torsdag, september 17, 2015

Torsdag

Det er torsdag ettermiddag . Uværet Petra har kommet og gått og egentlig ble vel ikke damen så fryktinngytende som tidligere tenkt heller. Denne uka har vært preget av vann. Mye vann og enda mere vann !
Valgdagen på mandag ble en regntung dag men det merket vi jo ikke så mye til vi som satt på valglokalet. Og jeg må si at i år var det litt moro å sitte der . Litt fordi jeg vet at det er siste innspurt for min del og litt fordi det var mange koselige tilbakemeldinger etter 10 års arbeid. Det setter jeg jo pris på. Det var også veldig fint å se at denne gangen hadde vi full oppslutniong om valg til bispedømmeråd ! Det har vi aldri nådd frem med før. Det er tydelig at kampsaker er det som må til for å engasjere folk . Når folk spurte prøvde vi jo å få frem at  bispedømmerådet jobber med mange flere saker enn vigslingsliturgi for homofile. Litt trist at folk tror det er det eneste kirken driver med nå. Men jeg tror de fleste forsto det . Det var også en oppløftende opplevelse å se at mange unge mennesker stilte opp og stemte.

 Uansett så ble det jammen midt på natta før jeg kom meg hjem. Den som tror at valg er å ta i mot stemmer , tele og gå hjem igje den tar feil. Vi snakker statlige organer her ja. Så det er skjema 1, skjema 2 og 4 og 5 også. Det er dobbeltføring og trippeltelling. Milde himmel for et system . Så en stakkar var totalt utslitt og tommelomsk i hue etter alt styret. Og da vet jo alle hva som skjer. Man får jo ikke sove etter en sånn sjau. Så det var en trøtt men fornøyd konsulent som troppa opp på jobb på tirsdags morgen. Og ikke bare var jeg lys våken av sjau jeg ble også holdt våken av regnet . For fytti katta som det regnet den natta.
Tirsdag ble en supertravel dag for meg på jobb. Noen ganger er det deilig å ha tidsfrister , men det er helst når man vet at med litt ekstra innsats og gir så kommer man i mål. Det jeg drev med var det ikke lett å være sikker på det . Men, jeg klarte det . Og ute fortsatte regnet å hølje ned !! Ja faktisk ble det så vått at det gikk jordras på flere steder i Veggli. Og folk fikk vann i kjellerene sine. Ikke dagligdags kost noen av delene. I Lien er vi ganske skånet for slike tildragelser . Og hvis vannet stiger helt opp til oss er det vel på tide å bygge en ark og å samle sammen dyra i skogen ! Gubben var glad han hadde vært til Tuddal dagen før for på tirsdag var det ikke så innmari koselig å kjøre langs Tinnsjøen nei.  I stedet brukte han dagen på å male den nye sokkelen til kjøkkenøya og i dag er alt på plass , hurra ! Etter to dager med oppattvarma lunken pizza (grøss) var det en dyd av nødvendighet å lage skikkelig middag (med potet) denne dagen. Og det må bare innrømmes at vi koser oss glugg ihjæl med å sitte ved kjøkkenøya å spise. Den øya var en smart ide !( min ide selvfølgelig ..he he)

Jeg slokna som et lys i motvind før ti den kvelden og utover natta ga regnet seg litt også.
Onsdag morgen drøpp det fremdeles litt fra himmelen og lågen gikk stor. Veldig stor. Men ikke verre enn at vegene og brua på Kongsberg var åpen. Det store snakkistema den dagen var imidlertid at på torsdag , ja da skulle alle himlens sluser åpne seg for fullt og om det ikke hadde vært ille før skule det ihvertfall bli det da ! NVE sendte ut røde varsler og folk stålsatte seg for alt som måtte komme av vann . Jeg var på jobb og dagen gikk som en røyk for det gjør det alltid når en har mye å gjøre.
På kvelden gikk jeg en tur med Luna og fikk fotografert litt nede ved Mykstufossen. Vann er fasinerende saker men du hvor hjelpesløs man blir av slike krefter .
Og i dag er det altså torsdag . Det voldsomme uværet som skulle komme kom vel egentlig aldri til oss. Det dro nok forbi øst og sør for oss. Men det betyr ikke at det ikke har kommet mye vann og at faren er over . Langt ifra . Lågen er fremdeles veldig veldig stor.
YR.no melder imidlertid store gule rundinger (sol trur eg) på sine værkart i morra. Helga kan bli fin og det trenger vi for vi har mye å gjøre. Planen for helga innebefatter å få opp igjen diverse lampetter som slett ikke kan henge der de har. sukk... Vi har endel bilder som skal opp. Men ikke så mange som før gudskjelov. Jeg skal pusse litt ganggulv og lakke ganggulvet. Og tenk hvis bare sofaen kunne komme..... Men , den blir sendt fra fabrikken i dag og da er det vel tvilsomt om butikken får den opp til oss før over helga . sukk. Jeg skal bake ukens brød, jeg skal avise to frysere og kaste endel gamle frosne rester som helt sikkert ikke blir spist. Jeg har nemlig en halv gris som går uti Ligrenda og koser seg . Ja, han er hel da men halve grisen er min og den andre halvparten sal i frysern hos svigervenninna på østsiden. Grisen stakkars aner fred og ingen fare der han boltrer seg i guds frie natur. Men mens grisen tenker mest på neste måltid tenker jeg på at grisen  skal ha plass i frysern min om en måneds tid.
Så, summa sumarum vil jeg anta at helgen som vanlig blir altfor kort for mine gjøremål. Så får vi være fornøyd med det vi klarer .
Ute i verden har EU endelig tatt til vett og kallet sammen til møte om flyktningekrisen . Jeg kan ikke nok om politikken i dette men mitt lille overfylte hode sier meg at her må Europa handle sammen og likt. 

Jeg er endelig feridg med høstens sokkeprosjekt og hele den lille familien min har nå en sjanse til å holde seg varm på beina. Men nå er jeg også lei og har funnet frem heklenåla igjen i stedet .

Ingen kommentarer: