søndag, februar 01, 2015

Søndag

Det er søndag ettermiddag. Ute er det grått og litt surt og på fjellet blåser det visst 15 m/s. Usjamai. Ikke noe skivær i dag akkurat. Helga er snart over . Det går gruelig fort. Og den første dagen i februar er snart historie den og. Da er liksom våren igang.
Fredag kveld tok vi det ganske med ro i heimen. Gubben hadde vært til kiropraktor på morningen og var like så sliten som jeg var etter en arbeidsuke. Men når man er sliten etter ei uke på jobb så tyder vel det på at en ikke akkurat har sitti på rumpa hele tiden da. Siden det nå i det Tveitenske hjem kun er lov å spise søtt i helga ble fredag kveld benyttet til å lage klar helgens kakemonster ! Helgens godsak skulle bli en sukkerbrødbunn med appelsinfromasj og appelsinglasur og gjennomdynket med appelsinsaft. Med andre ord, innen jeg la meg fredag kveld sto en saftig appelsinkake i kjøleskapet og "satte seg" til lørdagskos . he he

Lørdag morgen besto av det morgener pleier.frokost og fyr i peisen. Gud, det burde være slik hver morgen egentlig. Etter den myke starten var det bare å hive seg over klesvask, husvask, sengeskift, støvtørking,støvsuging og et par småting til . Blandt annet satte jeg ukas brøddeig. Denne gangen ble deigen satt i mors gamle store fat fra Gann Graveren. Jeg skal tørre å bruke det har jeg bestemt meg for. Det er vel tvilsomt at neste generasjon vil klare å s verdien av det så den får jeg nyte for meg . Etter all den moroa dro vi til butikken for å tømme lommeboka litt også for det er jo også en slik morsomhet som hører helgen til. Det traff vi svigervenninna som endelig er på beina igjen og igrunnen så uforskamma frisk ut. Så mens gubben tok "rupesekken" hennes tok jeg med meg Luna og så gikk vi til østsiden sammen. Til tross for feil sko kom vi oss bort uten problem. Etter kaffe og kake (ihvertfall spiste noen kake ) dro vi innom heimen og den lille damen på vei hjem. Hun er inne i en fase hvor hun blander litt drøm og virkelighet . Annelise er et gjentagende tema og det er litt merkelig og ikke hele tiden helt greit.

Hjemme igjen hadde brøddeigen levd sitt esende liv, men hadde gudskjelov holdt seg oppe i bollen. Det var bare å brette opp ermene og begynne. 4 flotte brød ble det . Etter det bakte jeg 48 hveteboller som skulle være klare til Sprell levende messe i dag . I ett anfall av panikk bakte jeg også 30 muffins for sikkerhetsskyld. Puh ! Gubben hadde en veldig dårlig kveld i går så jeg tilbragte mye av kvelden forran TVn alene. Men sånn er det i blandt.  Etter ei middelmådig natt (hvor termostaten svikta totalt) starta søndagen ubønnhørlig klokka 08.00. På det tidspunktet hadde selvfølgelig termostaten akkurat slått inn og Ole Lukkøye hadde funnet det for godt å svinge innom på en morratur. DA skal man selvfølgelig stå opp ! Sukk.

 Jeg skulle være i kirken før 11 og da gikk tiden til 13 på et blunk. Sprel levende messer er alltid koselig. Masse unger, sang, musikk og Nina prest holdt en god messe i dag . Jeg var sjeleglad for at panikken manet meg til å bake muffins for alt gikk unna. Mye folk og kakene forsvant som dugg for solen. En takknemlig jobb iogmed at alt falt i smak ihvertfall.

Værmeldingene i går lovet sol i dag og jeg hadde planlagt en fjelltur jeg . Det ble med planen for i fjellet blåste det kraftig og sola den hadde visst blåst bort den og. Så det ble Kjørkjebygde rundt i stedet før vi spiste middag på Vertshuset .

Så nå har vi landa i godstolen og ser opptak på tv. Vi har det sånn at når det går flere programmer samtidig på tv i flere kanaler , ja da kan vi ta opp i fra en kanal mens vi ser på en annen. Så nå har vi sett Mesternes mester og Lindmo. Anne Lindmo er uten tvil NRKs flinkeste programleder og denne gangen hadde hun invitert Lise Askvik  som har skrevet bok om hvor viktig det er at vi nå tar et oppgjør med det norske helsevesenet. At pasienten nå ikke lenger er det viktigste men kun et objekt i økonomien til helsevesenet er kjempeskremmende . Men desverre uhyggelig sant . Noe må snart skje og kanskje er det folket selv som må stå opp og si litt. Men så er det det da at så lenge man ikke har vært nødt til å oppleve det er det lett å bare godta. Vi må slutte å godta ! Forrige uke var gubben på sykehuset i tre dager . På Kongsberg sykehus får man ikke lenger en kaffekopp . Det er kaffe til frokosten hvis man vil ha det og så er det kaffe som serveres en gang utpå ettermiddagen. Utover det får man ingeting. Gubben spurte etter en kopp tea utenom og fikk avslag. Matporsjonen er så liten at det er til å grine av . Er man på besøk og sitter over en syk slektning må man løpe ned i kafeteriaen for å få noe å drikke. Stusselig! Enda verre er det at utstyr og tjeneste settes ut på anbud. Som vi hørte om på Lindmo resulterer dette i dårligere kvalitet på sprøytespisser og annet utstyr som brukes på pasientene. Alt handler om penger .  Men de som ikke befattes med det vet det jo heller ikke. Egentlig hadde nok alle mennesker hatt godt av å være innlagt noen dager ja.
I kveld skal jeg kose meg med et par programmer til på TV og når jeg leser dette så ser jeg at det kan oppfattes som om jeg nesten er en liten tv slave. Er vel ikke det vel ???!!
I morra begynner den første uken i februar . Våren nærmer seg ! I kveld var det plutselig et fantastisk lys over Svartløk . Kanskje lover det en fin dag i morra.
Noen bilder har det blitt denne helga også. Mye baking ser jeg. Egentlig burde jeg vel heller finne frem strikketøyet . Kommer liksom ikke igang med det jeg . Men, plutselig så slår strikkegenet til , og så er farmor igang igjen .



1 kommentar:

Mormor sa...

For et bilde !!!
har ikke fått med meg noe lys i dag jeg, vi dro til Flesberg og der var det snø og tåke, men masse god mat på Blestua :)