torsdag, september 03, 2015

Torsdag

En og en halv uke har gått siden jeg sist var innpå denne bloggen min. Vi har også hoppa fra en sommermåned til en høstmåned og dermed er vel sommeren offisielt forbi og historie for denne gang. Det er forsåvidt ganske så greit for så ionnmari mye sommer har det jo ikke vært i år likevel. Høsten kan være en utrolig vakker og fin årstid. Men så var det denne september da... Jeg er ikke så innmari glad i september akkurat og pleier derfor legge humøret igjen i august for så å finne det igjen i oktober. September bærer med seg litt for mye vondt.

Men nok om det . Verden står slett ikke stille og dagene går som en røyk om det er sånn eller slik. Forrige uke starta slik ; Mandag var jeg på jobb og gubben jobba med sitt . Utpå dag dro han til Rjukan og kjøpte ny komfyr og mens han var på vei hjemover dro jeg hjem for å lage middag . Denne dagen hadde jeg bestemt meg for å lage kremet spinatsuppe. Det er nemlig veldig veldig godt ! Men, så var det det da at man hadde jo ikke komfyr. Så jeg fyra opp gassblusset ved grillen og begynte å koke. Og plutselig dundra det torden og det blåste og regna aldeles på tvers ! Fytti katta for et vær !Men suppa ble kokt og smakte godt likevel selv om både jeg og gulvet ble kliss vått. Gubben kom hjem til deilig suppe han . Komfyren ble montert på tirsdag og dette var en komfyr som faktisk passa mye bedre enn den gamle . Hurra !!

Tirsdag regna det i store mengder . Vanlig dag på jobb og på kvelden fikk vi koselig besøk fra Nattestad. Jeg har fått sokkestrikkedilla innimellom hekle dilla så det ble jammen en sokk denne kvelden og . Nå har det blitt noen fine par og jeg begynner å få dreisen på det der om jeg må si det selv.
Onsdag var det jobb og jobb og etter jobb var jeg på møte på Messa. Det er et merkelig år i år for det er lite hybelboere men like mange elever . Men bussene er overfylte så de fleste kjører vel til og fra.
Etter jeg kom hjem dro vi over på andre siden av dalen og spiste burtsdagskake pog feira en burtsdagsmann. Koselig det !
Torsdag dro jeg på jobb i regnvær mens gubben dro på sykehuset på kontroll. Og det var visst jammen på tiden for det vi hadde frykta hadde også skjedd. Dårlig med plater og dårlig med nøytrofile. Ja ja . på`n igjen.  Vi satt egentlig å deppa litt over det da det midt i en voldsom regnbyge dukka opp to politikere på valkampturne med sykkel. Det står respekt av å sykle Ligrenda i finvær og enda mer når regnet pøsa ned og lyn og torden slo. Vi fikk dem inn i varmen og det ble en koselig lang prat mellom nye og gamle politikere. Tror begge parter satte pris på det .
Torsdag var også dagen da den lille damen på heimen fikk seg ny hybel. Hun flytta fra grønn til rød avdeling og fikk seg ny hybel med haveutsikt. Det var hun fornøyd med selv om det visstnok var slitsomt å flytte. Hun var også litt oppgitt over dattera(men litt usikker på hvem av dem det var ) som måtte ut og finne en stor stein å bruke som hammer for å få hengt opp bildene på veggene i det nye bostedet. Bilder må man nemlig ha !
Fredag var sola kommet frem igjen og Jeg var som vanlig på plass på jobb i halv åtte tiden . Hadde store ambisjoner for dagen men det gikk vel ikke helt som planlagt akkurat det . Denne dagen var jeg helt mutt alene på jobben faktisk. Hele personalet dro på personalseminar i Bergen. Og var brote fra fredag til søndag . Jeg valgte å ikke bli med.  Av ulike årsaker. Nok om det .
Lørdag tok vi livet veldig med ro og vi hadde noe besøk. Det første store sokkeparet ble ferdig og neste på gang. Og så fikk jeg sydd sammen mye av lappeteppet også. Utpå dag rydda jeg godt i gangen og på søndag formiddag starta jeg med takvask og veggevask og alt som var i rommet vask også. Her skal jeg si julevasken er tidlig unnagjort i år ! Deilig !Så innen dagen var omme var jeg i mål og en deilig duft av grønnsåpe satt i veggene. he he
Gubben hadde sett ingen god helg og han syntes nok kjerringa slang vel mye med vaskefilla rundt ørene på han . Utpå dag kom det innom en snill god venninne som ville ønske lykke til med prøva på mandag . Utrolig godt med slike folk !
Mandag hadde jeg tatt meg fri for å være med gubben på sykehuset . Han skulle inn til ny beinmargsbiopsi og prøve. Dette har han tatt noen ganger før også og siden han gruet seg veldig har jeg jo skjønt at dette er IKKE noe godt ! Da kan det være greit å være to. Og denne gangen fikk jeg faktisk lov til å være med også. Jeg kan vel si det slik, jeg er glad det ikke var meg ! Huttetu.

Men vi kom oss nå igjennom det og. Etter prøva ble vi bedt om å holde oss i ro på undersøkelsesrommet og vente til legen kom tilbake. Det var bare det at det kom jo ikke noen lege. Vi trodde vi venta på prøveresultater så vi satt nå ganske så tålmodig der. Ja, gubben som litt i senga si og jeg strikka faktisk en sokk ! Etter to timer begynte vi å lure litt og da tre timer var gått gikk vi ut i ekspedisjonen og etterlyste legen. Da var poliklinisk stengt og lyset var slokket. Legen var i møte så det gikk enda en halv time før hun dukket opp. Da innrømmet hun å ha glemt oss "litt" som hun sa. Vi kommenterte det ikke og det gikk enda tre kvarter før vi kom oss ut av hennes kontor. Men vi syntes jo det var litt rart. Uansett så var vi dritslitne av hele greia da vi dro hjem. Og gubben måtte krype til korset og begynne med små gule medisinpiller igjen. ÆSJ !!

Tirsdag var det full fart på jobb og selv om jeg jobba som en helt og sprang hele dagen fikk jeg slett ikke gjort det jeg skulle. Merkelig ! Gubben spiste de små gule og dro i trass bort på skytebanen og skaut 15 skudd til prøva. Til tross for mine forsiktige protester. Men jeg liker jo at han trasser litt og sa. På kvelden var det ikke mye futt og fart i slitne kropper og det ble bundingen og TVn for min del. 
Onsdag skulle gubben egentlig vært innlagt på Drammen sykehus men det fikk han slett ikke lov til. Når man har dårlig imunforsvar og prøvene er lave er sykehus det farligste stedet man kan være nemlig . Så den innleggelsen er utsatt på ubestemt tid. Det regnet og regnet noe voldsomt denne dagen og det ble plutselig mye oppslag om flom og kjellere fulle av vann og kloakk. Slike dager er det forsåvidt greit å bu oppi lia. Blir det flom hos oss er det på tide å bygge en ark !
Men inne på fjellet gikk løker og myrer over sine bredder og vann fant veier det slett ikke skulle. Gubben kjørte rundt og instruerte gravemaskiner og folk og jammen fikk de fort kontroll på elendigheten. Jeg var på jobb og så på et møte på Rødberg før jeg dro rett på et nytt møte i Rollag. Maratondagen slutta ikke før halv ti i går kveld. Det er godt det ikke er slik hver dag .
I natt har det regnet noe så voldsomt at en kunne nesten bli redd. Det var nesten slik at det var vanskelig å sovne. Utrivelig rett og slett. Og da jeg dro på jobb var lågen skremmende stor.
Men nå skal det visst gi seg så da er det vel over for denne gang. Det som er fint er at nå kommer nok soppen ! Jeg plukket en liten pose på søndag kveld og det er like gøy i år som før. Stor stas når en finner de gule gullklumpene under gress og mose i skogen. Skikkelig skattejakt rett og slett.
Ute i verden er nyhetsbildet fylt av mye verre ting enn vår bekymring for litt mye vann i bekker og elver. Det dør barn og voksne i flyktningekø hver eneste dag. Desperate mennesker som kun ønsker ro og fred for seg og sine. Nå må snart verden stoppe opp og tenke seg om . Dette må vi gjøre sammen . Det er valgkamp i tv og radio og alt disse politikerne gjør er å kaste dritt og skyulde på hverandre. Slutt, slutt, slutt sier jeg . Gidder ikke høre på dere lenger ! Bruk tiden på noe annet . Det finnes så mye viktigere ting. Bildet av den lille 3-åringen som ligge død i vannkanten vil ihvertfall for evig og alltid være klistra til hjernebarken min. Tenk hvis det hadde vært en av mine.....

Ingen kommentarer: