lørdag, juli 04, 2015

Lørdag


Så er det lørdag morgen. Ute er det fremdeles et flott sommervær. Ja det er nesten så vi holder litt pusten for dette kan da vel ikke holde seg , eller ? Men det er herlig så lenge det varer . Ja, hvis man ikke får et skikkelig undergangsalderanfall da. I går var en slik dag . Når man våkner opp og bader i svette fra en setter første storetåa på golvet , ja da vet man vel egentlig at det blir "one of those days" og det er ikke moro ! Nå skulle man jo tro at siden kroppen produserer varme hele dagen så forbrenner den også litt fett. Men nei da, det er slett ikke slik det fungerer. Tvert imot ! Det kroppen egentlig bruker varme på er å produsere og LAGRE fettceller. Hadde hele prosessen hatt noen reell nytteverdi skulle jeg forstått det. Den nytteverdien kan ihvertfall ikke jeg se. Det er i slike stunder jeg fraviker prinsippet mitt om at gud er en kvinne og nesten begynner å tro det er en mann som sitter der oppe i en eller annen himmel og straffer jordens kvinner (og i særdeleshet meg) med hetetokter. Dette må da være bakgrunn for at store kunstnere alltid har malet helvete som et veldig varmt sted man helst ikke vil komme til. Vel, tro meg , jeg har vært der !

På slike dager er det bare å senke tempo, kle seg lett, ha tørkerull tilgjengelig og gi tydelige signaler til gubben om å ligge lavt , ikke fronte meninger og være enig i alt som blir sagt.  Det gikk bra. Jeg kom meg igjennom det . Ingen ble drept og ikke noe ble knust. Jo, nå lyver jeg faktisk litt. Jeg klarte nemlig å ødelegge brillene min. Og hvis jeg er helt ærlig tror jeg undergangsalderen har skylda for det og . Siste strøket på taket i annen etasje ble malt torsdag kveld. I går skulle jeg fjerne diverse plastikk og tape på vegger og gulv. Synet er så som så på en aldrende dame for tiden og jeg har en lei tendens til å putte brillene opp på hodet . Synet som en gang var dominert av næsynthet har nemlig gallopert avsted til å bli langsynt. Forstå det den som kan , jeg skjønner ingeting. Men altså brillene blir stappa opp på hodet når jeg driver med ting som er innen en meters radius. Det vet jeg nå er veldig lite smart når man driver under et skråtak. Jeg jobba nemlig ivei og svetten rant og da jeg skulle gripe fatt i en tørkerull for å stoppe de strie strømmer retta jeg meg fort opp, bang, i taket og der gikk den brilla. Jeg har et utall av billigbriller til 79 kr paret . Denne gangen hadde jeg selvfølgelig de ordentlige dyre brillene på hodet. Ja, og jeg glemte å tilføye på lista over ting som trigger hetetokter at stress er en viktig medvirkende årsak også. Ting går fort fra dårlig til verre da. Men drap skjedde i det minste ikke...

Til tross for alt dette ser jeg i dag "from a distanse" at jeg fikk nå gjort litt i går likevel. Jeg fikk i det minste begynt å fikse opp litt på rommet oppe, jeg var på kirkegården i Rollag sammen med svigermor og planta og vanna , drakk kaffe i Toen, baka brød og var på kjempekoselig besøk nedi Veggli i går kveld.
I dag har jeg så langt kommet meg i land uten å få de helt store utbrudd så jeg øyner et håp om at dagen blir kaldere og tørrere. Er jeg riktig heldig knuser jeg ingenting heller.  Foreløpig sitter jeg her alene med kaffekoppen min. Gubben og fanklubben hans har ikke starta dagen ennå de.
Soverommet vårt er det kaldeste rommet i huset og bikkjene vil helst bare være der hele dagen. Det får de ikke lov til da men de drar ihvertfall morgenstunden ut så langt de kan.
Plan for dagen i dag har jeg, men siden dagsplaner stort sett bare funker på jobb utbroderes ikke det her. En liten tur ned til den lille damen på heimen må det vel bli tid til også.
Ute i verden er det land som er i ferd med å gå konkurs. Hellas er kanskje ikke verdens beste sted for tiden . Her i Norge har helse og kroppshysteriet nådd nye høyder synes jeg når vi kan lese i avisene at foreldre tester små barn for allergier uten at det finnes symptomer på at barnet har noe slikt. I tillegg går man til allergisentre som har poppet opp her og der og som slett ikke har kompetanse på å stille slike diagnoser i det hele tatt. Huff !  Leste også i dagsavisen i går at unger helt ned i 8 års alder er bekymret for at de ikke har fin nok kropp. Slanking og skjønnhetsidealer er viktig for barn i småskolealder. Tror kanskje det norske folk bør ta et oppgjør med seg selv og flytte fokus vekk fra kroppshysteri og over på folkeskikk, medmennesklighet og selvtillitt. Vi er faktisk gode nok som vi er !! Og så er det noe med å ikke skrike før man virkelig kjenner vondt da. 
Verden, la dagen bli god !

Ingen kommentarer: