det skal jeg komme tilbake til.  Fredag var en ganske vanlig dag på jobb og da jeg kom hjem hadde gubben vært til byen med adventskalenderen til de nygifte. Jeg fikk sendt avgårde litt til de i Trondheim den dagen også så da var alt klart for å ta fatt på heimen . Lørdag morgen starta med lang frokost og så var det bare å brette opp ermene og sette i gang. Jeg liker egentlig veldig godt å pynte til advent. Liker alt det lilla og alle lysa som plutselig fyller kriker og kroker i huset .  Jeg skjønner at folk har begynt mer og mer å pynte til jul i hele desember men det gjør ikke jeg . Her blir det lilla jul først og så etter hvert kommer det nisser og ting og tang. Jeg måtte også ta en skikkelig husvask på lørdag og det trengtes. Lenge siden sist nå. I år skal jeg ikke vaske tak og vegger . Jeg klarer ikke det i år kjenner jeg . Og etter planen så skal det males og pusses litt her til sommeren så det får bare være. Er vel ikke så møkkete her. Jeg vaska før jul i fjor. Men lørdagen gikk som jeg sa , hele dagen til vask. Da jeg endelig var ferdig og alle dukene var strøket og på plass var jeg ganske sliten faktisk. Vi dro på butikken og da vi kom hjem skjønte vi selvfølgelig at vi hadde glemt noe så etter litt mat tok vi med oss bikkjene og så gikk vi fra kirken og til butikken og opp igjen. Da var det kveld og det var egentlig den dagen. Resten av kvelden ble brukt til seriøs avslapping og det trengs jammen også nå.  
Søndag var første søndag i advent. Vi var ganske trege og tok det veldig med ro fra morningen. Utpå formiddagen kom vi oss ut i juletreskogen min og fikk hugget utetre til oss selv og hyttetre til Bekkestuafolket. De skal vel feire jul på hytta i år.  Det var riktig så fin julestemning denne dagen med litt snø i lufta og ikke minst på trærne. Dina mislikte sterkt at far hadde rar lue på seg og var veldig glad når motorsaga var lgt vekk og ansiktet til far kom fram igjen. Små prinsesser liker ikke sånt styr ! Treet kom på plass og lysa kom på. Selvfølge nyinnkjøpte igjen.. De går jo i stykker hvert eneste år. Men det er vel ganske selvforskyldt. Brøytern får ta skylda . Og han kjøper nytt . he he
På ettermiddagen var det julegrantenning og lysmesse. Fakkeltog og kos. Det var mye folk og Veggli
kirke var full. Presten vår er en kjempeflink pedagog som får alle med seg til å delta. Jeg liker så godt at konfirmantene må være med  alt og ikke bare være tilstede. Da vi kom hjem var det nesten som jul i Lien med lys i vinduene og juletre ute. Og jammen begynte det å snø også !
Mandag morgen starta jeg dagen ekstra tidlig. Jeg skulle nemlig lage adventskos for elever og ansatte på jobben. Det har jeg gjort i sju år men det var første gang jeg skulle gjøre det alene. Så jeg var oppe før halv seks. Og som alltid så var det en kjempekoselig start på dagen. Elevene setter så pris på det og det gjør liksom noe med stemningen .  Da jeg var på butikken i Veggli etter jobb sto jeg og rota i potet disken. Så hørte jeg en spinkel stemme bak meg som sa navnet mitt. Da jeg snudde meg sto en av elevene våre der og sa ; "tusen takk for en fin start på dagen. Kan vi ikke ha sånn hver mandag i desember ?". Det varmet mitt hjerte som selvfølgelig ble stort og varmt og det var nesten så det ble litt regnvær i øya også.
Etter middag og oppvask dro Luna og jeg ut på en liten trimrunde . Vel hjemme og inne i varmen kom trøttheten sigende på og kvart på ni måtte jeg finne senga ! Sånn er det vel bare når en er i
underskudd på søvn. Og i dag kunne jeg altså sove en time lenger enn vanlig. Så da burde jeg vel
være supervåken nå da. he he kjenner ikke noe til det egentlig heller. Nå er jeg spent på om de finner noe på blodprøvene mine . Men det er vel kanskje bare fingrene mine som trenger en ferie snart .
Ute i verden har vintersporten begynt for fullt og det gjør at jeg får tid å Netflix. Jeg kan utmerket godt sitte sammen med gubben og late som om vi ser sport sammen mens han ser sport og jeg egentlig ser Torchwood i stedet . Ja , jeg kan til og med juble litt når han jubler selv om jeg egentlig driter i det . Men man skal da være hyggelig . he he
Minstebarnet begynte i ny jobb i går og det hadde vært en fin og slitsom dag tror jeg . Jeg er så glad på hennes vegne. Og i går fikk jeg høre at bryllupsbildet deres er utstilt hos fotografen på Kongsberg. Gleder meg til å se det !!
Men nå må jeg visst komme meg ut døra. I dag har jeg planer om å besøke den lille damen på heimen etter jobb. Hun har visst fått julepynta rommet sitt litt og i dag får vi ta resten . Jeg svikta henne på lørdag nemlig... Og siden hele bloggersystemet ligger nede blir det ingen bilder i dag . Håper bare jeg får at ut dette her .

Ingen kommentarer: