mandag, februar 23, 2015

Mandag

Det er mandag morgen. Ute er verden plutselig blitt veldig hvit igjen og det blåser ganske kraftig. Det er noen små kuldegrader også men ikke så mye at det er noe å snakke om. Men , siden det er lenge siden jeg skrev sist får jeg prøve å ta et lite tilbakeblikk på galskapen.
Tirsdag var en grå dag . Is og mildvær. Bilen min var fortsatt syk og sto godt plassert på en bukk langt oppi ei grend. Gubben fraktet kjerring og bildeler og for som en strikkball hit og dit den dagen.  Men seint på kvelden fikk den komme hjem til vante omgivelser igjen og forhåpentlig er den nå friskere enn på lenge.

Onsdag ble den ihvertfall testet på en Drammenstur. Gubben hadde time på Drammen sykehus og da gikk mye av dagen der for han . Denne dagen var det vårvær med sol og varmegrader . Jeg var jo selvfølgelig på jobb for det pleier jeg når været er fint. På kvelden var det lufting av hund og stort mer ble det ikke den dagen. Forresten så skkjedde det jo en spennende ting den dagen. Jeg sendte nemlig en henvendelse til Pottemaker Simonsen om fatet jeg har hengende i gangen. Og denne dagen fikk jeg svar fra Stein Em. Simonsen som fortalte at fatet var fra Graveren keramikk og er dekorert av  Johs Dahle. Fatet er gammelt (Johs Dahle jobbet med dekorering på 30 tallet)  og verdifullt så det skal jeg nok ta godt vare på. Mor klarer ikke huske når og hvor hun har det fra men det betyr jo heller ikke så mye. Moro å vite noe er det ihvertfall.
Torsdag var det glatt. Null grader da jeg dro og nå begynte jeg liksom å våge å håpe på at våren kanskje var i anmarsj ! Hadde ikke vært meg imot i det hele tatt.  Denne dagen ble det en lang dag på jobb siden jeg skulle på et møte på Messa på kvelden. Orka ikke dra hjem for å snu så jeg jobba utover kveld og dro rett på møte. Var hjemme ved halv ni tiden .

Denne uken har det forresten vært ski-VM og derfor tror jeg ikke gubben savner meg stort likevel. Jeg henger ikke med på den der sportgreia likevel. Orker ikke alt det fjaset. 
Fredag var det pent, klart og sol ! Den dagen kunne jeg gjerne flytta kontoret ut ! Det var en nytelse å gå å hente posten liksom.  Men man må nå igjennom jobbedagen uansett .

 På kvelden gjorde vi oss klare tiol lørdagen som skulle bli en dag på fjellet. Spennende var det også om føret og været holdt. Og det gjorde det . Vi våknet til strålende vær på lørdag . Klokka ni var jeg på Dalset og tok bilder og det var bare fantastisk flott. Ikke et vindpust. Det hadde nok vært mye vind før for det var lite snø igjen der på toppen men løypemannskapene hadde jobba hele natta og løypene var supre !
Årets Vegglifjellrenn ble en suksess. 530 deltagere, ny rekord. Masse blide fjes og jeg tror ikke det var noe som svikta i noen ledd. Føret var skarpt og noen staver brakk og noen tryna og fikk litt blod her og der men ikke noe alvorlig ihvertfall.

Gubben og gamla i Lien var temmelig utslåtte av frisk luft og styr når kvelden kom. Men jeg klarte å få lagt alle bildene ut på Facebook innen jeg la meg.
Det var også veldig moro at kulturprisen for Rollag 2014 ble delt ut til Turid under premiesermonien. Veldig fortjent ! De fleste av oss stiller opp og er aktive i perioder av livet. Turid slutter liksom aldri hun ! Det er vel det som er å være ildsjel. Så all ære ! Veldig moro var det også at det var en kjekk nevø som sto for utdelinga ! Det klarte han veldig bra !

Da jeg kom hjem hadde bokbestillingen min fra Stavanger antikvariat kommet. Så på lørdag kveld leste jeg mye og interessante ting om bakgrunn for sånne type blåseleker som Sandnesgauken. Helt tilbake til oldtid har leirfigurer hatt et symbolsk formål. De har vært lagt i graver og de har blåst både fruktbarhet og lykke inn i folks liv. De har også blåst ulykke og djevler ut av folks liv så her snakker vi bredde. Ihvertfall finnes blåsbare fuglefigrurer i leire rundt i hele verden og i lang , lang tid tilbake. Sandnesgauken er derfor ikke noen unik oppfinnelse fra min tippoldefar. Men man kan vel si at hans versjon ble tatt opp til riktig tid og på riktig sted siden den har blitt såpass populær. Moro å vite alt dette ihvertfall og boken skal jeg nok lese en gang til tror jeg . Har en tendens til å lese litt for fort jeg . Boken er også skrevet at en fjern slektning. 

Søndag morgen var det fortsatt fint men nå ar det kommet en kald trekk . Så jeg tror ikke det var fullt så moro å være på fjellet denne dagen nei. Ihvertfall var det ikke vanskelig å se at ferien var over for Oslo. Biltrafikken starta tidlig og det dro en jevn strøm med biler hele dagen. Vi dro tidlig ned  for å vaske bilene våre og så var vi på heimen til den lille damen . Hun var litt opptatt av burtsdager denne dagen hun. Hun husket at noen hadde burtsdag 1 mars men,  hvem var nå det igjen ?? Men vi fant nå ut av det i fellesskap. Så gikk vi igjennom burtsdager til barn, svigerbarn og barnebarn. Den lille damen var storligen imponert over at jeg hadde kontroll på alle de datoene. Hm.. når sant skal sies er jeg ganske imponert selv og. he he Men oldebarna de klarer jeg ikke holde styr på. Jeg vet sånn noenlunde tid på året men ikke noe mer enn det .

Etter det besøket gik vi oss en liten tur med bikkjene i sola før vi landa i godstolen. Jeg hadde bakt en kake før vi dro ut og det passet bra for utover ettermiddagen var det mange innom og drakk kaffe.
Ingunn kom også en tur for å vise frem bilen hun har til lån .Den var jo kjempefin så nå blir det spennende i dag å høre om hun har bestemt seg for å kjøpe den. Håper det !

Og nå er det altså mandag . På nyhetene så er det stort sett bare sport og det gidder jeg ikke lese engang. Jeg tenker at det kan neimen ikke stå så dårlig til i verden når våre riksaviser kan ha sport som førsteoppslag et par ukers tid. Vet ikke helt hva jeg synes om det .

Jeg skal jobbe i dag og i morgen og så har jeg faktisk tenkt å ta meg litt ferie resten av uken . Denne uken har nemlig Buskerud ferie og på skolen er det bare en håndfull mennesker tenker jeg .  Så får vi håper at ikke hele uka snør bort da.  Noen bilder har det blitt. Ja på lørdag ble det jo egentlig ganske mange . he he Men her legger jeg bare ut noen få. Det morsomste med hele Vegglifjellrennet er og blir barnerennet. Den entusiasmen disse småtassene viser er mye mer stas en en oppblåst trønder i verdenseliten  !

Ingen kommentarer: