mandag, mai 18, 2015

Mandag

Mandag ettermiddag og vi er allerede over halvveis i mai ! Er det mulig  ! Foreløpig har det ihvertfall ikke kommet et snev av sommervarme men det begynner å bli skikkelig grønt i det minste.  17 mai var nok en kald fornøyelse de fleste steder i landet. På pur trass dro jeg på jobb i piratbukse og tøysko i dag . Hm.. kan vel være glad jeg har et varmt kontor kanskje . Ihvertfall var det is på alle rutene på bilen men da gadd jeg ikke gå inn igjen å skifte heller. Gubben min støvsuga bilen min sist uke og han venta nok på sommer for isskrapa mi hadde han gjemt så godt att. Men sola varmer den og innen jeg kom ned til Veggli var rutene fri for is.

Men jeg får vel heller skrive ned litt om de siste dagers hendelser. Torsdag morgen dro nemlig gubben og gamla hans på tur. Jeg hadde jo gledet meg, sånn i smug , men klok av skade trodde jeg ikke på noe som helst før vi satt i bilen og var nesten i Oslo. Jeg har nemlig ikke så veldig god erfaring med "turlivet" i dette galehuset her .  Men altså, klokka alv ni satt vi i bilen og susa nedover dalen . Været var ikke så værst heller. Ihvertfall var det såpass at det var solbrillevær når en kjørte bil. Det var to meget fornærma damer som parkerte seg tett bak bilen mens vi bar ut ting og tang som skulle med. De trodde vel knapt sine egne pelsører når de ble beordret inn og på plass . Fikk ikke bli med ! Det er uvanlig her i huset det . Men Ingunn kom opp til dem midt på dagen og selv om Dina furta intenst de første dagene så tror jeg de hadde det ganske så griet. Målet for turen var Trondheim og denne gangen kjørte vi en vei som for oss virker litt ve lang og tuklete. Men gubben ringte vegmeldingsentralen kvelden før vi dro og de sa at både Valdresfløya og Dovrefjell hadde snøføre og de anbefalte slett ikke å kjøre med annet enn piggdekk. I tillegg så mente de at veiene var så mye bedre hvis vi kjørte om Oslo at reisetiden skulle ikke bli lenger av den grunn. Men at Kjørelengden er lenger , ja det vet vi nå for vi har målt. Nemlig ! Men det er ikke vanskelig å se hvor veg-pengene i Norge i all hovedsak puttes. Fra Gardermoen og nordover mot Hamar er det fantastisk utbygging. Det bygges 4 felts vei i tillegg til at det også bygges dobbel ny skinnegang til høghastighetstog ! Og det er flott. Vi lå vel stort sett i 110 km/h hele strekningen. Og da går det jo unna da.
 Må bare si om bildet her at det var noe jeg røra sammen kvelden før vi dro. Synes de ble litt søte da...
 Gudskjelov var gubben sprek nok til å kjøre. Jeg hadde aldri klart det . Så mye biler og så fort ! Huttetu , nei det har jeg skjønt at 4 felt motorvei er ikke noe for meg. Passeringa igjennom Oslo har imidlertid blitt veldig grei. Man suser ned i jorda ved Skøyen omtrent og så er man såvidt opp i dagslys en gang før man suser videre godt under jorda og kommer igjen på andre siden av byen. Dett var dett. Ikke kan man kjøre feil heller . Vi hadde vel første stopp rett før man tar av mot Kongsvinger. Da måtte morrakaffen ut. Før vi kom så langt fikk vi melding fra Rendalen og henvisning til at vi nok burde kjøre Rendalen med en stopp på Helstad. Så vi plotta Helstad inn på GPS`n og susa videre nordover.

 Vi tok av før Hamar og kjørte til Elverum. Der har vi vært mange ganger før så det var litt kjente trakter det . Så tok vi riksvei 3 oppover Østerdalen. Forbi Rena og opover bar det . Da vi kom til Koppang svinga vi av og kjørte Rendalen videre. Der hadde ingen av oss vært før så det var spennende. Flott dal og ganske så likt Numedal på mange måter. Nå skjønner vi hva Gina har snakket om. På Helstad ble vi tatt godt imot og et par timer som vi hadde tenkt ble fort til tre og en halv ! Vi fikk deilig mat og koselig prat. Da går tiden fort. Før vi dro måtte vi også innom og hilse på oldemor . Veien videre gikk opp til 733 moh og der var det jammen litt snøfjon i lufta. Det var kaldt ! Vi kom innpå 3 igjen på Tynset og så kom vi inn på E6 ved Berkåk. Det spiste vi og så bar det rett til Trondheim. GPS er fine saker og vi kjørte rett til Ladeveien 4 A. Nå var vi ganske spente for vi gleda oss jo til å møte den lille frøkna og foreldrene hennes. Og hun er jo bare så nydelig !!! Og så liten ! Plutselig skjønte jeg at det er jammen lenge siden jeg har holdt en slik liten sak. Men hun er veldig rolig og virker tilfreds. Det var koselig å se foreldrenen hennes også selvfølgelig .  Vi var ganske slitne den kvelden så etter litt prat var det godt å få lagt seg.

 Fredag morgen fikk vi en liten Jenny inn i senga klokka 8 på morningen. Foreldrene gikk og la seg igjen mens vi kosa oss veldig men henne. Fikk virkelig studert dette lille mennesket skikkelig. Resten av dagen ble brukt til tur og litt handling og montering av kjøkkenbord og litt forskjellig. Mye Jenny ble det jo selvfølgelig. Bestefar var litt siten den dagen så han og Jenny fikk seg en lang middagshvil på sofaen også.

Lørdag var vi ute på tur på Ladestien . Ellers så ble det mye innekos og prat . Og Jenny ! Vi fikk vært både trillepike/gutt og fikk frisket opp gamle kunster som bleieskiftarbeider også.
Søndag morgen hadde de unge bestilt bord til oss på Nidelve hotell. Der møte vi også Ellen og så spiste vi en deilig 17 mai frokost. Jenny var utrolig søt og snill og sov seg igjennom hele seansen.

God mat og flott hotell. Etter det gikk vi noen gater opp i bye og så på barenetoget. Det var nok bittelitt lenger enn toget i Veggli kan du si. Mye lyd, mye flott korpsmusikk og MYE folk ! Vi klarte å få med oss et par timer før vi måtte komme oss på hjemveien. Det var litt stusselig å dra fra dem alle sammen og vi kjenner nok litt på at avstanden er stor men sånn er det bare og det får vi bare leve med.  Det var mye flagg som vaia overalt når vi susa sørover. Men været ble skikkelig dårlig. Da vi kom til Berkåk var det 4 grader og regn. Stusselige greier. Og vi skulle videre over fjellet. Ja vi valgte å kjøre 3 tilbake også. På Dovrefjell lå snøen i veien og det frista ikke på sommerdekk nei. Oppe på 733 moh snødde det også men det la seg ihvertfall ikke. Vi hadde en stopp på Alvdal. Der spiste vi middag mens vi så opp på Aukrustsenteret.

 Neste stopp var Elverum og etter det bar det straka veien hjem. Her venta det to hunder som ble omtrent fra seg av glede fordi mor og far endelig var hjemme igjen. Å ha hund er takknemlige greier. Og så var langhelgen og turen over. Jeg håper det ikke blir altfor lenge til vi ser dem igjen. Men heldigvis har vi facetime og internett.
Nå har jeg kommet hjem fra job og snart skal jeg ut med Luna på en liten tur. Så tenker jeg meg innom heimen til den lille damen. Fikk jo ikke vært med henne på 17 mai men fikk bilde og hun er jo like pen som hun pleier. Besøk hadde hun også så hun led nok ingen nød nei.
Siste post på programmet i dag er et møte i Rolag klokka 20. Og i morra er det også møte etter jobb. Så det er travelt. Jeg har begynt å tenke på hva jeg skal fylle fritiden min med når jeg slutter som menighetsrådsleder til høsten . Hm... finner  nok på noe lurt tenker jeg . Jeg skal ihvertfall bevege meg mer .
Noen bilder ble det jo på turen også. Det pleier jo det ....

Ingen kommentarer: