mandag, februar 16, 2015

Mandag

Det er mandag kveld. Ute kommer det ned noe som kan minne om snø men det er egentlig mest vann som fryser på sin vei ned fra himmelen og legger seg som ekkel tykk is på biler og glatte flater . Det er noen kalde grader og skikkelig surt. En litt værekkel start på vinterferien for Oslofolket. Men det skal visst letne i morgen.
Dette drittværet stratet egentlig natt til i går. Da vi sto opp var det yr i lufta og grått. Vi tok det med ro hele formiddagen og kosa oss med kaffe og fastelavensboller.  Etterhvert kledde vi oss godt (ihvertfall var det det vi trodde) og så dro vi til fjells. Planen var å gå litt med bikkjene samtidig som vi skulle levere en gave som hadde ligget å vent altfor lenge. Og på fjellet var det ihvertfall surt men også veldig vakkert med rim som piggtråd på alle trær.

 Det ble både kalde tær, varm kaffe og fastelavensboller på oss før vi dro hjemover igjen. Da hadde jeg frost i kroppen og var nesten redd jeg ikke kom til å bli varm igjen. I går plystra vi middagen og det er igrunnen helt greit i blandt. På kveldinga skulle gubben på et møte og jeg skulle på heimen til ho mor. Men før det skulle vi hente bilen min som hadde fått seg en liten søndagsoperasjon. Den hadde gått fint men som det ofte skjer under operasjoner så dukket det opp komplikasjoner når pasienten først var åpnet. Møkkabilen måtte bli på verkstedet litt lenger og delene som skulle komme i dag kommer selvfølgelig i morra. Er så moro att.

 Vel , gubben dro på møte og jeg dro på heimen. Den lille damen satt og spiste kveldsmat og når hun gikk fra bordet kjente hun slett ikke igjen dattera med det grå håret. Etter en stund så hun på meg og spurte om jeg virkelig skulle se slik ut nå. He he ja ja det er av sine egne man skal ha det . Vi snakka mye om slekt og Jæren i går . Jeg hadde med slektsboka om Simon Pottemaker . Masse gamle bilder der.   Jeg prøvde å få mor til å huske hvor hun hadde fått tak i det store fatet jeg har hengende igangen fra. Hun husket ikke det men sier hun fant det engang. Der heima på Jæren. Jeg tror det er et fat fra Gann Graveren men er ikke sikker. Så nå har jeg sendt et bilde til pottemaker Simonsen og spurt om de kan hjelpe meg . Blir spennende å høre.
I dag tidlig måtte da gubben stå opp tidlig og kjøre sin kone på jobb. Penger må tjenes uansett biol eller ikke. Vi brukte vel ti minutter på å skrape bilruta før vi dro. Makan ! Skulle hatt garasje da .sukk... Dagen på jobb gikk som en røyk den og vips så kom gubben tøffende i bilen sin og henta kona hjem igjen.  Og nå er det kveld.

Jeg har sittet og surra litt med denne slekta i kveld og jammen har jeg klart å lage et bilde med både min tippoldefar, mine oldeforeldre , min mormor og morfar , mine foreldre og meg selv.  Jeg ser nok likheter i første og andre ledd men det blandes nok ut etterhvert ja. Det er jammen 5 generasjoner det ! På bilde ! Jeg har også bestilt meg en bok i dag . Fra et antikvariat. Men den skal jeg lese og ha i handa før jeg skriver om den.
I Danmark har det vært terror og i kveld er det folket som samler seg og markerer sin avsky. Jeg synes det skjer så mye fælt at det er til å grine av . Og når en ung mann står på TV og sier at en tegner som tenger Allah bør drepes , ja da lurer jeg på hvordan fremtiden egentlig blir. Det er skummelt !

Ingen kommentarer: