søndag, august 09, 2015

Søndag

Så var årets sommerferie over. Det er søndag morgen og jeg har de siste par dagene bedrevet "ståopptidlig-trening".Akkurat det der med å sove litt lenge er vel det eneste som har indikert at vi har hatt ferie i år. Bortsett fra det har det ikke vært så mye ferietendenser her i huset . Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har malt hver eneste dag i 3 uker ! Begynner å bli ganske forsynt av malekosten nå ja. Men nå er vi da også ganske så ferdig. Uka som har gått har jeg malt ferdig skroget til kjøkkeninnredningen. Det er langvarig prosess og mye pirk men det ble faktisk veldig bra . Det eneste er sokkelen som jeg er en smule skeptisk til. Men jeg satser på at den holder noen år til ihvertfall. Ved siden av malingsjobben inne har det hele uken vært mye som har skjedd i skogen rundt gården også. Skogen forsvinner. Det har blitt betraktelig lysere liksom. Og så har vi jo fått ny utsikt . Det ble ekstra fint nå når det har vært fullmånekvelder.

Nå er vi bare spent på om det blir enda mer vindfull enn det er. Det vil i såfall ikke være så bra. Men vi får ta det som det kommer. Tirsdag kom Ingunn og Magnus hjem fra Hellas. Brune , fine og uthvilte. Så på onsdag putta vi tre bikkjer i bilen utpå dag og så kjørte vi Daisy hjem til folka hennes. Vi hadde jo et ærend i byen da. Vi må jo ha oss noen nye møbler når vi har solgt de gamle . Så på en liten time hadde vi kjøpt oss sofa og  bord. Tror det blir fint og ihvertfall skal det bli godt for gubben å få seg en god sofa han kan bruke på dårlige dager. På Kongsberg var det mildt og fint. Jeg har knapt vært utenfor eiendomsgrensa denne sommeren men jeg har jo forstått at det har vært store forskjeller på vær og temperatur nedi dalen og her oppi fjellet . Onsdag begynte vi også å ta av alle skapdørene på kjøkkenet. Torsdag morgen gikk vi løs på dører og skuffer med kraftvask. Skura ned slik at de skulle være helt helt rene og slik at maliga ble litt rubba opp.

 Og på torsdag stabla vi alt i bilen og for avsted over fjell og dal med dem. Borti Tuddal dumpa vi dem hos en som driver et snekkerverksted. Her skal de nå pusses opp og så skal de få ny farge og nye håndtak før vi henter dem igjen. Det gleder jeg meg veldig til. ! Vi har også bestilt oss et møbel til kjøkkenet som vi håper vi får til fra samme snekkeren. Så det ble visst årets ferietur det der. Tre timers biltur til Tuddal og heim igjen. Ja ja , det kunne vært verre. For noen år siden var vi en tur til Liertoppen og kjøpte ny do . he he vi er visst ikke så gode på feier vi.
Midt oppi alt dette var det jo LS på Lesja. Og da er web-tv og fjernsyn fine greier. Så mellom malestrøk og vask har vi fått med oss mye av det som skjedde der. Det er jo moro da !

Fredag gikk også med til maling men nå begynte det å nærme seg slutt. Vi tok frem oppvaskmaskin, konfyr og hele sokkelen på innredningen . Og noen ganger så er det lurt å ta en skikkelig sjau ja det er sikkert. Nå er det ihvertfall gullende reint overalt !!
I går kom siste strøket på på sokkelen og i dag tror jeg faktisk ikke jeg skal åpne et malingspann. I går var været riktig deilig og vi var både til fjells og vi hadde litt koselig besøk.
I dag er det grått og kaldt. Ja, jeg spiste frokosten min ute under et pledd men det var mest i trass og nå måtte jeg trekke inn igjen. Nei, sommer kan vi ikke si det er .  Fredag var det ganske så fint og jeg var en tur ned på heimen til den lille damen. Fikk jammen lura henne ut i hagen og på "Bær-slang" også. Mor har alltid vært glad i bær og hun har laget de mest finurlige kombinasjonssyltetøyer opp igjennom åra. Kreativ sylting kan vi vel kalle noe av det . Så damen kan bær !

Og i morra er det jobb igjen. Full fart . Det er mye annet som skjer disse høstukene også så jeg regner ikke med at ting roer seg før uti oktober i år heller. Men så får man i det minste ikke tid til å kjede seg . I ettermiddag har jeg en avtale med se om en liten blåbærtur. Jeg håper jo jeg skal få plukket litt bær men oppi her haster det slett ikke for i år er det seint.  Jeg plukka 5 multer langs Votnedalsveien i går og det er vel det det blir med multer i år.

 Mye av soppstedene mine ligger i år under metern med kvist men sånn er det bare. Så får jeg leite og finne andre steder da. Soppen har heller ikke kommet her ennå. Det er for kaldt rett og slett. Lyngen er imidlertid helt på sitt fineste akkurat nå. Jeg er glad jeg ikke har kjøpt stort blomster i år for de har det ikke blitt noe greie på.
Men sånn ble altså sommeren i år.  ofaen vi kjøpte var det 8 uker leveringstid på så vi har lenge igjen før vi har alt i orden her . Gulvet vet vi ikke når vi får slipt og kjøkkenet blir nok i Telemark i et par uker . Så selv om vi koser oss med lyse vegger og tar har vi langt igjen før vi har alt på plass. Men innen jul blir det nok bra. Håper jeg ....

Ingen kommentarer: