søndag, mars 08, 2015

Søndag

Det er søndag. Forkjølasøndag. Ute blåser det ganske mye og det er mange varmegrader. Tunet er blankt av is og søle og fortsetter det slik vil vi snart være nede på grusen over alt. Helt greit spør du meg.  Her går det mest i snytepapir og varmt drikke og det er egentlig litt surt å se på sola som skinner så fint ute. Men det går tross alt over.
Fredag var jeg fortsatt ganske tett men dro nå avsted på jobb. Hadde noe som måtte fikses og da kan man ikke bare legge seg til hjemme nei. Det gikk på lavgir hele dagen men alt ble ihvertfall gjort. På kvelden var det relativt rolig her i huset siden gubben også har hatt noen skikkelig dårlige dager nå. Vi har virkelig vært et fint par en stund nå ja. En liten tur med bikkjene var alt jeg orka den kvelden og da jeg kom hjem angra jeg nesten på det også.

Natt til lørdag ble det dårlig med søvn men det gjør jo ikke så mye når man har fri dagen etter. Bihulene mine liker slett ikke å ligge når det er sånn . Da blir det veldig vondt i hodet . Så da er det best å stå opp da. På formiddagen dro jeg en kjapp tur på butikken før jeg var innom den lille damen på heimen. Der var det mor og alle kara som satt i stua som vanlig . Jeg ble ikke lenge og jeg delte ikke ut noen klemmer for jeg vil jo ikke spre forkjølelsessmitte. Men vi jeg fikk ihvertfall beundret de nye klærne den lille damen hadde handlet på torsdag. Og de var veldig fine de. Hun husket ikke hvor de kom fra men syntes nå de var riktig så fine hun og.  Det er jammen rart hvor sliten man blir bare av en tur på butikken når formen ikke er på plass. Vel hjemme var jeg nødt til å ta en sjau i huset . Det var bare å brette opp ermene og gyve løs på gulvvask og støvsuging. Skifting på senger og vasking av klær. Jeg holdt på i en drøy time og det ble vel en liten "light"versjon av en hæljevask. Men alle monner drar. Det ser ihvertfall greit ut. Og litt grønnsåpelukt gjør susen .

 Jeg klarte også å få satt ukas brøddeig og jammen fikk jeg surra sammen noen muffins også før jeg kollapsa i godstolen.  Luna er midt i løpetiden sin og holder seg gudskjelov mest i ro. Ble ikke lenger tur enn bort til postkassa på henne i går. Helgas bilder ble tatt på denne postkasseturen. Nå har gåsungene kommet bortved låven og det er egentlig ganske tidlig det . Hvis jeg leser tilbake i bloggarkivet så er det ikke mer enn tre år siden det blomstret i stabbursbakken i påsken. Mulig det blir slik i år også. Senhovd ble stadig borte i skyer og det var mye luft i luka på lørdag.

Og jeg tror jammen jeg må ha vært skikkelig syk for det var igrunnen helt greit å sitte å se sport på TVn resten av dagen . Det ligner slett ikke meg. Ikke det at jeg fikk med meg alt for inniblandt dubba jeg av litt og ellers så strikka jeg. Nå er den lille farmor-gaven ferdig og det ble så bra så. Ja ihvertfall synes jeg det da. Stort mer er det vel ikke å si om lørdagen .

Og nå er det altså søndag. Natta har kanskje vært litt bedre enn den forrige så det får man ta som et godt tegn. Frokosten har vi tatt forran TVn mens vi har sett på opptak fra Finnmarksløpet. Gubben er veldig interessert i dette og hadde han vært ung gutt i dag hadde nok garden her blitt fylt opp med drabikkjer i fleng.  Sola skinner ute og hadde formen vært der hadde jeg nok vært i full gang med planlegging av en søndagstur. Men det får bare være. Lurt å ta det med ro i dag også tror jeg . Det sitter fortsatt en liten djevel oppi nesa mi og kiler som besatt. Med ganske så jevne mellomrom prøver kroppen å kvitte seg med nesekileren i form av kraftige nysekuler men foreløpig ser det ut til at den klamrer seg fast.
Ute i verden er det fortsatt streik i et flyselskap. Og jeg klarer liksom ikke å få helt tak i hva denne konflikten egentlig går ut på jeg . Dette er infløkte greier tror jeg. Det kan ihvertfall ikke være lønn, for det er nå vel ingen av de pilotene som tjener under en million i året. Og det er det vel ingen som kan streike for vel ! I dag er det forresten 8 mars og kvinnedagen.  Vi bruker ordene kvinnekamp og feminisme på en lettvint måte og det er vel egentlig nesten ingen av den oppvoksende generasjon som vet hva det står for. Kampen for både feminismen og kvinnekampen sto vel på 70 tallet. Etter det er det vel mer snakk om vedlikeholdsarbeid kanskje. Jeg har aldri gått i 8 mars tog og kommer sikkert aldri til å gjøre det heller. Kvinner, menn..... jeg er vel mer opptatt av mennesker tror jeg . Menneskeverdet burde også snart få sin egen dag.

I går ettermiddag kom det en bil i tunet her. En stor ny bil med tre menn og en guttunge. Guttungen kom ut av bilen og banket på . Han hilste og smilte og delte ut en brosjyre fra ett eller annet trossamfunn som inviterte til å delta i noe de kalte Jesu død. Jeg blir så eitrende forbanna på slikt !Folk får mene og tro hva de vil og de kan gjerne prøve å spre det de mener er et budskap . Voksne mennesker kan både si ja og nei. Men det er andre gangen vi opplever at de sender unger i front for å gå på døra til folk og det mener jeg er et overgrep ! Sist gang vi opplevde det sto det en søt liten jente på knappe ti  år,  i hvit jakke og med et stort uskyldig smil  , på døra vår. Neste gang dette skjer kommer jeg til å be om navn , eller jeg tar bilnummeret og så melder jeg dem til barnevernet. Voksne mennesker burde skamme seg !!!!
Dagens bilder er litt av hvert som ha havna i linsa denne helga. Det siste viser hvor glatt det er i tunet akkurat nå.
I morra er det starten på ei ny uke og den er fylt med oppgaver den og. På tirsdag kveld er jeg invitert på strikkekafe og det har jeg veldig lyst til faktisk. Det høres veldig koselig ut. Men vi får nå se.
Uansett håper jeg det blir en god søndag for alle jeg er glad i og når jeg tenker meg om så er det faktisk utrolig mange. Heldige meg !!


Ingen kommentarer: