torsdag, januar 08, 2015

Torsdag

Det er tidlig torsdag morgen. Ute er det mørkt og minus en liten grad. Det har kommet et lite snøfar som faktisk har festa oppå isen og det er bare herlig. Ja ihvertfall så lenge det varer da. Mot helga , og den nærmer seg med stormskritt, så meldes det om mildvær og vind. Veldig vind ! Det er ikke jeg noe særlig glad i så det kunne vi godt vært foruten. Men vi ser ute i verden ellers at det er nok å lage krig om så det er godt vi ikke kan sloss om været ihvertfall.
Tirsdag når jeg kom hjem fra jobb var Luna og jeg ute på en liten kveldstur. Da oppdaget jeg enda et nytt spor som bare ikke kunne være noe annet enn gaupe. Og denne gangen hadde pusen passert ca 30 meter bak huset vårt. Da begynner den å bli litt nærgående synes jeg. Uansett så kan ikke sporene ha vært gamle for Luna sto omtrent på hue nedi dem for å få met seg all mulig godlukt av skogskatt !
Jeg dristet meg til å sende bilde av sporet til familiens ekspert på slikt og han bekreftet vel det vi trodde. Så da er det ihvertfall slutt på alenetid ute etter mørkets frembrudd  for den lille pølsehunden og BølleJølle. I går da jeg kom hjem fra jobb kom en litt over gjennomsnitt ivrig nabojeger og ville ta en titt på sora også. Det er nok ikke den største gaupa i dalen men kanskje heller ei snerten lita ho-gaupe.

I går var det egentlig fint vær men det merker man ikke stort til når man sitter inne på et kontor. Og jeg kom meg ikke hjem før litt seint heller. Jeg måtte nemlig innom den lille damen på heimen og kaste ut mesteparten av jula. Den lille damen er nemlig ikke noe stort fan av å ha jul i langdrag. Vi fikk pakket vekk nisser og duker og nå er det bar lysa i vinduene igjen og det er det vel andre som ordner med.
Etter en liten luftetur med bikkjene bestemte jeg meg for å ta for meg Luna og klippe klør. De var blitt grusomt lange.  Luna er ikke spesielt glad i å bli tatt på beina så det er bare strenge matmor som kan gjøre den jobben. Sist vi gjorde det var i sommer hos dyrlegen. Og jeg hadde helt glemt at en klo på Luna har lett for å blø. Jeg syntes jeg var veldig forsiktig men jammen klarte jeg å klippe hull på en klo så blodspruten sto ! Skikkelig ekkelt. Ike vondt heldigvis men ekkelt likevel. Og selvfølgelig hadde jeg ikke noe å stoppe det med. Så da var det bare å prøve alle kjerringråd man visst om . Potetmel skulle visst være tingen. Joda, det endte med at teppet i gangen nå er sausa inn i en ekkel seig blanding av potetmel og blod. Men det stoppa slett ikke å blø. Så jeg måtte ringe litt rundt til hundefolk og fikk til slutt tak i blodstopperpulver. Og da stoppa det . I natt har hun sovet i mors seng fordi jeg hadde en grusom skyldfølelse for å ha lage et lite blodbad. Bikkja hadde ikke noe imot det .
Og nå er det altså torsdag . Tenk at første uka snart er over . Dagene går fort. Og jammen synes jeg at jeg merker de minuttene som det er lenger lyst på kvelden nå. Det er herlig !
Denne helga som kommer ser det ut til at man bør holde seg innomhus. Det skal nemlig blåse ganske kraftig , ihvertfall i Lien. Vi er så langt vest at ofte får vi et snev av vestaværet når det er uvær i vest. YR.no melder 17 m/s i Lien lørdag kveld og etter et raskt surf på nett ser jeg at det tilsvarer omtrentsterk kuling. Usjamei det er vindfullt det for oss fjellfolk.
I vinduskarmen nå så blomstrer en fantastisk flott amaryllis for fullt. Jeg har hatt slike tofarget før også og de er så fine. Så denne håper jeg skal glede oss lenge.
Ute i verden skjer det stadig terrorangrep fra grupperinger som ikke har andre mål enn å drepe flest mulig . At de er så feige at de skjuler seg bak religiøse holdninger gjør saken enda verre. Men nå samler verden seg i en felles protest og vi må bare håpe og tro at vi kan kvele alle slike grupperinger og bli kvitt dem.
Nå får jeg komme meg avsted . Ut i mørket . Mens minibikkja, bortskjemtgråhunden og gubben ikke har lea på et øyelokk enda. Hm... misunnelig ? JA !

Ingen kommentarer: