tirsdag, mars 10, 2015

Tirsdag

Det er tirsdag morgen . Ute snør det og i løpet av natta har det kommet et godt far med snø. Det blåser så det rister i huset og igrunnen er det hvi luft ute. Huff, har ikke lyst til å gå ut jeg ! Men jeg var ut og la opp for til fuglene i sted og da så jeg at i sør-øst var himmelen rødblå så det ligger vel an til et værskifte. Egentlig så ante vi vel at det skulle bli litt uvær i går kveld. Jeg gikk en liten tur med bikkjene og da hadde himmelen en fantastisk flott dyp blåfarge. Jeg lærte engang at jo dypere blå himmelen var , jo sikrere er det at det blir værskifte.
Søndag ettermiddag  var det ganske mye luft i luka da og. Siden jeg holdt på å bli litt gal av å bare sitte inne putta gubben meg i bilen og kjørte til fjells for å "lufte kjerringa" som han sa. Det minker jammen fort med snøen i fjellet nå og det spøker for påskeskiføre det er helt sikkert . Men sola skinte og vakkert var det så lenge man kunne sitte varmt og godt inne i en bil.  På vei ned igjen dro vi på fjellstua hvor vi fikk oss en nydelig middag . Hjemmelaget kjøttpudding med hjemmelaget kålstuing og brun saus. Nam ! Resten av søndagen var det bare strikking og fyring . Og opplading til ei uke med forkjølelse og jobb. 

I går var det bare å kjøre på med paracet (som i løpet av dagen virkelig ble fremsatt som farlig i alle medier i landet !), pakke sekken full av snytepapir og nesespray , og komme seg på jobb. Merkelig nok gikk det ganske bra faktisk. Forkjølelse får man rett og slett ikke gjort noe med . I går fant vi ut at sist jeg hadde en egenmelding på grunn av sykdom var i januar i 2013 , så jeg kan ikke si jeg er mye syk nei. Da jeg kom hjem og middagen var fortært kjørte gubben meg innover fjellvegen og så gikk jeg hjem med bikkjene. Helt greit å ta kveldsturen i nedovebakker når formen ikke er helt inne. Resten av kvelden var det strikking igjen da. Og så har jeg begynt å se på en ny norsk serie på tv. Den er spilt inn i Årdal og handler om en som kommer tilbake til ei lita bygd hvor alle mener at han begikk et drap for lenge lenge siden . Jeg klarer ikke engang etter episode 2 å få tak på om han virkelig begikk dette drapet men blir ihvertfall fenget av serien.

Og nå er det altså tirsdag . I dag er det jobb og så har jeg veldig lyst til å dra på strikkekafe i kveld. Vet ikke om jeg får tid men det høres så innmari koselig ut. Jeg har aldri i hele mitt liv gått i syklubb og savner det ikke heller . Men en strikkekafe høres koselig ut. V får se.
Ute i verden er det fortsatt streik i flyselskapet Norwegian. Den streiken tror jeg ikke slutter før selskapet er konkurs. Jeg så på nettet i går kveld at det faktisk var sagt blandt pilotene at de ønsket en konkurs og så en ny ledelse. Snakker om kyniske ord fra en arbeidsgruppe som tjener over en million i året ! Det er mye makt blandt organisasjonen når man kan drive på slik.
Et annet nyhetsoppslag fanga også oppmerksomheten i går. I Hallingdølen sto det et stykke om nominasjonen til liste til bispedømmerådsvalg til høsten. Hallingdal har hatt to medlemmer i denne perioden og begge ønsket å stille til gjenvalg. Begge to ble kastet. Så kan man jo stille spørsmål med hvorfor det . Jeg tror at høstens valg blir et politisk valg også på kirkelig nivå. Her vil det etter all sansynelighet komme flere lister . Det er vel ingen hemmelighet at synet på vigsel av likekjønnede  er det som skiller to grupperinger i kirken. Ikke at det vil være noe negativt i å ha flere lister forresten. Det vil jo kanskje tvinge frem at de må drive en slags valgkamp og dermed vise mer for alle hva de står for. Tidligere har jo nettopp det at ingen egentlig vet noe om kandidatene vært det store problemet.  Den nye biskopen vår skuffer meg imidlertid . Han er god på kjeften den karen men du verden så vag han er i sine standpunkter . Nå må han nok snart komme på banen og vise hva han står for i stedet for å spre om seg med gode historier. Så, der var det sagt !  
I går kveld klarte jeg å lage en morsom diskusjon rundt ord på nett. Jeg har i lengre tid irritert meg over at folk snakker om å "bøye seg i hatten for". Hallo ! Hva er det for slags språk da ? Kan man ikke fortsette å si bøye seg i knea for eller ta av seg hatten for ? Men det er visst gammeldags det . Nei noen må liksom gjøre en ny vri. Uansett så ble det et stort engasjement og det er jo moro .
Men nå må jeg slutte og komme meg avgårde. Jeg Har jo ikke så mye bilder å skryte av på et par dager men slenger ut noe surr likevel.

Ingen kommentarer: