mandag, september 28, 2015

Mandag

Det er mandag . September 2015 er snart historie og vi er igang med årets høstferie. I natt har det vært et himmelfenomen vi aldri vil få oppleve igjen og dagen er fylt av klar luft og høstsol. I skogen lever elg og hjort ganske utrygt . I Bjønnelie jaktlag har det vel falt tre dyr hvis jeg har fulgt med riktig .  Ikke alle her i verden har høstferie og vi som ikke har det vi må bare komme oss på jobb. Sånn er livet .
Helgen har forøvrig vært koselig og fin. Jeg var kjempespent på sofaen som kom på fredag men hurra !!! Den passer perfekt og det ble fint. Nå håper jeg bare bordet kommer denne uken og så kan vi for alvor avslutte denne oppussinga. Ihvertfall for en stund... Foreløpig ser det litt snålt ut med stor sofa og bittelite bord.

 Lørdag starta med frokost og en lang god prat på facetime med Amund, Gina og Jenny. Hun vokser så fort den lille frøkna. Og nå håper jeg vi får litt nærkontakt med den lille godklumpen snart. Utpå formiddagen var jeg og søstern på besøk hos den lille moren vår . På Bygdeheimen hadde de ute-lunsj denne dagen. Grillpølser stekt på bålpanne. Lumper og ketchup. Skal si det var noen som kosa seg ja. De er så flinke de som jobber der nede. Ekstra koselig synes jeg det er at en av de ansatte har en liten hund som er med iblandt. Hun svinser og savnser rundt rullestoler og rullatorer. Gjør hverdagen enda mer hverdagslig og så. Det er mange av de gamle som synes det er et koselig innslag og jeg tror den lille voffen får putta til seg mang en godbit også. Lille mor satt der som en fargerik blomst i høstsol . Hun fyller 93 om en uke og både husker og hører dårlig men er utrolig flott likevel.

Etter det besøket dro søstern og jeg på kafe og fikk oss oss en koselig kaffepause og prat . Det er det slett ikke ofte vi gjør. Men gubben hennes var på jakt og jammen pakka gubben min seg ut sånn midt på dagen og satt på post han og. Det var jeg veldig glad for.

Så jeg dro hjem og vasket hus og bakte litt . Kosa meg veldig med å bake kringle på kjøkkenøya mi. Fy søren så god plass ! En drøm av en arbeidsplass. Helgens bakst ble selvfølgelig brød og  kringle og så lagde jeg faktisk Red Velvet muffins. Og det kan jeg love var godt !!

Lørdagskvelden  gikk veldig stille for seg. Gubben dro på slakting med tilhørende bålkos og skravling. Og Det synes jeg er veldig bra at han gjør når han orker. Sjøl inntok jeg sofaen og planta øynene sløvt i TVn. Stjernekamp og Lindmo er egentlig helt OK spør du meg.
Søndag morgen var det forberedelser til middagsgjester. Jeg hadde tatt mål av meg til å servere ovnsbakt ørret og pannakotta. Og det ble det . For et par uker siden kom en av mine snille kollegaer og ga meg to flotte fine supre  ørreter . Fiska i Stortjønnan. Jeg ble helt stum jeg .
Jeg rakk både forberedelser og en skogstur med Luna før gjestene kom. Nå er det full høst i skogen og det liker jeg . Holder meg i nærområdene i disse jakttider men tur er tur samma okke som !

 Nå var det så lenge siden Ingunn og Magnus og Daisy hadde vært hjemme at det var kjempekoselig å få besøk. Og den ørreten falt i smak. Vi fikk en koselig dag og kveld sammen.

Da klokka nærma seg sju dukka det opp en aldeles nydelig måne over fjellet i øst. Jeg visst jo at månen skulle ha en spesiell glød og størrelse denne kvelden. Den var uvanlig nære jorden og dermed også uvanlig stor. SÅ da var det å komme seg ut i full fart og ta bilder. Nå når skogen i Steingardhaugen er hogget fanget linsa månen mens den i full fart steig opp over dalen. Fantastisk !

De unge dro mot Kongsberg og jeg dro til fjells. Men jeg var litt for seint ute. Det var mørkt i fjellet selv om månen lyste stor. Men jeg klarte ikke la være og i natt hadde jeg klokka til å ringe slik at jeg fikk med meg måneformørkelsesen . Sto i pysjen på verandaen og hutra. Mysa mot månen som ei halvtrøtt katte, fikk tatt noen bilder og sjokka til sengs igjen. Og da, når jeg la hodet på puta , ja da våknet jeg selvfølgelig. Sukk ! Så da var det bare å lese lutt da før øya datt igjen og jeg sovna en liten time før klokka ringte og jeg måtte starte dagen. Men det var verdt det . Det er torss alt slett ikke sikkert jeg noensinne får se en sånn måneformørkelse igjen.

Og nå er det altså dag. En dag som ser ut til å bli full av sol og fint høstvær. Jeg skal jobbe til litt utpå dag og så håper jeg jammen at jeg skal få meg en fjelltur i dag . Har så innmari lyst til det .
Jeg er veldig glad i fjellet på høsten.

Ingen kommentarer: