mandag, juni 15, 2015

Mandag

Det er mandag morgen. Over en uke har gått siden sist blogginnlegg og det er ikke fordi jeg er lat men mer fordi jeg rett og slett ikke har hatt tid. Det har vært en travel uke.
Jeg var fremdeles litt i Oslo og operamodus da jeg våknet mandag morgen. Men det var bare å nrette opp ermene og komme igang. Full fart på jobb. Det er mye som skjer og tempo er høyt de siste ukene på en skole. Etter jobb rakk jeg akkurat hjemom før jeg dro til fjells sammen med en gruppe kollegaer. Vi hadde sommeravslutning på hytta til lederen vår. Veldig koselig ! Fint vær og god mat og trivelig prat. Men i godt lag går tiden fort og det ble kveld før vi var hjemme igjen.

Tirsdag morgen var det også pent og sol. Egentlig så ble vel dette den fineste dagen denne uken. På jobben var det stor aktvitet bak skolen denne dagen. IP klassen har nemlig jobbet med ved produksjon. Et fantastisk flott prosjekt som i tillegg er matnyttig. Og så ivrige vedhuggere er det lenge siden jeg har sett !

 Etter jobb fikk vi faktisk til å grille middag ute før det skyet til og ble kaldt igjen. På kvelden hadde vi besøk av en arkeolog som ville komme og ta en titt i Steingardhaugen. Men han var nå egentlig like klok som de andre. Noen konklusjon om mysteriet ser det ikke ut til at vi noensinne får. Men veldig koselige folk og trivelig og lærerikt besøk ! Seint på kvelden var det en fantastisk fin himmel. Og det var akkurat som mom  skyene laget øyne som stirret strengt ned på oss over låvetaket.

Onsdag morgen var det grått og ca 10 grader. Surt var det . Det var også en travel dag på jobb og denne dagen slutta ikke jobben før jeg kom hjem ca kl. 19. Jeg dro nemlig rett fra jobb til Rødberg på et møte. Siste møtet på hybelhuset for i år. Det var en gjeng med elever som nok gleda seg til ferie nå.  Da jeg kom meg hjem igjen satte vi oss i bilen og dro til Kongsberg for å hente en liten feriegjest, Daisy. Hun skulle være hos oss en ukes tid mens folka hennes skulle til Trondheim. Ja de skulle jo ikke være der en uke da men de dro på fredag og kom hjem igjen seint seint i går kveld. Og seint ble det for oss også på onsdag . Men det var nå deilig å ha vært litt i "syden". I Kongsberg var det nemlig 7 varmegrader mer enn her hjemme. Brrrr.. det er kaldt på fjellet ja.
Torsdag var det eksamensdag på skolen. Mange som har tverrfaglige praktiske eksamner denne uken. Men jeg har enda ikke hørt om noen som strøk. Så jeg tror det har gått veldig bra ! Gubben skulle ha årsmøte og styremøte i veien denne kvelden  pog jeg venta besøk. Planen min er nemlig å male stua i sommer og da tre ngte jeg litt konsulenthjelp. Det fikk jeg og ikke nok med det, jeg fikk også en kjempekoselig kveld med mye minring og mye god prat oss bestemødre imellom !!

Så fredag morgen var jeg trøtt og sliten og det var godt det bar mot helg. Arbeidshelg ....
Fredag var det fint og sommerlig men her hjemme var det en kald vind fra fjellet. Etter jobb rakk jeg akkurat hjem for å skifte før jeg dro på sommerfest med jobben på Nore stasjon. Jeg ble ikke så innmari sein der for det orka jeg rett og slett ikke. Nore stasjon er et koselig sted men det er så mye akustikk at prating er en slitsom greie. Eller så er det det at så mange pedagoger på et sted kappes om å snakke høyest. Ikke vet jeg men jeg ble ihvertfall sliten. Jeg rakk akkurat å komme meg hjem og ta med to av de tre bikkjene opp på 1100 moh for en kveldstur innen det ble mørkt. Vi fikk med oss en fantastisk flott solnedgang bikkjene og jeg. Men med 4 små varmegrader og en kraftig kald vind var det ikke noen lang kveldstur nei. Men alle tre sov ihvertfall godt om natta etter en slik luftetur.
Jeg er ganske så plaga med pollen i år. Det er merkelig for i fjor kjente jeg ingenting mens i år går jeg bare her i svima. Føles som om jeg har feber hele tiden og hodet er tungt og fylt med bomull selv om jeg ikke er forkjøla.  Til høsten skal jeg ta en allergitest og så sørge for å få riktige medisiner.
Men nok om den skrale skrotten. Ingunn og Magnus dro til Trondheim denne fredagen og på kvelden fikk endelig tante Ingunn og superonkel Magnus treffe Jenny .

 På lørdag var det ingen bønn lenger. Huset måtte vaskes og ryddes. Jeg har ikke hat tid til det på en stund . Og det er jo helt selvforskyldt. Jeg har jo farta og drivi med mye annet enn det som en god husmor bør befatte seg med. Huff da.. Vel, lørdagen le altså en dag i vaskebøttas tegn. Og det er så deilig når det er gjort ! Fikk skifta på alt av senger , vaska masse klær, støvsuga i kriker og kroker (til og med i kjelleren) . Og det jeg egentlig lurer på er hvor i all verden all skitt og støv kommer fra ?? Hm.. men med to bikkjer er det vel kanskje ikke så rart likevel.
Mens jeg vaska dro gubben ned til Landrud og henta opp utemøblene våre. Nå skulle de på plass selv om sommeren ikke ser ut til å ville komme i år. Jeg har liten tro på at det blir deilige sovenetter ute på verandaen i år. I fjor sov jeg ute på sofaen flere netter jeg . Det ble ihvertfall litt sommer på verandaen i det minste da. Og jammen klarte jeg å få bakt brød også. Da vi endelig var ferdig lagde vi middag og så dro vi i burtsdag. Og da kom de nybakte brødene til nytte. Gaven til burtsdagsbarnet ble nemlig en kurv med to varme nybakte brød, et glass hjemmelaget plommesyltetøy, masse deilig ost og en bukett roser . Hva gir man en som har det hun trenger . Men den gaven falt skikkelig i smak ! Så nybakt brød er ikke å forakte det . Og så var det burtsdag med kaker og kaffe og sånn og koselig prat. Da vi kom hjem fikk vi oss en liten hundeluftetur innover fjellet før det ble mørkt også. Det vil si, det blir jo egentlig ikke helt mørkt nå da. Det er jho snart midtsommer jo !!

Søndag sov vi ganske lenge og da jeg sto opp så jeg at det ble en fin dag . Jeg spiste faktisk frokost på verandaen . Jeg og hakkespetten ! Ja og Daisy da. Det blåste kaldt men akkurat på morningen kom vinden fra en slik kant at verandaen var skjerma. Jeg skulle være kirkevert denne søndagen så jeg måtte plukke litt blomster og ordne meg og så var det bare å komme seg til kirke. Konfirmasjonssøndag . Masse folk og forventningsfulle ungdommer. Ble sikkert mange glade lommebøker denne dagen. Den nye kirketjeneren vår jobbet og ser ut til å klare seg godt. Moro å få jobbe sammen med han ihvertfall.  Etter kirken dro jeg ned på heimen til den lille damen. Hun har falt noen ganger nå og har vondt i ryggen sin. Hun blir ikke yngre og hun blir heller ikke mer med. Mye som slutter å funke etterhvert. Men så lenge hun kjenner oss og har glede av at vi er der er det greit. Vi fikk lest litt i det nye slektsheftet som Ingrid har laget også. Fy søren så flink hun har vært !!
Resten av dagen brukte jeg på en god fjelltur med bikkjene og ellers ble det ikke så mye mer. Jo forresten , jeg fikk nå satt opp mitt nye innsektshotell. Det skal bli veldig spennende å følge med der . Se om det slår seg til en humle eller en bie eller noe sånn. Blir det suksess kjøper jeg ett hotell til jeg . Utover kveld ble det mer og mer vind og så innmari kaldt. Jeg måtte ha noe på øra da jeg var på fjellet og. Og i dag tidlig var det is på rutene på bilen igjen. Det er nå ganske forbaska og !!

I dag skal elevene levere inn bøkene sine og da  får jeg en skikkelig bærejobb. Samma trafikken hver vår og hver høst. Men nesten verst om våren. Tungt for armene ihvertfall. Men så er det bare tre dager og så forsvinner alle disse elevene som dugg for solen . Noen kommer igjen til høsten da , men mange ser vi ikke igjen. Og de er liksom så våryre og glade og forvirra , akkurat som ungdommer skal være. Noe er drittlei skole og dem forstår jeg veldig godt. Jeg var slik sjøl. Det er nesten vondt at man da skal være nødt til å gå så mange år som de må før noen vil ta dem inn i en jobb.
I dag ble det middag på Vertshuset. En gang i blandt er det veldig deilig å bare sette seg ned og spise ! Etterpå var vi innom heimen for å se til den lille damen og ryggen er ganske vond i dag og. Så på onsdag blir det nok et lite legebesøk.

Og nå har akkurat mor, Luna og Daisy vært inn til bommen og hjem igjen. Nå blomstrer myrullen så fantastisk flott. Været er flott og det blåser kjempemasse. Måtte ha på ørevarmer i kveld og . men sola skinner i det minste. Det er ikke hverken snø eller regn.
Ute i verden er det mye som skjer. I helga var det prinsebryllup i Sverige og i dag har det jammen kommet kongelig barn også der borte. Her går det unna. Det er vel stor kontrast til drap og flyktninger. Men så spørs det da om vi ikke midt i hverdagen trenger vi vel litt glamor og.
Farmorrollen blir ikke akkurat utslitt. Vi merker godt at vi savner litt kontakt. Men sånn er det å bo så langt unna. Takk og pris for sosiale medier.
Men nå skal jeg gå og bake ut brøddeigen min. I morra kommer yndlingsdattera hjem og da skal hun få med seg nybakt brød ala mamma.

Ingen kommentarer: