mandag, september 14, 2015

Mandag

Det er mandag og det er valgdag. 4 år siden sist og mange er nok totalt utslitte av å prøve etter beste evne å overbevise alle om at akkurat deres politikk er det beste for hele verden.  Her i huset tar vi et meste rundt valg med knusende ro. Vi har vært med på det før og ser vel egentlig ingen store saker som skulle gjøre noen forskjell nå. Jo forresten , et par saker er det vel men de skal jeg skrive om litt til slutt og jeg er redd det er saker som politikerne desverre knapt har hørt om.  Akkurat nå sitter jeg ved "øya" mi på mitt aldeles nyoppussa kjøkken og skriver. Vi er ikke helt i mål men det nærmer seg og jeg er ihvertfall kjempefornøyd !! Ute pøser regnet ned og det er en skikkelig grå og trist dag . Sist jeg skrev var for over en uke siden og hukommelsen min husker nok ikke alt som har skjedd men jeg får ta med noe da. Fredag kveld fikk vi koselig besøk fra Rendalen. Den helga var det tradisjonelle ungdomsstevnet i skyting og siden Gunhild skulle skyte fikk vi altså besøk. Det er så trivelige folk at det er bare en fryd. Og så fikk vi jammen vært på skyting en hel dag vi også og det er stas !!
Lørdag var en regnfull dag og da gjestene våre var dratt reiste vi bort til svigervenninna i burtsdag .
Søndag var været flott og vi tok livet med ro. En liten skogstur i nærområdet rundt Landrud ble det . Kikka etter sopp på de vanlige stedene men fant lite.
Mandag var en is-kald morgen. Jeg skrapa is på bilen før jeg dro på jobb ved 07 tiden faktisk. På jobb var hele denne uka kjempetravel. Men så går dagene fort da. På kveldstid klarte jeg å komme i land med tre par sokker denne uken . Men nå er jeg da også ganske fornøyd og må ha en sokkepause tror jeg .

Tirsdag og onsdag var det finere vær og ganske så varmt faktisk. Men at høsten er i full anmarsj er det ingen tvil om .
Torsdag ble det arrangert Trafikksikkerhetsdag på skolen. Dette er et årlig arrangement og det er trafikksikkerhetsrådet i kommunen som arrangerer. Ungdommer flest er veldig udødelige i eget hode og det er ikke alltid formaninger biter. Men denne gangen var det med en fra egen kommune som fortalte om hvordan det hadde vært å miste sin sønn i bilulykke. Hva det gjorde med familien og med han. En voksen mann som de fleste kjente som sto å gråt mens han fortalte , det tror jeg gikk inn hos hele gjengen. Det er nok hard kost men det må kanskje til.

Denne dagen fikk jeg en bøtte med plommer så kvelden gikk med til å koke plommesyltetøy. Ja og så fikk jeg meg en liten fjelltur med Luna da. Og nå er det høst i fjellet altså. Utrolig vakkert er det .
Fredag dro gubben til Tuddal for å hente hjem den lenge omtalte og høyt savnede "øya" til kjøkkene !Endelig skulle jeg få arbeidsplass på kjøkkenet. Og vi har fått oss en frokosbenk også. Og vi er veldig fornøyde ! Bortsett fra at vi skal få en ny sokkel fordi denne er 4 cm lavere enn vi ønsket. Men det er en bagatell som vi fikser denne uka.  Dette er skikkelig håndverk og passer perfekt til resten av kjøkkenet. Tre gode skap og en skufferekke skal blir godt det og. På kvelden kom IKEA ekspressen med varer vi hadde bestilt og på lørdags morgen skrudde jeg sammen stoler før vi spiste frokost !

Gubben fikk plutselig lyst til å skyte prøva og dro på skytebanen mens jeg fortsatte å skru og fikk på plass avlastningshylla som også skal stå på kjøkkenet. Nå har jeg endelig plass til kokebøkene mine.
Resten av den dagen susa vi nå på . Var en tur på andre siden av dalen  og ellers var det ro og fred og strikketøy. Vi fikk forresten vite at en gammel jaktkamerat og grunneiernabo var død den dagen og for gubben var det ganske så tungt . Han var en mann som var helty alene men det var ihvertfall et helt jaktlag som sørga denne lørdagskvelden . Så glemt blir han ikke.
Og så var det søndag i går da. Jeg dro på valglokalet sånn midt på dagen og hadde noe opplæring før vi åpna dørene . Og i går hadde vi mange innom. Alle pratinga i media og ellers har nok funka for vi har aldri opplevd slik oppslutning rundt valg til bispedømmeråd før. Det er spesielt.
Det ble seint før jeg kom meg hjem og det har vært dårlig med søvn i natt. SÅnn er det her i huset iblandt. Men nå er jeg i farta igjen og snart skal jeg dra for en ny dag på valglokalet. Dette er min siste innspurt før jeg gir meg etter 10 år som menighetsrådsleder . Mange hyggelige tilbakemeldinger fikk jeg i går og det setter jeg pris på. Men nå får jeg finne på andre ting.
Og nå skal jeg skrive om det som de siste dager har irritert meg masse og som jeg skulle ønske politikerne hadde snakket om . Men det er nok ikke noe som drar stemmer akkurat.
På Vegglitunet bor det mange gamle flotte mennesker. Når hele tunet ble bygget var det mye arbeid og en stor "kamp" politisk for å få bygget servicebygget sliik det er i dag . Det skulle være et bygg for biblioteket. ( og biblioteket ble flyttet dit for å ha en større tilgjengelighet til ALLE) , frisør og en stue med kjøkken som de gamle og andre i kommunen kunne bruke til burtsdager, lagsmøter og andre tilstelninger. Menighetene har foreksempel hatt grautmesse for de gamle der hvert år i 8 år nå !! Med stor suksess!
Inventaret er gaver som folk har gitt. Det ble også søkt om og innvilget 70 000 fra Valle fondet og det er øremerket tiltak for de gamle.  Nå har plutselig noen (ingen vet vel hvem for noe vedtak politisk har ikke jeg funnet ihvertfall), men noen har altså bestemt at Vegglitunet skal få endret status og skal brukes som dagsenter for psykiatrien. HALLO !!!!! Den gamle brannstasjonen hvor senteret har ligget skal kommunen  selge. Jeg antar at det blir sikkert et bilverksted eller noe. Det er det vel egentliga allerede i kjelleren der .  Men , de gamle ofres altså på økonimiens alter nok en gang. Denne avgjørelsen tar fra dem tirsdagssamlinga med vaffelservering og så skal de visst fortsette med fredagslunsjen i en eller annen form.  I tillegg  kan vi ikke lenger ha messer der og det finnes heller ikke lenger noe sted i Veggli man kan leie for en burtsdag eller lignenede og hvor det er handicaptilgang . Da er Vertshuset eneste alternativ og dit kan ikke beboerne på Vegglitunet gå tørrskodd.  Jeg er faktisk rasende på alles vegne ! Og det er allerede iverksatt. Det ser vi som bruker lokalet i helga.. Jeg forstår ikke at dette ikke er snakket om jeg . Hvordan kan man drive valgkamp med eldreomsorg som kampsak under slike forhold da. ? Om det er sant vet jeg ikke men det ble også fortalt at de nå skal krympe inn kapasiteten på Bygdeheimen fordi de gamle skal få lov å bo hjemme og få den hjelpen de trenger der . GALSKAP sier nå jeg . Vet de unge menneskene som styrer og steller hvor ensomt og utrygt det er for et gammelt menneske som helsa begynner å skrante på. Og det gjør den når man blir eldre ! Og som sitter i sin trygge heim ja, men helt alene bortsett fra de to tre gangene snille damer fra hjemmesykepleien er innom. Det er ikke nok ! Samfunnsøkonomisk er det også helt på trynet fordi det er nok mange damer og menn i 50-60 åra som vil slite seg helt ut på å ta vare på sine gamle . Dårlig samvittighet og arbeidspress. Har prøvd det ja.  Jeg ser ikke akkurat lyst på alderdommen min akkurat nå jeg . Og jeg er ihvertfall ikke sikker på om jeg vil ha den i Rollag kommune.  Puh ! Der var det ihvertfall sagt.  Det snakkes også om at biblioteket skal flyttes opp igjen til skolen. For en teit ide ! Det trodde jeg var en kjent sak at man flytter bibliotekene vekk fra skolene nettopp for å gi hele befolkningen et godt tilbud. Terskelen for å trå inn i et skoleområde på dagtid er nemlig høy for de fleste.  Skolene har sine egne skolebibliotek og utover det kan skolebarn gå ! Og hvorfor har ingen fått høre om dette ? Hvordan kan slike store omrokkeringer settes iverk uten politiske vedtak ? Eller er det et vedtak på delegering til administrative tiltak i bunn her.  Jeg vet de gamle beboerne har fått brev men det er tross alt den mest svake og sårbare gruppen vi har . Det sitter mange triste (og sinte) på Vegglitunet nå.
Men det var altså dagens lille tordentale og jeg tar gjerne fler. I det ene øyeblikket satser man på Veggli sentrum og i det neste raserer man noe som allerede fungerer godt. Og hvorfor kan ikke dagsenteret flyttes til Møteplassen ? Ble ikke den støttet med midler fra psykiatrien tro ?..
Men , jeg antar at når vervet som menighetsrådsleder nå er over vil jeg få god tid til å klage høylydt på slike urettferdigheter som vil dukke opp he he .
Men nå må jeg komme meg avsted. Ha godt valg alle sammen. Ja og husk å stemme da !!

Ingen kommentarer: