onsdag, juli 01, 2015

Onsdag

Oi, oi, oi !! Her har det vært skrivetørke ! 14 hele dager, og vel så det , har det gått siden jeg sist satte meg til å oppsummere de siste dagers hendelse. Så nå er det vel mye å ta igjen da.  Jeg får skylde på travle dager med skoleavslutninger og sånt. Men vet egentlig ikke om det er noen unskyldning da. Skriving hadde jeg vel hatt tid til. Det er vel heller et spørsmål om prioritering det . Det som er kjempedumt med å la det gå så lenge er jo at en ikke husker en dritt . Jeg får visst også skaffe meg en legeattest på at langtidshukommelsen svikter . Det er visst så populært nå for tiden . Ihvertfall i politiske kretser. Men jeg husker da såpass at tirsdag 16 juni inneholdt masse bøker som ble levert inn og masse bøker som ble bært bort i hylla hvor den skal stå i hele sommer å vente på neste lærelystne elev.

 Hele denne uken jeg skriver om nå var egentlig kald. Noe regn var det også. Særlig på onsdag da vi hadde aktivitetsdag og skoleavslutning. Ja, selvfølgelig måtte været bli værst akkurat denne dage . Skulle bare mangle. Skoleavslutning er rart . Sånn er det hvert år. Uansett hvor irritert og oppgitt man kan ha vært. Elever over lærere og vise versa, akkurat denne kvelden er alle bare kjempeglade og blide.  Og bittelitt vedmodige også. En koselig kveld med alvor og moro og mye tilbakeblikk.

Torsdag var det halv plandag og så hadde alle ansatte sin avslutning på vertshuset . Mat , gaver og taler. Og MASSE kake.

 Koselig det og. Og vips, så forsvant alle lærerne som dugg for solen , mens vi andre samlet oss igjen på jobb på fredag morgen. En heller stille skole og minst like mye å gjøre. Rare greier. Fredag ettermiddag tikket det inn en melding fra Kongsbergfolket som inviterte på middag på Lampeland hotell. Kjempekoselig ! Men det var nok en baktanke for vi hadde jo hatt en liten hund på besøk i over en uke og nå skulle hun hjem til mor og far . Stor stats det også. Da helga kom var jeg faktisk veldig sliten og lørdagen tilbragte vi i  ganske ro.Det samme på søndag .
Ferdig snakka.

Mandag 22 juni hadde jeg fri. Nå når skolen er slutt jobber jeg nemlig bare 3 dager i uka. Det er veldig deilig egentlig . Nesten ferie i seg selv. Denne dagen dro jeg tidlig nedover til byen for jeg skulle på min årlige tannlegesjekk. Det var litt spennende for det var ny tannlege . Men han var snill og grwei han og som vanlig var det også null hull. Jeg har virkelig ikke lagt igjen mye penger hos tannlegen nei. Tror jeg har fylt ei tann de siste 20 åra. Fornøyd med det .  Mandag kveld tordnet det og var ganske så ustabilt vær. Men likevel kaldt som py !

Tirsdag morgen dro både gubben og jeg nedover til byen , igjen. Gubben skulle på sykehuset og jeg skulle klippe hår. Frisøren min er veldig fornøyd med mitt gråe hodet og det er jeg sant og si selv også. Er så innmari deilig å ikke har det der fargegreiene over seg .
Vi fikk oss en koselig og avslappende dag i byen vi. Noe klær fikk vi kjøpt oss også. Kosa oss skikkelig. Gubben har blodverdier som ikke er så innmari koselig men nå blir han fulgt opp tett også da. Det snakkes om en ny medisin men han er visst ikke syk nok ennå. Av alle idiotiske ting å si ble det også sagt. Så får vi bare vente å se da. Det tordnet og regnet litt denne dagen og så vi tok med oss bikkjene da vi dro nedover . De er så snille så. Tur i parken fikk de også. Skikkelig bybikkjer blei de.
Det ble nesten kveld før vi var oppover dalen igjen og utpå kveld brumma det litt torden både her og der.

Onsdag var det jobbdag . På kvelden starta jeg på malingjobb på soverommet i annen etasje.  En skulle jo tro at skråtak var enkele greier å male men prøv hvem som helst, det er et træl med sånne typer arbeidsstilling ! Første strøket kom på og gubben reiv skap. Torsdag var det kaldt og etter en dag på jobb malte jeg andre strøket i taket. Slutt på den dagen.
Fredag var det litt feiring og kakespising på jobb. Veldig koselig og slutte arbeidsuka slik. 26 juni er også burtsdagen til broder Per og derfor ble det også en litt rar dag. Jeg savner han masse !
Da jeg kom hjem grilla vi litt og så kom det besøk fra Hardanger. Astrid kom på sommerens første besøk. Hun er ei superdame og det er alltid stat når hun kommer. Lørdag dro vi på Matfestival i Rollag . Det var ikke så langvarige greia. Vi har ikke vært med å spist og sånn heller. Jeg har ikke så veldig sansen for masse rar mat og jeg synes det er dyrt. Men det er jo valg man tar . Etter en liten stund der dro vi opp til Rødberg og da vi kom hjem utpå dag stakk Astrid og jeg til fjells med Luna.

Kom oss opp på Høna. En flott tur i fint vær ! Og blir det like mye molter som det er bomster til blir det et kronår ! Resten av kvelden gikk til skravling om alt mulig . Astrid kommer fra nabogården der hvor min tippoldefar ble født. Han rodde derfra til Sandnes som 14 åring . Men han hadde med seg en som rodde båten heim igjen. Vi har nå prøvd å finne ut hvem han var han som rodde heim igjen ? Har aldri funnet navnet hans noe sted. Et spennende sommer mysterium . Jeg har en drøm om å dra til Astrid og se hvom han kom fra .
Søndagen kom med flott vær og vi spiste frokost ute faktisk . Da Astrid dro satte vi igang med litt nødvendig arbeid ute. Fikk plantet rabarbera, jordbær og gressløk i det som skal bli verdens minste kjøkkenhage. Gubben slo gress. Og utpå kveldinga dro vi ut til Haugen. Da kom regnet også. Det passet veldig bra når en nettopp har satt planter i jorda.
Mandag morgen var sola på plass igjen . Jeg skulle på jobb og halve dagen ble brukt på møte med kommunen på Rødberg. Utpå kveld fikk vi gjester fra Jæren. Det er godt det finnes trofaste folk som kommer år etter år ! Vi setter pris på det . Tirsdag hadde jeg fri og da tilbragte vi godt med tid nede på heimen hos den lille gamle damen. Jammen kjente hun igjen gjestene med en gang . Til og med selv om den mannlige delen var blitt litt tjukk som ho sa. Hun har ikke noen veldige sperrer på hva takt og tone er lenger . Men hun er nå herlig likevel.

Vi fikk en koselig dag sammen og nøt både grillmat , is, kaffe og prat til langt på kveld.
Og nå er det altså onsdag . Resten av uka skal jeg ha en dag jobb og en dag fri. Og så er det et tak som skal  males ferdig i kveld.
Mye bilder har det blitt og jeg får nå bare spy ut noen her og så får jeg prøve å skrive mer når det bare blir roligere dager og ferie.

Ingen kommentarer: