søndag, mars 29, 2015

Søndag

Det er søndag formiddag. Palmesøndag for å være helt korrekt. Første søndag i påskeferien for mange. Ute er det grått og litt gråkaldt. Ikke det helt store påskeværet altså, men vinter er det ihvertfall. I stua i Lien er det ganske så rolig. Det er fyr i peisen og kaffe på kanna og den eneste lyden som høres er Dina som snorker på sofaen. I den andre sofaen har det akkurat sniki seg oppi en gråhund som fylte 6 år i går.

 Hun kikker såvidt på oss iblandt med det ene øyet , men ellers prøver hun tydelig å bare late som om hun ikke finnes for hun vet godt at dette er forbudt egentlig . Luringen !  Ute er det et yrende fugleliv på foringsplassen og i dag har jeg observert at bokfinken har kommet. Den observasjonen er to dager seinere enn i fjor. Svarttrosten så vi første gang på torsdag og det er 14 dager seinere enne i fjor så den liger etter i år. Nå våren nærmer seg og det kommer sånne gråværsdager som nå , ja da blir det fullt av fugler på foringsbrettet. De ser så stakkarslige ut i snødrevet at jeg alltid putter på litt ekstra med mat. Jeg håper bare ikke bjørkefinken dukker opp nå for den fryser så fælt når det er snøvær.

Men jeg får vel ta for meg de siste dager . Torsdag ble en veldig lang dag for da var jeg først på jobb , så på et møte på Rødberg og til slutt på et møte i Rollag. Klokka var over ni før jeg kom meg hjem på kvelden. Da var jeg så trøtt at jeg orka ikke snakke med hverken gubbe eller hunder. Gikk bare rett og la meg. Hm.. tror muligens formen var litt dårlig og. Det siste møtet på kvelden var forresten et møte hvor vi satt go ringte rundt til folk for å få fylt opp valgliste til menighetsråd til høsten. Det var ikke lett ! Særlig i Veggli sliter vi fælt. Rollagsgrensa når det gjelder gamle soknegrenser er også så langt inn i Veggli at det er vanskelig å finne folk. Hm.. kanskje vi bare må legge ned Veggli og kalle alt Rollag . Ja det er vel det som skjer hvis ingen stiller opp. Rart med det , alle vil ha det, men ingen vil være med å gjøre noe for det . Så jeg var sliten da jeg kom hjem den kvelden ja.

Men fredagsmorgen var det bare å rette ryggen , hoppe i hosoa og komme seg på jobb med et smil. Den siste dagen før en ferie er ikke verdens mest effektive dag tror jeg , men en veldig trivelig dag ihvertfall. Hjemme igjen var jeg veldig glad jeg allerede hadde vaska og pynta til påske. Jeg stappa bikkjene i bilen og vi fikk oss en rask trimrunde kjørkjebygde rundt før vi landa i heimen og tok kveld. Det var deilig å kunne synke ned i stolen med strikketøyet og bare slappe av . Gubben stakkars hadde hatt flere veldig vonde dager og han så jeg ikke mye til den kvelden. Himmelen sprakk opp og lovet vel en ganske så fin start på påsken .

Lørdag morgen våknet vi opp til sol og mildvær. Riktig så fint var det ! Gubben var også mye bedre og da er dagen plutselig flere hakk lysere for alle. Vi dro på butikken og når vi kom hjem klarte jeg ikke la være, men måtte bare bake litt.

 Det ble både kanelsnurrer og en sitronkake med sitron ostekrem. Innimellom bakinga ble det faktisk tid til både kaffedrikking og strikking på verandaen i sola. O fryd og glede ! Gubben dro på ei veimøte etterhvert og jeg dro nedover for å gå tur med bikkjene.

Vi gikk kjørkjebygde for det er det eneste stedet det ikke er så mye biler sånn i påsketider.
Prinsessen med de korte beina var sliten, drit møkkete og veldig , veldig fornærma  da hun endelig kunne komme seg i bilen igjen. Hun ble ikke mindre fornærma da hun i tillegg måtte bade når vi kom hjem. Hun hadde jo betong i pelsen så det var ikke bønn ! Under den spaserturen var det akkurat som om det kom et værskifte. Da vi runda ved Tveiten blåste det så kaldt at det skar i marg og bein . Til og med bikkjene skutta seg . Og da vi kom hjem hadde sola blitt borte og det var på tide å fyre opp og komme seg i hus. Innen gubben kom hjem ved seks tiden var det snø i lufta. Så lenge varte den våren ja.  Men dette er akkurat etter meldinga så det er helt greit.

I går kveld lagde jeg Piroger med salat til kvelds og det har jeg faktisk aldri gjort før. Det var veldig godt og ganske praktisk. Gubben og jeg har forskjellig vi ikke tåler så da kunne jeg bare lage ulike. Og jammen fikk jeg merka dem også. he he   Vi var ikke så seine med å finne senga i går kveld heller og denne natta er jo tross alt en time kortere enn vanlig. Det er nemlig i natt vi har stilt oss inn på sommertid. Det er noe forbaska træl hvert år synes nå jeg . Men vi skal vel tilpasse oss resten av verden så da må det vel til . Men det er et styr med stilling av klokker og det tar litt tid før vi har landa den nye tiden.

Ute i verden er det mye fokus på pilotenes psykiske helse og det er jo viktig. Nå er det vel egentlig en realitet at det er flere gærninger i biltrafikken enn i lufta men det er klart t når et fly detter ned så er det ganske mange flere i det flyet enn i et par biler. Uansett er det fælt for dem det rammer tenker jeg.  Hva gubben og gamla i lien skal bruke dagen til er uvisst. Jeg antar vi tar dagen som den kommer. Jeg har ihvertfall lovet prinsessen at hun skal slippe gjørmebading og anna bading i dag . Vi får vel finne på noe inne. Jeg har en liten kjole som skal strikkes ferdig og en lydbok som skulle vært hørt ferdig også.  Og i morra er det jobb igjen .

Ingen kommentarer: