mandag, juli 06, 2015

Mandag

Det er mandag kveld. I dag har det vært et skikkelig møkkavær. totalt ulikt gårsdagen som var varm og varmere og enda varmere og full av sol. Men huff, nå begynte jeg litt i feil ende. Lørdag kveld var vi nemlig på andre siden av dalen og spiste deilig grillmat ! Det er også en tradisjon for vi har vært det i mange år nå. Og det er like deilig hver gang det . Og der borte var det akkurat pass temperatur og deilig skygge på en ellers veldig varm dag . En dag hvor vi fikk gjort ferdig rommet oppe. Nå står senga til den lille prinsessa klar og rommet er malt og reint og pynta. Vi gleder oss veldig til de kommen nå. Men det var en varm fornøyelse å pusse gulv, vaske og rydde den dagen. PUH!!
Søndagen gjorde vi egentlig ingenting annet enn å sitte under parasollen på verandaen og kope. Utpå dag fikk vi en telefon om at en gammel dame vi kjente godt hadde gått bort. Vi kommer aldri til å glemme henne og jeg har jo faktisk kjent henne hele mitt liv.

Det var kokkestreik i Lien denne dagen og derfor endte vi på vertshuset og spiste middag. Der traff vi nesten hele familien som kommer fra nabogarden. Det er kosleige folk og utrolig imponerende at en 97 åring sitter i solsteiken og drikker kaffe og koser seg . Eter det dro vi en tur til Uttakleiva . Og før vi tok helt kvelden dro Luna og jeg til fjells og ble oppspist av knott og mygg. Det var tydelig at det var stille før stormen. Men vi fikk oss nå en liten luftetur i det minste. Og noen bilder. Ja og så har jeg jo glemt en viktig ting og det er at nå har det flyttet inn noen i insektshotellet. I går var det full fart med en liten slags veps som ikke var en veps likevel. Og jammen var tre av hullene på mystisk vis mura igjen også. Jeg måtte selvfølgelig dokumentere med bilde og så måtte jeg spørre min gode barndomsvenninne som er superflink og biolog om hva som hadde flytta inn. Hun kobla på en ekspet på bier og da fikk vi bekrefta at det er en type murerbie som har funnet hotell Humla verdig et sommerbesøk. Veldig artig !

 I dag har det jo være regn og vind hele dagen og jeg ser ikke noe mer bygging i dag . I dag ja .  Vi våknet ved halv fire tiden i natt og da regna det slik at det var umulig å få sove. Ved halv åttetiden ga det seg litt og da sovna ihvertfall jeg igjen. Da jeg sto opp og var ut å lufta bikkja var lufta svart av knott. Det var rett og slett ikke mulig å være ute. Jeg dro på butikken og da jeg kom opp igjen var det nesten så sola tenkte å komme. Så vi åpna verandadøra og skulle liksom spise frokost i frisk luft. Det var en dårlig ide. Plutselig var også stua full av knott. Fyttikatta !

Resten av dagen har vi brukt sammen med en veldig koselig , kunnskapsrik og flink mann fra Viken skog. Det var en nyttig og informativ dag for å si det rett ut. Hverken gubben eller jeg er eksperter på skog. Det innrømmer vi tvert. Men nå har vi ihvertfall truffet en som skal hjelpe oss litt fremover og det er vi glade for. Og nå skal det hugges i Lien. Det blir også bra for nå skal vi få utsikt en helt annen vei enn vi er vant til. Gleder meg til det .  Etterhvert utover dag begynte det å blåse noe voldsomt. Det kom kastevinder som blåste overende det meste . Så nå ligger alt av sofaputer og parasoll inne på stuegulvet til tørk. Kan tro det er fint.
En annen veldig gledelig ting fikk vi beskjed om i dag tidlig. Den unge damen på Kongsberg har nemlig fått seg fast jobb ! Hurra for henne !  Vi er kjempestolte og kjempeglade for henne. Det var over hundre stykker om beinet til den jobben så dette skal hun være stolt av selv og.
I Trondheim er de på biljakt. Bilen deres er nesten for liten til vogn og barnebilsete. Og vi bare gleder oss til de kommer på fredag . Jenny vokser så fort og det skal  bli så utrolig godt å se dem alle sammen .
Noen bilder har det blitt denne helga også. Og i Hellas takket de i går egentlig nei til Europa. Det kan bli spennende .

Ingen kommentarer: