mandag, mars 16, 2015

Mandag

Det er mandag kveld. Ute regner det og det er nullføre. Jeg har vært kjørkjebygde rundt med Luna og det var en kald og våt tur. Men nå er det nesten en uke siden jeg skrev sist så jeg får vel krote ned for ettertiden hva som har rørt seg i dette vårt galehus  . he he
Onsdag var en solfylt dag med mye å gjøre på jobb. På kvelden var det bikkjetur og så begynte jeg å pakke så smått.  Torsdag var det også fint vær og denne dagen slutta jeg en time før jeg egentlig skulle. Jeg hadde nemlig bestilt meg togbillett og endelig skulle jeg komme meg avgårde til Trondheim.Klok av skade var det ikke akkurat hverken kringkastet eller planlagt så innmari nøye. Det handla mer om å bare dra. Siden Norwegian var i streik kunne jeg ikke vente med å bestille bilett til kvelden før slik jeg egentlig hadde planlagt . Billettene forsvant nemlig som dugg for solen så jeg da jeg sjekka på nett på tirsdag. Men jeg fikk meg nå en sovekupe oppover og et sete gale veien ned igjen også. I ettertid ser jeg at det hadde kanskje vært fornuftig å dra på mandag morgen i stedet for søndag kveld. Men så vet man det. Men jeg fikk nå pakka med meg det grøvste på torsdag ettermiddag og så bar det nedover.

 Gubben kjørte meg og vi stoppa og spiste middag for vi var innom Ingunn . Der pakka jeg om for Ingunn er nemlig den som har koffert. Den snille damen hadde også laget en reiseposepakke til mamman sin. Oppi der var det godis, gulrøtter, drikke, lefser , lesestoff og nakkepute. Kjempekoselig !!!!!  Klokka halv ni satt jeg på toget til Oslo . Stille og rolig på NSB på den tiden av døgnet. Jeg begynte å glede meg for da kunne jeg jo egentlig det når jeg endelig var på tur ! På Oslo S var det litt mer folksomt kan du si. Men det er jo så enkelt å finne frem der at det er ingen sak. Nattoget kom og da var det bare å stige på. NSB har mye å gå på når det gjelder logistikk. Makan til kaos for å få tildelt sovekupe !

 Det var sikkert 150 stykker som skulle sove på det toget den natta. Gamle , unger, franske, arbeidsfolk og studenter. Alle måtte jo få utdelt nøkkelkort til sin egen kupe. Det kortet ble delt ut av en konduktør som også jobbet i kafeen på toget. Han sto og krysset alle av i en liste og ga ut nøkkelkort. Det tok tid altså. Vel, jeg hadde det ikke travelt jeg så jeg satte meg ned og bare venta jeg . Tror jeg var den siste som fikk nøkkel jeg. Men så hadde jeg i stedet sett mye sure miner og frustrasjon i mange trøtte fjes !  Men jeg fikk nå også min nøkkel og kunne ta min egen lille kupe i nærmere øyesyn . Tja, ikke så dårlig ! Skulle nok få sove der jeg ja . Etter hvert lurte jeg på om de i nabokupeen klarte å tenke det samme. Der var det nemlig et lite barn som skulle sove sammen med folka sine. Og den lille tassen lo så han/hun hikstet hver gang toget krenget eller ristet litt . He he forsåvidt artig å høre på men ikke hele natta håpet jeg . Jeg sovna faktisk fort jeg og de gangene jeg våknet var det fordi toget sto stille tror jeg faktisk. Klokka 06 var jeg våken og sto opp for toget kom inn i Trondheim sju. Der venta sønnen og svigerdattera sto klar med frokost. Fin start på dagen det.

De har en kjempekoselig leilighet. God plass og høyt under taket. Gamle flotte vinduer. Lyst og fint. Her har de det bra.  Amund dro på jobb etterhvert og utpå formiddagen dro vi også innover til byen. Her var vi i Rådhuset og hilste på Amund på kontoret hans. Moro å se hvor han jobber. Vi spiste lunsj på en kunstkafe og vi drakk kaffe på en cupkake-kafe. Innimellom shoppet vi litt også. Disse unge menneskene liker en litt retro-stil og fikk jammen lura meg inn i tre antikvitetsbutikker også. Herregud så mye skrot og rart. En liten skål ble med hjem fra en av alledegamletingenenoenikkevilha-butikken.

Resten av dagen gikk med til babyshopping ! Jeg skulle jo få lov til å bidra litt. Være litt farmor. Veldig koselig !  Midt i pizzaen utpå kveld ringte selvfølgelig telefonen min og det var fra bygdeheimen. Den lille damen hadde falt to ganger den kvelden og de ville bare ingformere om det . Et bitte lite øyeblikk tenkte jeg vel at det var jo ganske typisk at noe måtte skje når jeg dro avgårde . Og kanskje tenkte jeg til og med at jeg burde nok heller holdt meg hjemme. Men det ordna seg . Nytter ikke tenke sånn når man er over 50 mil unna uansett.

Lørdagen kom med strålende vær ! Og vi hadde planlagt at denne dagen skulle vi ut på tur. Ja jeg hadde til og med gått til innkjøp av nye sko for anledningen. Og ut på tur dro vi. Vi gikk fra Lade og ned til et industiområde ved Ladehammeren. Der lå det en kjempediger trakt. En slags ropert. Vi sto oppreist inni den ene enden. Kjempekult å ta bilder igjennom ihvertfall.

 Der starter en tursti som kalles Ladestien. Egentlig er denne stien over 8 km lang men vi skulle gå til et sted som het Sponhuset og så skulle vi snu og runde hjemover derfra. Totalt gikk vi ca 8,5 km . I godt kupert terreng og med en vidunderlig utsikt !

Masse turfolk i farta var det også.  Sponhuset ligger ved en strand og et badested som kommunen virkelig har gjort noe utav. Lekeplass og parkeringsplasser. Helt supert. Inne i Sponhuset er det nesten som om tiden har stått stille . Utrolig sjarmerende. Og så hadde de nydelige vafler !

Den høygravide svigerdattera er utrolig sprek og gikk turen så lett som ingenting. Tror hun er ganske heldig egentlig . På lørdagskvelden tok de meg med ut for å spise indisk mat. Det var deres burtsdagsgave til meg . Kjempekoselig og veldig godt.

Søndag var dagen for hjemreise. Like fint vær den dagen også. Jeg hadde en ting jeg hadde veldig lyst til å se før jeg dro . Jeg ville på Rockheim ! Så kofferten ble pakket og putta i bilen og vi dro på Norsk rockemuseeum. Og for en opplevelse !! Der kunne jeg vært i flere dager tror jeg . Det var en teknologisk og virituell lekestua av dimensjoner.

Her var det alt ! Alle norske artister , historie og musikk. Og overalt kunne vi styre det selv. Tutch skjermer og bevegelses sensorer satte moroa i gang.I tillegg var det flotte utstillinger. Jeg fikk prøve meg som rockestjerne jeg og. Det var ikke lov å fotografere men Amund klarte ikke la være da muttern  rocket som værst.

 Ved siden av Rockheim ligger forresten det flunkende nye hotellet til Stordalen. Et merkelig bygg som ikke akkurat var en estetisk nytelse for min del. Helt merkelig var det  og jeg syntes det passet dårlig inn i nabolaget. Men nok om det .

 Vi rakk en kjapp matbit før jeg skulle sette meg på toget . Jeg er fremdeles ikke helt sikker på om de ikke bløffa og tulla med meg men ifølge dem er det i Trondheim slik at karbonadesmørbrød alltid serveres med ertestuing og løk !! Høres totalt koko ut men smaker fortreffelig . Merkelig !

Toget var dritfullt og jeg hadde nok gjort klokt i å utsette turen hjem til mandag . Men så er det noe som heter jobb da.. Jeg kom meg nå hjem men det er slitsomt å sitte så lenge faktisk. Ikke er det så lett å reise seg opp og bevege seg heller når folk legger fra seg ski og bager og sekker overalt. Tydelig at akkurat denne avgangen fanget opp mange helge-turister som hadde vært ute på ski. Over Dovrefjell av det veldig lite snø og faktisk flekkebart. Merkelig !

 Siden gubben hadde insistert på å kjøre meg ned på torsdag måtte han også hente meg i går. Det ble seint og klokka var over 01 før jeg var i seng. Så det var en trøtt dame som stupte inn døra på jobb ti over åtte i dag ja. Men det går seg til . Og mandagen har gått som mandager pleier. Nå i kveld har jeg vært ned til mor en tur og jammen hadde hun klart å besøke gulvet to ganger i går og. Så nåskal vi kjøpe nye sklisokker .Egentlig skal hun jo ikke gå uten sko men det skjer vel likevel. Hun kan jo ikke sove med skoa på om natta akkurat. Rudolf fortalte forresten i dag at han hadde dansesko. Så da ble planen i stua på heimen ganske fort lagt. Peder skulle synge, Synneva og mor kore, mens Rudolf og jeg skulle danse. Peder lo så hele magen hans ristet ! God stemning er herlig det .Mor husket ikke noe om den der dettinga og ikke hadde hun vondt heller. Og godt er det . Men nå må jeg slutte her. Ser ikke klart lenger og er nok med andre ord trøtt !
Noen bilder har det selvfølgelig blitt i helga også og noen av dem legger jeg ut her .

Ingen kommentarer: