fredag, januar 30, 2015

Fredag

Det er fredag morgen og det er den nest siste dagen i januar. 1/12-del av 2015 er snart historie og vi har bare 11/12 deler igjen . He he. Ute er det minus 4 grader og det er mørkt. I følge meldingene skal det komme snø på morningen og det blir nok en litt gråkald dag . Ukene går så innmari fort og da jeg slo på PCn i dag tenkte jeg at jeg fikk skrive litt fra de siste to dagene . Men jeg har jo ikke skrevet siden mandag så det blir litt mer enn det . Noen ganger lurer jeg på om dagene mellom mandag og fredag er i en annen tidssone for de forsvinner liksom bare sånn helt plutselig .

Men Tidsdag var en dag med sol og kuldegrader. Jobb, middag bikkjetur og ikkeno mer. Det slo om på kvelden og ble mildt så det var litt med bange anelser jeg sto opp på onsdags morgen. Var det blitt glatt ? Og det var det . Da jeg dro på jobb den dagen regna det så det spruta. På jobb ble jeg kasta rtett inn i tre vikartimer og da går tiden fort. Det var koselige timer for det var på kjøkkenet. Sammen med en klasse laget vi full middag med kjøttkaker og kålstuing. Poteter og solskinnsboller . Flinke er de.

Det er klart at mange av våre nye landsmenn har kanskej ikke samme mattradisjon som oss og kjøttkaker og kålstuing er liksom det norskeste av det norske , men jeg la vekt på at i kjøttkaker bruker vi de smakene vi liker best. Jeg tror ikke det finnes to husmødre i norge som lager dem likt ihvertfall.  Jeg legger også litt vekt på at i matlaging er logistikk og planlegging ganske viktig. Hva lager vi først og sist. Mye å tenke på.  Onsdag var en kort dag for da gikk jeg ut i streik klokka to. Det vil si jeg kjørte ut i streik. Når man streiker skal man jo ikke være på jobb og siden jeg skulle på et kurs på Kongsberg kl 18.00 dro jeg nedover i håp om å få med meg litt streikesamling der i stedet. Det gikk ikke helt etter planen. Hele Numedal var speilblank og det gikk smått helt ned til Flesberg. Jeg hadde med meg ei fra Rollag og nedover og da vi kom til Kongsberg var vi midt i rushen og da står det nesten stille. Men vi kom oss nå i mål og da var streiken slutt . Men streika det gjorde jeg !
Vi fikk to koselige timer i byen med både kafebesøk og litt shopping. Jeg stinka jo matlaging og steikefett så jeg måtte ha meg en ny genser før jeg kunne dra på kurs jeg . 
Kurset var akkurat sånn passe kjedelig . Det var bispekontoret som holdt kurs om høstens kirkevalg. Jeg har vært med på dette noen ganger før og mye er derfro veldig kjent . Noe nytt er det og jeg er ikke sikker på om det er til det bedre. Men så fikk vi ihvertfall luftet tanker og bekymringer . Største utfordring blir nok helt klart å få noen til å stille til valg i det hele tatt . Den nye biskopen vår stilte op i en annonse som vi trykker i neste menighetsblad . Der oppfordrer han til å stille til valg. Men det skulle han vel ikke gjort for siden han ikke har tatt et klart standpunkt i homofilisaken kan sånt tolkes feil. Halleluja !!! Bare på trass legger jeg det ut her også. Det er nemlig noe av det dummeste jeg har hørt.

 Men den største irritasjonen er forholdet rundt valg til bispedømmeråd. Ihvertfall for meg. Bispedømmeråd skal jo være et kirkelig organg , eller mellomledd , som består av lek-menn. Jommen sa jeg smør. Her kommer mye av den makt og politikk styringa i kirken inn. Når vi leser hvem som sitter der ser vi jo at de fleste , hvis ikke alle , har en bakgrunn i en eller anne teologisk utdanning. Når i tillegg pensjonerte prester er å regne som lek-menn så forsvinner fornuften helt for meg. En pensjonert prest kan med andre ord både vie, og døpe men også stille på lik linje med lek-menn når det passer seg sånn.  Bukken til havresekken. I mitt hode burde bispedømmerådet vært sammensatt av menighetsrådsledere som aldri har hatt jobb i kirken . Basta !
Men noe særlig gehør for slik snikkritikk får man vel ikke. Uansett så er det viktige verv og faktisk veldig spennende også hvis en har lyst til å prøve.
Og mens vi satt der regnet og regnet det . Vi var ferdig før ni og gudskjelov hadde det da begynt å snø såvidt . Oppover dalen ble det skikkelig sørpeføre og innen vi kom hjem var det vinterføre så det holdt . Lang dag endte godt .

Torsdag morgen var det kaldt igjen men fortsatt ganske glatt når jeg dro på jobb. Denne dagen skulle det være yrkesmesse i Numedal for hele skolen. Hele Numedalshallen var fylt opp med forskjellige bedrifter fra Numedal . Og etterhvert kom alle 10 klasse elevene fra Flesberg , Veggli og Rødberg. Alle skulle besøke alle bedriftene og 7 minutter informasjon fikk de fra hver . En kjempehektisk dag. Alle skulle ha mat og det gjør seg ikke selv. 400 elever var innom i løpet av dagen og det er ganske mange det ! Jeg dro ut døra med litt forfengelige tanker i noen forferdelige sko og holdt på å dø i beina etterhvert . Men det var en veldig bra messe .

Sosialantropolog-nevøen var der også på jobb og det var kjempekoselig å treffes igjen. Det er tydelig at han har funnet noe han trives med og er god på. I tillegg fikk han hjulpet tanta si med en krøllete kamerainnstilling og det var jeg innmari glad for . Jeg tror også han fikk hilst på masse mennesker som kjente meg og også et par stykker som hadde kjent mamman hans godt og som syntes det var stas og hilse på han derfor . Håper han fikk knyttet noen kontakter videre i arbeidsveien sin.
Vel hjemme orka beina mine nesten ingenting før de måtte ligge høyt og se på Tv resten av kvelden . he he

Og nå er da altså fredag og helg. Jøss ! Fredag er vaffeldag på jobb og en litt sånn koselig dag hvor alle er blide fordi alle lengter til helg. Nå er mange syke forresten og det gjenspeiler vel resten av landet også.
Jeg driver å planlegger helgens bakeprosjekt og inspirert av kakekrigfinalen i går lurer jeg jammen på om det blir en formkake av et eller annet slag denne helga. . Har aldri vært god på det så det kan jo bli en utfordring. Noe baking blir det ihvertfall for jeg skal være kirkevert på søndag . Da er det sprell levende og det betyr at det er kaker og kaffe .  Barnekor og mye moro. Jeg har en tendens til å melde meg frivillig til slike dager. Jeg satt og bladde i gamle bilder her en kveld og tenk at til høsten har jeg vært menighetsrådsleder i 10 år !! Og så mye moro det har vært !

Nyhetene viser at det er uvær i nordnorge. Glad jeg ikke er på Huritgruten akkurat nå.  Egentlig er det vel et godt tegn for resten av verden når været er det som opptar nyhetsbildet mest.
Men nå må jeg komme meg videre ut i dagen. Noen bilder legger jeg ved og det er kanskje mest fra yrkesmessa for ellers i uka har det ikke blitt så mye fotografering .

Ingen kommentarer: