mandag, juni 08, 2015

Søndag

Det er seint søndag kveld. Jeg har kommet hjem fra en fantastisk koselig helg i Oslo sammen med yndlingsdattera !Men først av alt skal jeg si litt om uka som gikk. Kan jo være noe viktig å huske så det er best å få skrevet det ned da. Onsdag var en forblåst kald og fin dag . Jobb som vanlig på meg den dagen . På kvelden var det siste MR møtet før sommerferien.
Torsdag var det også vind men ganske så pent likevel. Denne dagen var det en nevø som har burtsdag . Akkurat den burtsdagen husker jeg faktisk også. Ikke dårlig det . På kvelden var vi en tur bort på andre siden av dalen og etterpå var vi en tur til fjells. Jeg skulle egentlig pakke litt men kom vel egentlig ikke igang. Det har straffa seg hele helga siden jeg ikke hadde fått med meg hverken sko eller klær som jeg burde.

Fredag kom som en kjølig og grå dag . Det ser liksom ikke ut til at denne sommeren skal komme i år. Jeg hadde en travel jobbdag. Først møte på Rødberg og så var det masse som skulle gjøres før jeg slutta klokka 14. Da bar det hjem før jeg stabla meg selv og bagen min i bilen og vendte nesa mot Oslo ! Ja i første omgang var det til Kongsberg da. Men ved 18 tiden sto vi ved resepsjonen på Thoen hotell Opera og var klar for kulturhelga vår !.
Da vi hadde innstallert oss på hotellet gikk vi ut for å finne et sted å spise. Nå er det slik at Østbanehallen er gjort om til et flott handle sted og ikke minst er det fylt opp med masse flotte spisesteder. Vi endte på et lite sted i annen etasje med god oversikt . Stedet het Opland og her  var det norske råvarer som rådet. Selv om alle kelnerene var enten italienske eller engelske og absolutt ingen av dem snakket norsk. Greit å ha med seg et ungt menneske da som fikser det meste på slike fremmedspråk. he he Uansett så hadde de nydelig mat og godt drikke også ! Vi satt der lenge og siden både Ingunn og jeg liker å se på folk og ikke minst lage tankespinn rundt hvordan folk passer til hverandre og hvordan folk passer til ulike jobber og sånn, ja så hadde vi det ganske så moro. En artig greie.

 På vei tilbake til hotellet så vi at operaen lå badet i kveldssol som var i ferd med å gå ned. Det måtte vi få med oss !Så vi nesten løp bort dit. Det ligger  bare et steinkast fra hotellet vi lå på så det var ikke langt å gå. Men vi forta oss likevel for sola forsvinner fort når kvelden kommer den .Det var masse folk der oppe som nøt sola og lekte med skygger .

 Og selvfølgelig klarte jeg å snuble på den hvite marmoren på vei opp til toppen. Snuble skikkelig. Ja, såpass at jeg faktisk lå langflat mens briller og anna løsøre spredte seg på marmoren. Dritflaut ! Og ja da det var selvfølgelig noen som så det . Sånn ca 200 stykker eller noe. Men jeg kom meg på beina, nesten like hel og godt hjulpet av dattera som plutselig skjønte at mor var blitt til gamlemor. he he  At jeg slo meg skikkelig skjønte jeg ikke før litt seinere. Men det kunne gått verre. Nå er det bare en forslått lilla albu og et vondt kne. Og solnedgangen fikk vi med oss !

Lørdag morgen sov vi lenge og så spiste vi en veldig god hotellfrokost før vi inntok Oslo City for litt kulturell shopping . Ja, kultur kan jo være så mangt. Shopping er også kultur, bestemte vi . Det ble noen poser med tilbake til hotellet, må innrømme det . Men bare ting man trengte. Det regnet så det spruta fra morningen men utover dag klarna det opp og sola kom også.   På hotellet skiftet vi og prøvde å gjøre oss litt fine for vi skulle jo i operaen. Ingunn hadde vært der før men jeg hadde bare vært såvidt innom døra og sett. Jeg gleda meg så ! Og det svarte til forventningene og vel så det !

Operahuset er like flott inni som uttapå ! Den store scenen er rett og slett ganske spektakulær ! Bygget på den måten den er . Og Operaen , den var så utrolig flott. Makan til stemmeprakt og makan til formidlingsevne. Det var rørende og utrolig flott !

2,5 timer bare raste avsted og da vi gikk ut for å spise middag etterpå var jeg nesten ikke til å snakke til for hodet var helt fullt av inntrykk. Det blir ikke siste gangen ! Kvelden brukte vi på en utepils i et litt kjølig Oslo før vi (som bokelskere pleier) trakk inn i hver vår gode stol med et glass rødvin og en god bok .

Søndag morgen var Oslo en solby og vi hadde planen klar. Vi skulle ha en museumsdag. Så etter frokost traska vi oppover KarlJohan og svinga inn Universitetsgata med første stopp på Kulturhistorisk museum. Målet for det besøket var at Ingunn skulle få se Tråenskatten. Den første guiden vi traff påsto at den skatten desverre ikke var utstilt lenger . Så vi ble litt lange i maska men tusla nå i vei og så på andre flotte gamle ting og. Så kom vi til skattalammeret og der lå jo skatten vi så etter ! Noe amputert var det for deler var utlånt til en annen utstilling som skulle ha tema smykker. Men, nå kan ihvertfall Ingunn si hun har sett den.

Det bør jo alle som kommer fra dalen kunne si !
Etter et par timer der strena vi videre rundt kvartalet og planen var så å bese nasjonalgalleriet. Der så vi at det akkurat hadde ankommet 4 busser med små japanesere . Det yra med folk og det frista ikke å gå inn. Så i stedet tok vi en pause på kaffistova på bondeheimen vi. Kjempekoselig ! Og etter litt tid var japanerne på vei ut og vi var på vei inn. Nasjonalgalleriet var vel verdt et besøk. Vi brukte to timer der og kosa oss skikkelig . Tror Ingunn og jeg er litt like på det planet der .

 Etterpå spiste vi lunsj på KarlJohan og da kom sommeren på besøk i tigerstaden. Etter å ha sjekka ut av hotellet og før vi gikk på toget satt vi faktisk ute og sola oss og det var full sommervarme . Deilig !


Litt kuslig og kaldt og komme hjem til fjellet men sånn er det nå bare.  Deilig å komme hjem også. Og ihvertfall når alle er glad for å se en ! Ja, Dina kanskje mest da... Vi fikk oss alle en skogstur før kvelden også. Ferske hjortespor oppe på jordet ble fulgt av ivrige neser .
Nå er det klart for en ny arbeidsuke og tenk nå er det snart bare en uke til skolen er slutt for dette året. Gud vet hvor tiden blir av ! Håper elevene ikke føler det slik også.
Det ble mange bilder i helga . Og det er deilig for da kan en liksom hale det ut litt likevel...

Ingen kommentarer: