torsdag, august 20, 2015

Torsdag

Så var vi igang igjen ! I går starta skolen og nå er det ca 140 ungdommer som skal svette seg igjennom et nytt år med lekser, gleder, sinne, lek og alvor.  Vi som skal jobbe med dem og som står og observere på sidelinjen ser hvordan de utvikles, sliter,vokser og blir flotte mennesker ! Og siden jeg da plutselig fikk i tankene et dikt jeg skrev for noen år tilbake skal jeg nå hoppe i det og faktisk legge det ut på slutten her . Huff skummelt !
Men jeg får vel prøve å være litt strukturert i de siste ukers hendelser først. Mandag 10 august var det full rulle. Det var ikke snakk om å sove den natta selvfølgelig. Jeg tror kanskje jeg er litt barnslig på den måten for når jeg har en spennende og travel dag forran meg er søvn vanskelig. Jeg våkner som regel og blir liggende og jobbe oppi hodet med alt som skal skje og alt som skal gjøres. Vil jo gjerne ha det på best mulig måte. Og en travel dag ble det . Denne dagen skulle alle brev til de nye elevene ut. Og samtidig var det jo veldig koselig å treffe igjen alle kollegaer også.

I oppussingsbransjen gikk det denne uken på småflikking med maling hist og her . Og så måtte vi klargjøre for pussing av gulv og henting av kjøkken. Så hver eneste kveld gikk med til jobb, jobb, jobb... Begynte vel egentlig å bli litt lei. Men tur med Luna fikk jeg til. Jeg har vært ute å kikka etter kantareller et par kvelder og vi har hatt en runde i Kjørkjebygde også.
Tirsdag var jeg i begravelse midt på dagen . Da var jeg faktisk ganske fornøyd med meg selv siden jeg husket både paraply og gode sko. Kryss i taket !
Onsdag var det jobb og den dagen var det grisekaldt på morningen. Brrr !!

 Siden det har vært dårlig med kokemuligheter i Lien har det blitt mye grillmat kan man si...
Torsdag jobba jeg på biblioteket og kom et lite stykke videre der . Det var jammen litt å ta tak i der også. Fredag kom alle lærerne. De har nemlig mange uker de avspaserer de så de har liksom litt lenger ferie enn oss andre. Men denne dagen var det altså fullt innrykk ! Da er det plutselig liv i skolen igjen. Prat i gangene og renn i trappa. Koselig det ! Jeg slutta tidlig denne dagen for jeg skulle til Kongsberg for å klippe meg. Jeg fikk også handla inn nye gardinstenger og brødboks og noe annet småplukk også. Å ja, selvfølgelig , holdt på å glemme det viktigste, nemlig håndtak til skapdørene. Gubben hadde vært bort og henta hjem alle skapdørene denne dagen. Og vi er så fornøyde !!!
Dette blir kjempebra ! Ingunn ble med hjem til Veggli og hun var hjemme på ferie en hel helg . Hun begynte på jobb igjen på mandag . To måneder nå så er hun i ny fast stilling og det er vi glad for .
Lørdag var jeg egentlig trippelbooket og det går jo aldri bra. Så jeg endte opp med å måtte avlyse Fentetrøkket. Jeg måtte prioritere kirkens stand på Vegglidagen og på kvelden var jeg på klassefest. Gubben hadde en dag hvor alt gikk skeis men sånn er det bare i blandt. Et knust bord og en ødelagt framskjerm er nå bare verdslige ting . he he

Jeg hadde en koselig kveld med gamle klassekamerater og en 78 år gammel klasseforstander som vel er sprekere enn de fleste av oss. Jeg kom opp igjen til Veggli akkurat i tide om natta til å hente Ingunn som var på bygdefest. Der var det mye folk og det er bra ! Jeg fikk meg en ansiktsmaling den dagen også , eller "stæsj i trynet" som gubben kalte det .


 Søndagen må det innrømmes at vi nok sløva litt men vi fikk oss da en tur ned på heimen til den lille damen i det minste. For en stund tilbake tok jeg med meg armbåndsuret hennes fordi det hadde stoppet. I stedet fikk hun låne min klokke. Dette skapte mye bry fordi hun slett ikke husket hvem og hva og hvordan . Men da klokken kom til reparatør viste det seg at den ikke kunne fikses og vi kjøpte derfor en akkurat maken ny. Ingunn og jeg bestemt oss for å ikke forklare det så mye og sa bare at her er klokka di. Men da fikk vi svar på tiltale for den lille damen så godt at dette ikke kunne være hennes da hennes klokke var da slett ikke så blank og fin som denne nei. Moralen er, prøv ikke å lure en gammel rev nei !
Mandag var det jobb og på kvelden tømte gubben og jeg stue og kjøkken helt for på tirsdag skulle det pusses gulv. En skikkelig sjauejobb . Så nå står komfyr og oppvaskmaskin på verandaen og resten er stabla rundt omkring i huset . Det ser ikke ut !!!!!

Tirsdag kom pussemannen og da jeg kom hjem fra jobb var det et nydelig hvitt og fint furugulv som lyste mot meg . Noe så flott. Men jammen var det så slitt mange steder at han fikk ikke pusset det så godt som han ville. På kvelden la jeg på første strøk med en blanding av olje og voks som vi har blitt anbefalt å bruke. Fytti katta for en jobb ! Gubben hadde en dårlig dag og trakk inn i hula si tidlig . Den oljeduppa lukta så sterkt at hele huset sto med pik åpne vinduer hele natta. Sånt blir det lite soving av. Jeg frøys meg igjennom nattetimene. Huttetu. Og ikke tørka det fort heller når natta er kald og rå.  Da jeg dro på jobb syntes jeg gulvet var mørkt og trått så jeg ble litt skeptisk ja.  Men da jeg kom hjem fra jobb så det adskillig bedre ut. Og etter et tynt annetstrøk i går kveld ble det riktig så bra egentlig . Og tenk nå er vi snart i mål.

 I kveld skal jeg male listene på kjøkkenet og så har jeg litt flikking på steder som gulvpussemaskina har vært innpå. Jeg håper å få pussa vinduene også i kveld.  Når dette er gjort og gulvet har fått stå i fred til i morra , ja da kan vi faktisk begynne å sette inn ting etterhvert. Vi har bestilt litt bærehjelp av de unge i Kongsberg i helga. Jeg gleder meg ! Og nå er det faktisk snart bare igjen å bytte inngangsdør og verandadør, få på ny benkeplate på kjøkkenet og å få inn "Øya" vi har bestilt til kjøkkenet så kan vi bare kose oss. Det blir bra. Og jeg gleder meg noe så innmari til å bake brød igjen !!

TV har vi ikke sett den siste uken for den er koblet fra og satt vekk. Nå drar den vel til Trondheim etterhvert for hos oss kommer det en ny vegg-tv. Men det betyr også at jeg har fulgt lite med på nyheter og slikt. Men verden har nå bestått og har sikkert gått sin skjeve gang uten at jeg har behøvd å bry meg med det . I går kveld tok jeg med meg bikkjene og gikk innover Nordmannsslepa på tur. Så ikke kantareller der heller og kan vel telle på ei hånd de moltene jeg så også. Men en fin luftetur i skogen i solnedgang ble det .

 Når bare vi har kommet i orden håper jeg på en lang fin høst slik at jeg kan finne tid til en fjelltur eller to. Det skal bli deilig det !

Hm... så var det dette diktet da.. Jeg vet ikke hvorfor jeg tenkte så på det akkurat ved skolestart i går men det har kanskje noe med at det er en del av ungdomslivet det å være udødelig, usårbar og fri. Men så vet jo en gammel dame som meg at sånne bobler brister lett da....



Ingen kommentarer: